Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Output voltage van de gelijkrichter

 
Schrijver MishMash
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 juli 2018 17:26 
Goedemiddag allen,

Ik ben een CX500e aan het ombouwen naar cafe racer. Één van de punten die daarbij is komen kijken, is dat ik de standaard loodaccu heb vervangen voor een Li-ion accu. Nu heeft de Li-ion accu als eigenschap dat het laad voltage niet hoger mag zijn dan 14.9 volt, daarboven kan hij ontploffen.

Bij de eerste tests heb ik gezien dat het output voltage van de gelijkrichter bijna tot 17 volt kwam, een tandje te hoog dus.

Nu kan dat verschillende oorzaken hebben. Mijn eerste op dit forum vraag, wat is het normale output voltage van de gelijkrichter wanneer er een lood accu op is aangesloten? Ik heb er hier geen in de buurt, dus kan het zelf niet testen. Ik weet dat een loodaccu een hogere input aan kan, maar 17 is volgens mij wel aan de hoge kant...

De tweede vraag is, hoe kan dit? Het kan natuurlijk zijn dat de gelijkrichter niet meer goed is, maar dit is nogal lastig te testen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 juli 2018 17:54 
Hoi. Misschien kun je iets met dit:
Topic over laadprobleem
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MishMash
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 juli 2018 21:34 
JiMi
Kijk dat hielp! Ik was vergeten dat er op de zwarte draad +12v moest staan. Nu doet hij netjes 13.50 volt.

Thanks!!!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juli 2018 22:39 
13,5V, dat klinkt beter.
Met dank aan Frans en Jaap zullen we maar zeggen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 juli 2018 05:14 | Aangepast door: brinkcx 
Eh, ja, goed tot zover. Maar de standaard regelaar geeft toch wat romellige spanning af en dat zie je niet op de universeel meter. De aanbeveling voor wie zo'n Li accu gebruikt is dan ook vaak om een MOSFET regelaar te gebruiken, die regelt beter (minder pieken).

Zie bv. Motofaction hier (klik) .

Zelf heb me er nooit in detail in verdiept en gemeten, gewoon omdat ik zo'n accu niet gebruik. Niet echt nodig en minder goed bij koud weer, ook als 't eens vriest wil ik kunnen rijden.

succes, Frans.

PS : ik heb weleens zo'n namaak MOSFET regelaar besteld voor heel weinig. Dat was inderdaad rommel, niet kopen, daarmee zou zelfs een ouderwetse Lood/Zuur accu overlijden.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Output voltage van de gelijkrichter

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven