Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Valse start

 
Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 maart 2018 14:20 
Vandaag heb ik de Honda onder zijn winterkleedje vandaan gehaald. Het werd tijd. De start was prima, ok, het kost even tijd om op gang te komen, maar het beestje is al op leeftijd. Alles leek prima, totdat ik er achter kwam dat de koppeling niet werkt, hij ontkoppelt totaal niet. De motor staat op de bok en als hij in de versnelling staat kan ik het wiel een klein beetje heen en weer bewegen. Knijp ik de koppelingshendel in zou het wiel vrij moeten draaien en dat doet het helemaal niet, totaal geen reactie. Iemand een idee wat hiervan de reden kan zijn????

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 maart 2018 14:21 
Even ter aanvulling: mijn Honda heeft een hydraulische koppeling

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 30 maart 2018 14:38 
Hydraulische cilinder lek? Zie je wat bewegen bij het blok als je de koppeling in knijpt? Kan je de hevel handmatig bewegen? (eventueel met hulp van een tang o.i.d. om meer moment te krijgen)
Marcel. (welk type Honda had je ook alweer?)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 maart 2018 14:58 
Hoi Marcel, ik zie nergens lekkage en ik kan de hendel aan het stuur probleemloos inknijpen. Wat ik me wel herinner is het feit dat ik in de laatste maanden van het vorige seizoen meerdere keren de boel bij het stuur heb moeten inspuiten met WD40 omdat bij het inknijpen een krakend geluid was te horen. Misschien is daar iets kapot? Ik heb een Honda Magna VF700C V42 uit 1985.

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 30 maart 2018 15:38 
Lastig zeggen van een afstandje. Als de motor niet loopt, kan je de versnelling dan wel in zijn vrij krijgen?
Zit er genoeg vloeistof in het reservoir op het stuur?
Loop de slang van de hendel naar het blok helemaal na en kijk of je daar iets ziet. Een rare knik, of een lekkage.
Ik kan op de exploded vieuw tekeningen bij CMSnl niet goed zien hoe het precies zit bij de Magna.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 maart 2018 16:45 
Het zouden vastzittende koppelingsplaten kunnen zijn. Ik kreeg de tip om de koppelingshendel in te knijpen en dan vast te zetten met een tiewrap. Als ik dit een paar dagen laat zitten zou de constante druk er voor moeten zorgen dat de platen weer los komen, ik ben benieuwd.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 30 maart 2018 20:54 
Zit er genoeg vloeistof in je koppelingsreservoir?
Het klinkt alsof je niet genoeg druk opbouwt...

Als de koppelingsplaten kleven is soms de oplossing een stukje rijden in zijn 1, en dan als je snelheid hebt de koppeling intrekken, door de motorrem kan hij dan loskomen (heb ik met een opel Kadett wel eens gedaan.....) maar dat is best spannend, starten in de 1, of op de bok zetten, zonder koppeling in de 1 schakelen en dan de motor van de bok duwen terwijl je er op zit...

Succes....

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 31 maart 2018 10:30 
Zeker best spannend, als het tegenzit ga ik dwars door de schuurdeur . Er zit genoeg ( verse ) vloeistof in en als ik de hendel in knijp hoor ik beneden bij de cilinder een reactie, dus dat lijkt te werken. Er is onderweg geen lekkage te zien. Misschien een goed plan om de cilinder te demonteren ( dat kan zonder dat de olie er uitloopt ) en te kijken of daar het probleem zit. Die cilinder moet een stangetje naar binnen te drukken, ook dat kan een probleem zijn. Voorlopig niet rijden, maar zoeken naar de oorzaak.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 31 maart 2018 11:16 
Ik begrijp wat je bedoeld superpapa... Ik ook best spannend en kan het beste gedaan worden als je een mooi stuk straat voor je hebt...
Ik heb een Sabre gehad, de sport uitvoering van de Magna.
En daar ook wel eens de koppelingsplaten van vervangen.
Ik denk niet dat het aan het aanduw meganisme ligt. De kans is veel groter dat het de platen zijn.
Daar kan je bij komen door je motor erg plat te leggen zodat de olie naar een kant stroomt, (als ik het goed zeg naar links plat leggen, rechts zitten de koppelingsplaten), je kan dan de koppelingsdeksel los halen zonder dat je de olie er af hoeft te halen. Zo heb ik ook ooit de platen vervangen.
Heb je een werkplaatshandboek? Volgens mij heb ik er nog een liggen.....

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 31 maart 2018 12:37 
Hoi Erik, jouw idee uitgevoerd, wel spannend, maar het is gelukt.
Motor op zijn wielen gezet, voorrem in geknepen en in de versnelling gezet.
De motor ging niet uit toen ik de koppelingshendel in kneep, je had helemaal gelijk.
Hij reageert nu weer 100% op de hendel. Komt het omdat hij op de bok geen weerstand had en nu wel?
Nou ja, hoe dan ook, ik blij, kan ik mijn eerste ritje maken.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 31 maart 2018 15:47 
Ik denk dat de platen een beetje aan elkaar geplakt waren door het lange stilstaan....
Een beetje kracht er op en ze komen dan weer los.

Fijn dat het werkte!
Veel plezier met rijden!

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Valse start

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven