Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Op een mooie hemelvaartdag

 
Schrijver arjenma
Gast 
#1 | Geplaatst: 31 mei 2003 00:22 | Aangepast door: Moderator 
Toertocht op een te hete Hemelvaartdag ( voor onze CX in ieder geval wel )

Adrie en ik zijn op hemelvaartsdag een toertocht gaan maken in het “O, zo mooie” Noord-Holland. Dat de buitentemperatuur tegen de dertig graden liep leek ons niet erg, wel blijven rijden anders wordt het te heet voor de bestuurders. Onze gemiddelde snelheid was laag ivm veel fietsers langs de binnenwegen. Na een kilometer of 56, langs de dijk bij Uitdam viel mijn motor plots uit en was met geen mogelijkheid meer aan de praat te krijgen, de temperatuur wijzer stond nog lang niet in het rood op het moment van uitvallen. We zijn toen maar even lekker op de IJsselmeerdijk gaan zitten met een meegebrachte verfrissing. Na twintig minuten sloeg de motor meteen weer aan.
Met frisse zin (nou ja, het was 30 graden) gingen we richting Holysloot waar de weg uitmondde op een pontje.
Daar aangekomen leek het wel of er honderd fietsers met dit pontje naar de overzijde wilde, we keerden dus en jawel de motor van Adrie sloeg af en zei ook “doe het zelf maar” Na veel keer starten kwam er uiteindelijk weer leven in. We zouden onze weg vervolgen richting Randdorp en Zunderdorp maar dat was iets te positief, de motor van Adrie sloeg wederom af en was met geen tien paarden meer op gang te krijgen. Na veel pogingen o.a. benzine aftappen, bougies testen, druk het service boekje van vijfentwintig jaar oud lezen toch maar na dertig minuten de ANWB gebeld. Maar ja, die zijn er natuurlijk niet meteen. De pogingen om de ( bijna) oldtimer aan de gang te krijgen gingen natuurlijk gewoon door en ja hoor, opeens deed de motor het weer. Natuurlijk de ANWB afgebeld en snel maar over snelle wegen naar huis was toen onze gedachten. Alles ging voorspoedig tot mijn motor het begaf, net op een druk deel met zes rijbanen naast elkaar bij de ring van Amsterdam, daar sta je dan met een motor zonder alarm lichten. Op een rustig moment kom ik de motor aan de kant zetten en na vijf minuten starten liep het weer als een trein. Op weg naar Heerhugowaard liep alles voor de rest perfect.

Om de motor flink te testen voor de elfstedentocht van negen oktober ben ik de volgende dag ( 30 oktober ) met Eugene, (een echte Guzzi fan) naar een camping in Groningen gereden waar hij met zijn zoon ging kamperen. Ik ben die dag weer huiswaarts gegaan en zonder enig probleem de ruim vijfhonderd kilometer afgelegd. Die dag was het ook redelijk heet( 29,5 graden), en we hebben ook op veel binnenwegen gereden!

De vraag is duidelijk “Wat kan dit zijn bij onze twee bijna oldtimers?”

Met vriendelijke groeten,
Arjen Marees

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 mei 2003 14:51 
Beste Arjen,
Aan je verhaal te horen: draaide de startmotor en dus de motor wel, maar sloeg ie niet aan? De kompressie zal het wel niet zijn. Blijft over ontsteking of carburatie. Carburatie ligt niet voor de hand. Hoewel, ik heb ooit een verstopt benzinefilter gehad. Er komt dan te weinig benzine in de carburateurs; je wordt dan echter gewaarschuwd door inhouden van de motor "alsof ie op reserve moet".
Het lijkt me de ontsteking, maar welk onderdeel dan?
Als je de oorzaak van het euvel weet, dan zou ik het leuk vinden als je dat op de site zet. Dit soort ervaring van jou is erg prettig om te hebben voor als je met dergelijke problemen komt te zitten op (lange) tochten.
Succes, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver fomoco38
Gast 
#3 | Geplaatst: 31 mei 2003 18:54 
Ik vermoed vaporlock. Het te snel verdampen van de benzine in de carburator. Geeft ook de beschreven symptomen. Groetjes uit Belgie

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 juni 2003 15:11 
Inderdaad lijkt het verdacht veel op de beruchte 'vaporlock' een 'luchtbelletje' van de door de hitte te snel verdampende benzine blokkeert dan de benzinedoorvoer in de kleine boringen van de carb. Koelt de motor af dan verdwijnt het luchtbelletje, de motor krijgt weer benzine en loopt goed; tot het volgende 'vaporlockje' ...
Het lijkt dan inderdaad 'of de duvel er mee speelt!'.

Waarschijnlijk worden de carbs van jouw CX toch te warm / te veel opgewarmd. De aanzuigrubbers (die heten niet voor niets officieel 'isolatoren') moeten het doorgeven van de motorwarmte naar de carbs voorkomen. Veel (oudere) auto's hebben bijv. een hitteplaat onder de carbvoet om dit verschijnsel van optrekkende motorwarmte tegen te gaan. Probeer het in het vervolg eens met het besprenkelen van de carbs met verkoelend water. Waarschijnlijk loopt ie spoorslags weer.

Overigens, zijn beide vlotters nog wel dicht (dus niet lek) ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 2 juni 2003 09:10 
Yep, vapour lock. Had mijn oude Alfaatje ook vaak als het heet werd. Het enige dat je dan kunt doen is wachten....

Schrijver rudispigt
Gast 
#6 | Geplaatst: 3 juni 2003 21:45 
Met mijn alfa boxer heb ik er nooit last van gehad, maar mijn eerste auto ooit: visa met boxermotor wist met de combinatie lage snelheid/ hoge temperatuur (Vogezen) ook altijd heel succesvol het geluid van kokende eieren in een pannetje uit de carb te laten komen. Probleem? Steeds hetzelfde bij de bovenstaande verhalen en dit verhaal: geef de carburateurs en directe omgeving lucht (onderbenen als isolator) en het moet goed gaan.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Op een mooie hemelvaartdag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 2 [ brinkcx, Sieds schaafstra ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven