Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

(Bijna)ongelukken

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Jan
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 okt. 2002 20:09 | Aangepast door: Jan 
Misschien snijd ik een taboe aan, maar ik wil toch eens zien of het wat oplevert.
Wat te denken van ongelukken of bijna ongelukken met je motor? Motorrijden is niet altijd vrijheid, blijheid, een waarheid als een gullepumpe. Ik denk dat ik van ervaren motorrijders allicht iets kan opsteken.
Voorbeeld: vorige week dacht ik op het laatste moment: laat ik eens een andere weg nemen en afslaan, van de snelweg af. Achteraf was mijn snelheid voor die erg scherpe bocht te hoog. Ik hield die bocht dus niet, en ik dacht: laat ik hem even in de berm parkeren, en dan een nieuwe start maken. Ik ging in de berm dus evengoed onderuit. Voordeel, ik maakte een zachte landing, mijn custom trouwens ook. In mijn rijlessen heb ik nooit in de berm geoefend, en dus ook niet de plotselinge overgang van asfalt naar gras. En ik heb nu ervaren dat vallen net zo snel gaat als hard rechtdoor rijden.
Ik ben benieuwd of dit onderwerp wat oplevert.

Jan

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 3 okt. 2002 22:43 
Hallo Jan, er zijn verschillende mogelijkheden om je rijvaardigheid te verhogen. Via de NVVM (www.nvvm.nl) of de KNMV (www.knmv.nl) kan je een "verhoogde rijvaardigheid" opleiding volgen. Daar leer je hoe je in dergelijke situaties kan/moet reageren en op de weg blijven. De cursus wordt vaak op 1 dag gegeven en is zeer leerzaam. Er zijn ook rijscholen of anti slip scholen die dergelijke cursussen aanbieden. En in Promotor van de ANWB staan regelmatig artikelen over bocht- en rijtechnieken.
Succes ermee.
Marcel v.d.Stap
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jan
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 okt. 2002 23:47 
Hoi Marcel,

Je hebt gelijk, zo'n cursus is wel wat voor mij. Ik las dat je de Regionale Motorvaardigheidscursus met drie cursisten doet. Misschien twee andere cx'en die met mij mee willen doen aan een eendaagse Motorvaardigheidscursus in Roosendaal? 27 oktober a.s. is er al een, Boxtel kan ook.

Jan

Schrijver Anoniem
Gast 
#4 | Geplaatst: 4 okt. 2002 14:05 
Helemaal goed! Ik heb in juni in Lelystad de zg. VRO-trainig gedaan met mijn CX van 78, en mensen dat is geweldig! Je leert veel extra over het rijden, maar ook over jezelf. Bochtjes net niet halen? Na de VRO haal je ze wel. Voluit remmen bij 90, loslaten en uitwijken, doe dat maar eens...Niet dus. Na de VRO durf/kun je het wel. Met losse handen over een lege autoband of balkje rijden met 60? Geen probleem! Natuurlijk ben je geen Rossi na de training, maar je krijgt een hoop kennis om dit soort situaties te overwinnen: de enige beperking op de motor ben je nl. zelf!
Doen dus, die VRO-1 van de KNMV, krijg je ook nog korting op je verzekeringspremie! En met een groep is het ook goedkoper.
Ray

Schrijver jagtegaal
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 okt. 2002 18:23 
Dag Jan,

Ik vind het wel een leuke vraag. Geeft ook weer wat leven in de brouwerij buiten alle onderdelen en technische kennis die over en weer gaat. Zelf heb ik gelukkig nog geen echte valpartijen gehad, maar de berm ben ik wel een aantal keren in gereden. Af en toe ook natuurlijk de overmoed die af en toe voorkomt met het filerijden. Net toch even iets te ver gegaan? Let wel de cx-rijder is volgens mij van nature beheerst waarbij zijn rijgedrag het karakter van zijn beesje volgt.
Mijn bijdrage.
Groet, Jane

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 5 okt. 2002 19:49 
Voordeel van de CX is dat 'ie op tijd aangeeft dat je een stuurfout maakt. Is dus juis daarom een goede motor om op te leren. Desalniettemin: het overkomt mij ook nog steeds wel eens dat ik denk: oef, net gered. Misschien toch maar eens zo'n cursus doen.

Coen
rijdt al sinds 1986 CX
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Frans
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 okt. 2002 15:58 
Misschien leuk om zo'n cursus met een CX-groepje te doen?

Schrijver niekvdh
Gast 
#8 | Geplaatst: 8 okt. 2002 09:45 
Goed plan, ik doe mee. En ik geef alle Silverwingrijders in overweging om dat ook te doen: die fietsen sturen nou eenmaal een stuk beroerder dan CX-en. Dat was een bijkomend voordeel van de toerrit: je kon ervaringen vergelijken en het viel me op dat Frans en aantal andere GL-rijders ook die ervaring hadden.

Niek

Schrijver Jan
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 okt. 2002 18:33 
Zo gaat hij goed, al een paar enthousiaste cx-ers voor een cursus. Ik heb me inmiddels ingeschreven voor een RMT-cursus in Roosendaal op 27/10 a.s.
Ik moet nog zien of er plaats is want ik heb me natuurlijk wel laat ingeschreven. Anders probeer ik het later nog een keer. Het zou anders toch leuk zijn om de 27e nog wat andere cx-rijders in de cursus te hebben. Wie volgt?

Jan

Schrijver Jan Mulder
Gast 
#10 | Geplaatst: 9 okt. 2002 00:21 
Een tip die misschien bij velen bekend is maar ik hoor hem weinig:

Wat is er fijner dan met een vrije baan voor je lekker te toeren. Helaas draaien er dan vaak op het laatste moment auto's voor je de weg op. In de loop van de jaren krijg je er wel een beetje een neus voor, maar toch. Als een auto met een vlotte rijstijl voor mij rijdt blijf ik er bewust achter. Daarmee heb je je eigen bodyguard. Het is misschien minder leuk dan "los" rijden maar geeft heel wat minder gevaar en stress bij kruisingen en uitritten.

Jan Mulder

Schrijver niekvdh
Gast 
#11 | Geplaatst: 12 okt. 2002 16:24 
Ik kan helaas niet op 27/10. Alternatieven?

Niek

Schrijver Jan
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 12 okt. 2002 20:27 
Hallo Niek,

Ik ontvang net (12/10) een mailtje van een instructeur van het KNMV dat de cursus op 27 oktober volgeboekt is. De eerstvolgende mogelijkheid is op zondag 17 november, ook in Roosendaal. Interesse, laat het me dan even weten. Ik ben van plan me in te schrijven voor die datum.

Groet,
Jan

Schrijver Frans
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 13 okt. 2002 12:41 
Niek en Jan, (of anderen die de cusrsus gaan volgen)
Mochten jullie deze cusrsus gaan doen, willen jullie dan een verslagje ervan maken? Ik denk dat het een hele goeie aanvulling is op deze website. Het zou helemaal mooi zijn wanneer er wat digitale foto's gemaakt zouden kunnen worden!
Mocht je wat willen vragen, mail me anders even: frans@hondacx500.com

Groetjes en succes,
Frans, webmaster

Schrijver Jan
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 28 okt. 2002 18:33 
En nu is er te weinig animo voor de cursus van 17 november (lokatie Roosendaal). Dat wordt nu dus het voorjaar van 2003. Als er nog andere geïntersseerden zijn voor die cursus, laat het me weten. Drie cx-en op zon'n cursusdag lijkt me leuk.

Groet,
Jan

Schrijver Eric
Gast 
#15 | Geplaatst: 4 nov. 2002 15:41 
Ha Jan,

Ik wil graag meedoen in het voorjaar van 2003. Ik heb een cx500 uit 1980.

groet en hou me op de hoogte.

Eric

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 (Bijna)ongelukken

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Ron ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven