Benny

Nu Benny, want zo heet m'n CX, klaar is, en rijdt, werd het tijd om een foto op te sturen voor de showroom.

In deze staat heb in 'm voor het eerst gezien in de schuur van mijn buurman. Het was een krijgertje dat hij meekreeg bij de aanschaf van een gebruikte FJ1200. Wat ik begreep van het verhaal, had een van de vorige eigenaren het idee om de CX klaar te maken voor een of andere race-serie (?), maar heeft op een bepaald moment de lust in het project verloren.


Je zou kunnen zeggen dat het liefde op het eerste gezicht was. Ik realiseerde me wel dat er een behoorlijke bult werk aan zou gaan zitten om deze motor de weg op te krijgen. Zo zou ik op zoek moeten gaan naar een kenteken, en zou er een zitje op gemonteerd moeten worden, en natuurlijk rijdbaar gemaakt worden. De motor was voor de rest wel compleet.

Omdat ik meteen al van plan was er een soort van café racer achtig iets van te maken, gelijk de boel maar even uitgezocht, en alle overtollig onderdelen verkocht.

Toen begon de grote klus. Zoals velen kunnen beamen, je begint klein, maar uiteindelijk wil je het wel een beetje knap in elkaar zetten. Om te beginnen ben ik begonnen met het maken van een zitje op basis van de gebogen constructie die achterop het frame is gezet. Dat werd niks moet ik zeggen. Dat moest ik dan maar anders oplossen. Gelukkig had ik nog een zitje liggen wat eigenlijk op een CB hoort, maar deze staat wel gaaf en dus deze maar erop gezet.

Ondertussen heb ik in het zuiden van het land een frame, met compleet kenteken kunnen vinden, deze natuurlijk meteen voorzien van een nieuw laklaagje.

Maar goed als het frame weer mooi is, moet het blok ook weer netjes glimmen, dus ook deze maar in de lak gezet. En dan moeten de carburateurs natuurlijk ook mooi glimmen, nou goed, je snapt het projectje wordt toch allemaal weer mooier dan eigenlijk de bedoeling was.

En zo ben je dan hele dagen bezig in de schuur.

Omdat ik de motorfiets eigenlijk zo kaal mogelijk op wil bouwen, was het nodig om een montageplaat te maken waar alle electronica op gemonteerd zou kunnen worden. Het originele luchtfilterhuis is namelijk ook verdwenen, dus voor de accu moest ook een mooie oplossing gemaakt worden. Na wat puzzelen een stuk plaatstaal gesneden en op het frame gelast.


Natuurlijk netjes zwart gemaakt. Deze zekeringkast was inmiddels ook verhuist van het stuur naar een plekje onder het zadel. Het contactslot heb ik samen met m'n vader ook op deze manier een prima plekje kunnen geven.

Na een aantal weken zwoegen kwam ik dan ook op een mooie tussenstand.

Maar goed de boel moest natuurlijk wel een mooi kleurtje krijgen. Ik had al een tijdje in m'n hoofd om een soort van Gulf-achtige kleuren te gebruiken, dus die zijn het ook geworden;

Ben zelf best wel trots op het resultaat. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het niet helemaal perfect is, en ik heb al weer de nodige klusjes klaar liggen voor de komende tijd, zo moet ik nog verlichting maken in de toerenteller, ben ik niet gelukkig met de snelheidsmeter, en ben ik niet 100% tevreden met hoe de draden lopen.

Inmiddels wel de boel nog een beetje opgevrolijkt met een mooie sticker.

En zo blijven we bezig. In dit korte verhaaltje ben ik een heleboel details waarschijnlijk vergeten, maar als er vragen zijn over hoe of wat, dan hoor ik dat wel via de mail of tijdens een treffen.

Ivo


Lees hier meer.



:: print deze pagina