Motorblok op autozuigerveren
door Marco Becker

Eerder heb ik al eens geschreven over een CX500-blok met autozuigerveren. Het gebruik van autozuigerveren heeft twee redenen: Ten eerste om te kijken of ik zelf in staat ben om het blok aan te passen en ten tweede om een oplossing te vinden voor het GL650/CX650-blok. Deze blokken staan erom bekend dat ze meer dan 1 liter olie per 1.000 km kunnen verbruiken. De oplossing is simpel: Monteer nieuwe zuigerveren en het probleem van het hoge olieverbruik is verholpen. Dat laatste is helaas niet meer mogelijk, omdat Honda de zuigerveren niet meer levert. Ik heb nog gekeken of ik via een andere weg zuigerveren kon laten maken, maar bij een afname van 100 stuks praat je over een bedrag rond de 200 euro per zuiger ex BTW en verzendkosten. En dan moet ik ze nog bestellen in Japan ook. Dus dat was voor mij geen oplossing. Daarnaast moest ik de oude, originele zuigerveren opsturen om ze na te laten maken. Deze zuigerveren zijn dus al gebruikt en versleten. De vraag die bij mij rees was of ik dan wel een zuigerveer zou krijgen die aan de juiste specificaties voldeed.



Foto 1. Het aanpassen van een zuiger in de draaibank: De groeven dieper en breder maken.

Hierdoor werd ik gedwongen om naar een andere oplossing te zoeken. Daarbij liep ik tegen verschillende problemen aan. Ten eerste moet ik de zuiger aanpassen aan een ander type zuigerveren. Een ander type zuigerveren heb ik wel gevonden; er zijn diverse mogelijkheden te vinden in de autowereld. Het tweede probleem is dat de toerentallen van een GL/CX-blok hoger zijn dan van een auto, namelijk bijna het dubbele. Voor de hand ligt dan om een proefopstelling te maken en te kijken of een CX-blok met autozuigerveren betrouwbaar genoeg zou kunnen zijn. Met deze proef kan ik dan ook vaststellen of het olieverbruik binnen de perken blijft. Ten slotte is het de vraag of ik de kosten van een dergelijk project in de hand kan houden. Makkelijk is dat niet.
Ik heb ervoor gekozen om een CX500-blok om te bouwen, omdat ik daar nog genoeg gebruikte onderdelen van heb staan. Daarnaast is het toerental nog hoger dan van een GL/CX650 en de belasting voor de zuigerveer dus ook. Ik kon vrij goedkoop aan autozuigerveren komen van een Ford Courier. Deze zuigerveren zijn lomp en allerminst ideaal om de test mee te doen. Een set voor vier zuigers kostte mij 75 euro. In een dergelijke set zitten vier zakjes met elk twee verschillende types compressieveren en één grote dikke olieschraapveer met een spanveer. Dus de hele set voor vier zuigers voor maar 75 euro. Daar kan Honda niet tegen op, die levert maar één set voor een zuiger en dat moet nu al 60 euro kosten.

Foto 2. Op de bovenste rij is een omgebouwde zuiger te zien met daarnaast een olieschraapveer met binnenveer. De twee rechterveren zijn compressieveren. Op de onderste rij ligt een doorgezaagde CX-zuiger met originele zuigerveren. De eerste drie veren zijn de olieschraapveren en de twee veren rechts zijn compressieveren.

Zoals je al aan de foto's kon zien, heb ik ervoor gekozen om de zuigers aan te passen. We zijn wel van een standaard zuigermaat uitgegaan die door Honda gebruikt is. Dus de zuigerveren hebben dezelfde boring (omtrek) maat als die van een Honda CX500. Alleen de dikte en de diepte/breedte van de zuigerveren en de voorspanning is anders. Een Honda-zuigerveer is bijvoorbeeld 1,2 mm dik. Die van een auto zijn vaak al 1,5 tot 2 mm dik. Dus dat houdt in dat ik de groeven van de zuiger breder en dieper heb moeten maken. Voor de olieschraapveer zijn die maten nog veel groter. Dus dikker en dieper. Op dit punt heb ik de bestaande zuiger behoorlijk aan moeten passen. Zelfs zo erg dat ik bijna tegen de pistonpen aan zit met de groef. De zuiger heeft niet veel ruimte om dikkere zuigerveren te plaatsen, dus het was nogal pas- en meetwerk.

Wat ik nu wil onderzoeken, is wat het olieverbruik gaat worden. Daarnaast wil ik kijken hoelang het mee gaat en of er geen overtollige slijtage gaat ontstaan. Ook is het belangrijk om te weten of het vermogen minder wordt, omdat de zuigerveren hiervan een deel weg zullen nemen. Het brandstofverbruik zal hierdoor toenemen. Ten slotte wil ik weten of de warmteafvoer van de zuiger naar de cilinder nog optimaal is. Mocht dat allemaal lukken, dan heb ik een oplossing voor de GL/CX650-blokken. Voor de cilindermaat van de GL650/CX650 heb ik een ruimere keuze aan autozuigerveren en kan ik ook beter kiezen uit modellen waarbij de toerentallen veel hoger zijn. Daarnaast heb ik gezien dat er ook een olieschraapveer te krijgen is die uit drie delen bestaat, net zoals die van Honda. De groeven zullen wel aangepast moeten worden, want die op de Honda-zuiger zijn te smal. Dus dat probleem blijft bestaan.


Foto 3. CX500-zuiger met autozuigerveren.

Na een x-aantal uren achter de draaibank is het me gelukt om de zuigerveren op de aangepaste zuiger te plaatsen. Daarna heb ik de zuiger goed in het testblok kunnen zetten. En dan komt natuurlijk het moment dat de motor gestart gaat worden. Wonderwel sloeg de motor aan. Wel viel het me op dat de zaak iets zwaarder liep. Het geheel moest nog inlopen. Daarna heb ik het blok weer teruggeplaatst in het frame en ben ermee gaan test rijden. Alles liep naar wens, alleen het starten bleef een probleem als het blok heet was. Naar nu blijkt, was de dynamo kapot. Die heb ik vervangen en daarbij kon ik gelijk nog even een blik werpen in het blok. Alles zag er goed uit. Nadat de dynamo vervangen was, ging het starten weer naar wens. De eerste indruk van de motor is, dat deze op hoge toeren lekker loopt. Het blok is gewillig en maakt geen vreemde geluiden. Het olieverbruik lijkt normaal te zijn. Een top van 140 km/uur is al gehaald en hij wil nog harder. Wel moet ik toegeven dat er iets vermogensverlies te bespeuren is. De zuigerveren nemen dus een deel weg. Ik verwacht, dat dit probleem na een gedegen inloopperiode vanzelf weggaat. De motorfiets moet nog de nodige kilometers maken om te zien hoe het gaat verlopen, maar de verwachting is dat het goed gaat. Daarnaast heb ik in de tussentijd een nieuw adres gevonden voor zuigerveren. De contacten zijn al gelegd en we gaan zien of dit bedrijf wel de juiste, originele, zuigerveren kan leveren.
Al met al heb ik weer een hoop kunnen leren en hoop ik dat deze informatie in de toekomst kan bijdragen tot het behoud van de CX/GL. Tot zover ben ik tevreden over de resultaten.

Foto 4. Zuiger weer terug het blok in.

Aangezien er nog vele kilometers test gereden moeten gaan worden, kan ik nog niet zeggen of het project geslaagd is. Wel heb ik de kosten kunnen drukken en is er een passend antwoord gevonden. Vooralsnog kunnen we een oplossing vinden die gewoon te koop is op de markt. Helaas geen pasklaar iets, maar we kunnen het dus aanpassen. We gaan zien wat de toekomst brengt.

Marco Becker
20 juli 2009

Voor meer info:

Marco Becker
Biddinghuizen
marcobecker@zonnet.nl

Silverwing club:
info@silverwingclub.nl



:: print deze pagina