Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   
 

warmlopen

 
Schrijver frankie
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 juli 2018 12:29 
Hallo
Ik ben in het bezit van een custom cx500. Deze week koeling probleem ondervonden. Zeer warme dag en rit met vrienden gemaakt en bij lange stilstand liep de motor bijna tegen de rode indicatie aan. Koelvloeistof liep er langs onder uit (darmpje)reservoir kwam bijna leeg en heb dan beslist direct huiswaarts te keren maar de temperatuur bleef vrijwel stabiel en in het midden.De dak nadien vloeistof aan gevuld en warm laten lopen. alles ok . Dan radiator afgedekt en het zelfde fenomeen dook weer op , ik hoorde geborrel en dan liep er terug vloeistof uit. temp hoog. Mijn vraag nu aan jullie is,draait de radiatorventilator altijd mee ook koud? Bij mij wel. Maar ik dacht mij te herinneren dat wanneer de motor heet wordt de ventilator aanslaat op hogere snelheid bij hoge temperatuur, de reden waar ik de test gedaan met dmv afdekken.Dit is bij mij niet gebeurd . ventilator blijft op zelfde snelheid. Testrit gemaakt en temp blijft stabiel zolang ik rijd alleen bij lang stationair wordt hij te warm.
iemand zelfde probleem?volgens mij moet de ventilator sneller draaien
alvast bedankt
Frankie

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 17 juli 2018 14:01 
Frankie, de ventilator van de cx custom draait altijd. Als je met deze huidige buitentemperaturen lang stil staat en de motor stationair laat draaien, is het normaal dat de motortemperatuur oploopt. De ventilator draait de zelfde toeren als de nokkenas. Hij gaat dus niet harder draaien als hij stil staat! (tenzij je zelf het gas wat open draait)
Alleen de cx650E heeft een termostaat gestuurde elektrische ventilator. Er zijn mensen die zoiets zelf op hun cx500 gemaakt hebben.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 juli 2018 20:34 
volgens mij is dit normaal, heb zelf wel meegemaakt ook bij een behoorlijke snelheid dat de temp in het rode stond.
de koppakking bleek lek te zijn wat toen 3 jaar geleden vakkundig is gerepareerd.
dus bij stilstaan voor stop licht kan de temp wat hoog oplopen.
wanneer de radiator vol is en voldoende olie op het blok geeft dit geen probleem.
nb

Schrijver frankie
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 juli 2018 08:31 
Beste Marcel en Norby
Alvast bedankt voor de info . Ik had wel zo een vermoeden, daar ik in het verleden geen enkel probleem heb mee gehad . Zondag was het uitzonderlijk warm en we hebben veel stilgestaan voor roadbook problemen en mensen met technische problemen.Ik zal in de toekomst de motor stilleggen bij hitte en langdurige stilstand.
Nogmaals bedankt
Frankie

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 juli 2018 06:13 | Aangepast door: brinkcx 
Honda geeft aan dat je bij oplopen temp in zo'n warm geval en stil staand gewoon de motor wat toeren laten maken (2000-3000) zodat fan meer lucht verzet. En wanneer alles goed is hoort bij afkoelen later de vloeistof die naar het tankje geperst was gewoon weer terug gezogen te worden.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 juli 2018 00:06 
Ha frankie

Als ik het goed lees verdwijnt er koelvloeistof en de motor is (te?) heet geweest....

Begrijp ik het goed dat je bubbeltjes(-geluid) hebt waargenomen?
Dan zou het kunnen dat je koppakking lek is.

Ik zou de compressie meten dan weet je het gelijk.

Je kan ook een keer je koelvloeistof reservoir helemaal voldoen, dop er af laten en de motor starten en even laten draaien.
Natuurlijk stroomt de koelvloeistof over zodra de motor warm word dus het geeft wat rommel...
Maar waar het om gaat is: zie je belletjes uit je reservoir komen?
Ik hoop het niet want dan is je koppakking lek....

Verder zou het natuurlijk kunnen dat je de toeren te laag had voor dit weer....

Schrijver frankie
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 juli 2018 13:45 
Bedankt voor de info .
Ik zal deze week eens die test doen
MVG Frankie

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 juli 2018 19:25 
Frankie,

mogelijk weet je dat al heel lang, maar voor de zekerheid : je moet dus ook het niveau in de radiateur controleren en zo nodig bijvullen (helemaal vol). Niet alleen het tankje!

En erikcx heeft gelijk, als alles normaal (koud dus) is gevuld met tankje tot max. dan hoort het niet of nauwelijks over te lopen. Wel zal warm het niveau in het tankje kunnen stijgen en na afkoelen wat lager kunnen uitkomen.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 warmlopen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven