De geboorte van de Drommedaris.
door Floris

Het is moeilijk om aan te geven hoe en wanneer dit project precies is begonnen. Ik had al vaker foto's gezien van ratbikes, omgebouwde tweewielers met een heerlijk nonchalante uitstaling en vaak mat-zwart gespoten. Dat wilde ik ook! Om een lang verhaal kort te maken: er kwam een CX650E om tijdens dit project te kunnen blijven rijden en mijn trouwe CX500 uit 1978 werd als doelwit van mijn verbouwingsdrift aangewezen.

Erop vertrouwend dat alles uiteindelijk wel passend kon worden gemaakt, heb ik allerlei leuke of bijzondere (oldtimer) onderdelen verzameld. Meestal via particulieren, maar ook via de Vehikel beurs. Zo scoorde ik: een BSA achterspatbord uit de jaren-60, een Yamaha tank, een zweefzadel, een Triumph voorspatbord, etc. Half Nederland heb ik afgeschuimd met als resultaat een verzameling van wildvreemde onderdelen, geduldig wachtend op wat komen zou.




Na de rally en de vakantie in Schotland (mei 2005) was het eindelijk zover. Ik ben begonnen met demontage van alle plastic delen, spatborden, tank en zadel. Vervolgens de eerste en meest eenvoudige klus gedaan: het voorspatbord. In het Vondelpark vond ik een spatlap van een fiets, en die werd er natuurlijk meteen opgeschroefd. Het achterspatbord was iets lastiger, daarvoor moest ik een nieuwe bevestiging maken. Toen dat gelukt was, kon ik gaan nadenken over de tank want die had aan de onderkant veel te weinig ruimte voor de bobines. Na enig puzzelen kon daar een nieuw plekje voor gevonden worden. Ook voor de accu, CDI en startrelais moest een alternatief bedacht worden, want met het verdwijnen van het originele zadel en de zijkapjes was ook de bescherming tegen regenwater foetsie.




Op een sloperij vond ik een aluminum bak die precies op de plaats van de luchtfilterkast paste. En aangezien ik toch al had besloten om op andere luchtfilters over te stappen was de beslissing snel genomen. Aldus ontstond het plan om de electrische delen in een waterdichte bak te bouwen. Het omleiden van de draadboom was niet moeilijk, maar het vinden van een passende accu was een verhaal apart. Ik heb wat moeten zoeken en uiteindelijk de keuze laten vallen op een gel-accu. Deze accu's hebben een klein formaat, een hoge startcapaciteit en een zeer geringe zelfontlading. Omdat een gel-accu geen ontluchting heeft kan hij geen overtollige energie afgeven tijdens het bijladen en is het verstandig om de laadstroom te begrenzen. Dit klusje heb ik geklaard door een extra diode tussen gelijkrichter en accu te plaatsen.

Tsja ~ en toen de voorkant, ook daar bleef niets op z'n plaats. De originele cockpit ging eraf en in plaats daarvan kwam een losse teller. Ik kreeg een setje handvatverwarming kado en het originele stuur werd vervangen door een matzwart enduro stuur. Controlelampjes: alleen de oliedruk (rood) en vrijstand (groen) heb ik opnieuw gemaakt, de rest vond ik overbodig. De temperatuur meter heb ik aangehouden maar de toerenteller kwam te vervallen. De originele knippers liet ik erop zitten en een vierkante koplamp plus overmaat spiegels maakte het smoel aan de voorkant compleet. Aan het ombouwen van de draadboom en het waterdicht maken van de aansluitingen heb ik heel wat uurtjes gespendeerd.

Vervolgens was de achterkant aan de beurt. Ik kocht een setje XL-knippers die goed passend konden worden gemaakt en tot mijn verbazing kon ik vrij gemakkelijk het originele achterlicht bemachtigen, dat bij het 40 jaar oude spatbord hoort. En verder? Er kwam een setje leren koffers via Marktplaats en een ijzeren kabelgoot werd gepromoveerd tot bagagerek.





Omdat ik niet kan lassen moest ik wat werk uitbesteden. Het zoeken en vinden van een echte vakman was een beetje gedoe waarmee veel tijd verloren ging. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een gespecialiseerd bedrijfje in Zuid-Holland, dat een mooie constructie voor het zadel en de tank kon maken. Die hoge bult-achtige tank inspireerde tot de naam voor deze bijzondere CX: de Drommedaris. Overigens zorgt dezelfde 22-liter tank voor een actieradius van ruim 400 kilometer, en dat is wel zo prettig.

Met de carburateurs heb ik behoorlijk moeten rommelen. Omdat er een niet-originele 2-1 uitlaat en niet-originele luchtfilters waren bedacht, had ik de sproeiers op voorhand vervangen door een overmaat. Dat bleek geheel niet te werken: geen vermogen, geen topsnelheid en zwarte bougies. Dus de originele sproeiers weer teruggezet en tot mijn verbazing was het probleem toen opgelost.




Ziehier mijn CX voor en nà de verbouwing. Alleen de Comstar-wielen moeten nog worden aangepakt, want ik wil de Drommedaris een echte retro-look met spaakwielen geven. Daarvoor moet ik nog even sparen, en bovendien is het leuk om nog een klus voor de boeg te hebben. Het sleutelen is sowieso een continu proces, aan de Drommedaris valt altijd wel iets te veranderen, bij te stellen of aan te passen.





Aan dit project heb ik veel plezier beleefd. Ik heb relatief veel tijd besteed aan het ontwerpen, uitdenken en zoeken van de juiste onderdelen (4-5 maanden). Om te voorkomen dat ik halverwege vast zou lopen ben ik pas met de verbouwing gestart, nadat ik alle benodigde spullen bij elkaar had.

En dan tot slot de hamvraag: is de Drommedaris een echte ratbike? Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, want de meeste ratbikes zijn immers helemaal matzwart gespoten, terwijl deze brommer meerkleurig is. Dus oordeel zelf maar.

Floris

augustus 2005

met dank aan:
Ouwe-Jan voor de verwarmde handvaten, Emile en Herman voor de technische adviezen, Coen voor de naamgeving, Rembrandt voor de spuitsjablonen en JBR Services voor het las-en constructiewerk.

onderdelenlijst:

  • 22 liter tank (aluminium): Yamaha XT500
  • achterspatbord: BSA type??
  • voorspatbord: Triumph type TA3
  • zweefzadel: Möwe
  • stuur: Tomaselli
  • teller: Honda CB750
  • knippers achter: Honda XL500
  • koplamp: Kawasaki
  • uitlaat: 2-1 BOS
  • accu: Hawker SBS8
  • luchtfilters: K&N (imitatie)
  • spiegels: Bumm
  • klok: Swatch