Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koplamp verlichting via relais

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 feb. 2014 09:41 
Mijn koplamp geeft maar weinig licht. De lamp en reflector zijn goed. Vermoeden is (dus) dat de bedrading niet helemaal in orde is. Alternatief is om een relais te gebruiken.

Hoe moet ik e.e.a. dan aansluiten? Ook rekeninghoudend met grootlicht (worden dat dan 2 relais?)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 feb. 2014 10:38 | Aangepast door: Hansv 
Inderdaad, twee maal een relais.
Spoel aansturing aansluiten in de kuip, 1 relais op wit, andere op blauw. Tweede draad van spoel aansluitng naar massa....

12 volt van een zwarte draden aftakken. en naar schakel contact, vandaar naar de koplamp.

succes.
<edit>
.... je hebt mail ...
</edit>

Harmony,
Hans.
( 't is niet moeilijk, als je het weet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 feb. 2014 18:32 
Ha die Jimi,

eigenlijk is het erg simpel..
de draden die naar de lamp gaan voor dim en groot licht gaan dan naar de spoelen van de twee relais.
de andere kant van de spoelen naar de massa.
het beste is nu een nieuwe draad vanaf de accu naar de contacten van de beide relais te leggen, uiteraard met een zekering. De zekering het liefst dicht bij de accu.
van de 'andere'kant van het contact van de reais ga je dan naar de lamp..
kijk ook even naar de massa draad van de koplamp!

groet dirk413

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 april 2014 08:42 
Sorry voor mijn late reactie. Maar ik heb nog even een vraag. Ik wil eerst nog een testje doen.

Is het meetbaar als de koplamp zwakker brandt? M.a.w. geeft mijn multimeter van €6,99 dan duidelijk minder dan 12V aan?

Inmiddels branden de lampjes van de toerenteller en temperatuurmeter helemaal niet meer. Alleen het lampje van de snelheidsmeter doet het nog. Ik kan me haast niet voorstellen dat de lampjes kapot zijn want die zijn pas een paar jaar oud. Het lijkt me veel eerder dat de spanning te veel gezakt is waardoor de draad niet meer gaat gloeien.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 april 2014 09:44 
Als de lampjes het helemaal niet meer doen heb je een GIGANTISCHE spanningsval. Dan is er iets echt niet goed.

Verder zou de spanning, ook met een metertje van € 6,99, te meten moeten zijn. 12 volt is 12 volt, en minder geeft minder opbrengst.

Ik hoor wel van je.....

Harmony,
Hans.
( spanning is altijd spannend )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 april 2014 12:39 
Bedankt Hans. Ik ga kijken. Ben benieuwd.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 juni 2017 16:47 
Oud topic, maar ik ga het verlichtingprobleem nu oplossen. Ik heb twee relais R012D1WJ (1 voor dimlicht en 1 voor grootlicht) gekocht plus een zooi snoeren, steekzekeringen e.d.. Ik wil 12V rechtstreeks van de accu halen. Klopt het dat ik de pennen op de relais als volgt moet aansluiten?

relais960

Dimlicht-relais
Het relais komt in het bagagevak van de Polariskuip
Pen 85: Gezekerde 12V draad rechtstreeks van de accu
Pen 86: Aarde in de Polariskuip
Pen 30: Witte draad van de CX (=de oorspronkelijke dimlichtdraad)
Pen 87: Blauw/rode draad in de Polariskuip richting de H4 lamp
Pen 87a [ongebruikt]

Grootlicht-relais
Het relais komt in het bagagevak van de Polariskuip
Pen 85: Gezekerde 12V draad rechtstreeks van de accu
Pen 86: Aarde in de Polariskuip
Pen 30: Blauwe draad van de CX (=de oorspronkelijke grootlichtdraad)
Pen 87: Blauw/witte draad in de Polariskuip richting de H4 lamp
Pen 87a [ongebruikt]

Deze oplossing wijkt best wel af van het schema dat HansV mij toestuurde.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 juni 2017 17:34 | Aangepast door: Hansv 
Marco,

Pen 85 moet worden aangestuurd door de lichtschakelaar. De oorspronkelijke draad blauw of wit die de kuip ingaat.
Pen 86 moet dan aan massa.
Hierdoor schakel je het relais in.

Pen 30 is de 12 volt van af de accu
Pen 87 is de oorspronkelijke lichtdraad die in de kuip naar de koplamp gaat blauw-rood / blauw-wit

Dan zou het moeten werken.....



Harmony,
Hans.
( die weet dat er een andere oplossing is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 juni 2017 18:52 
Op die fiets. Er zat een denkfout in mijn oplossing. Het moet dus als volgt zijn:

Dimlicht-relais
Het relais komt in het bagagevak van de Polariskuip
Pen 85: Witte draad van de CX (=de oorspronkelijke dimlichtdraad)
Pen 86: Aarde in de Polariskuip
Pen 30: Gezekerde 12V draad rechtstreeks van de accu
Pen 87: Blauw/rode draad in de Polariskuip richting de H4 lamp
Pen 87a [ongebruikt]

Grootlicht-relais
Het relais komt in het bagagevak van de Polariskuip
Pen 85: Blauwe draad van de CX (=de oorspronkelijke grootlichtdraad)
Pen 86: Aarde in de Polariskuip
Pen 30: Gezekerde 12V draad rechtstreeks van de accu
Pen 87: Blauw/witte draad in de Polariskuip richting de H4 lamp
Pen 87a [ongebruikt]

Dank voor de correctie.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 juni 2017 18:55 
Heb jij het probleem met niet brandende toerentellerlampje ook nog opgelost? Bij mij werkt de snelheidmeter niet, het lampje dan.
Wat ik vreemd vind is echter dat dit vanaf de stekker 1 draad is en daarna gesplitst wordt in twee... Stekker zaldus goed moeten zijn, te weinig spanning lijkt mij ook niet, al het andere werkt... Zou het dan in de splitsing zitten of in het stekkertje van het lampje?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 juni 2017 19:07 
Nee, het brandt nog steeds zwakker dan de andere cockpitlampjes. Ik was het eigenlijk al vergeten
Heb dus helaas geen oplossing voor je.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 juni 2017 23:13 | Aangepast door: Hansv 
certifiable:
Bij mij werkt de snelheidmeter niet, het lampje dan.Wat ik vreemd vind is echter dat dit vanaf de stekker 1 draad is en daarna gesplitst wordt in twee... Stekker zal dus goed moeten zijn, te weinig spanning lijkt mij ook niet, al het andere werkt... Zou het dan in de splitsing zitten of in het stekkertje van het lampje?

Bij mijn CX500 ( zAB ) wordt de draad , kleur bruin/wit, in drie gesplitst. Verlichting voor de Snelheidsmeter, Toerenteller en Temp. meter.....

Maar goed, de fout zou natuurlijk in de splitsing kunnen zitten, maar het is ook denkbaar (want ik denk het) dat het de massa van het lampje is, de fitting van het lampje of het lampje zelf. Meten is één ding, goed schoonmaken een tweede.

Harmony,
Hans.
( heeft vandaag weer eens in de trein gezeten, prompt een vertraging..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 7 juni 2017 16:18 | Aangepast door: JiMi 
Gelukt!
Ik heb de boel aangesloten zoals vermeld. Een witte draad rechtstreeks vanaf de accu en voor de zekerheid ook nog een groene massadraad. De nieuwe draden zijn allemaal 2,5mm2 van accu t/m de H4-connector (behalve het laatste stukje aardedraad in de polariskuip daar gebruik ik nog de originele zwarte draad ivm te weinig connectors op voorraad maar die draad was sowieso al dikker dan al die andere draden in de kuip).
De draad vanaf de accu levert spanning voor beide relais daarom zie je op de foto dat de lasklem 2 witte en 1 blauwe draad bevat. Misschien had ik beter een rode draad vanaf de accu kunnen gebruiken ipv wit, dat was duidelijker geweest.
Het aftappen van de originele blauw-rode en blauw-witte draad in de polaris was even lastig want die draden zijn erg dun, dus een blauwe connector paste niet, dus dat moest een rode worden, maar rood paste weer niet goed op de nieuwe, dikkere draden, maar op wilskracht is dat uiteindelijk toch gelukt.
Ondertussen lijkt die kuip van binnen meer op een meterkast dan een bagagevak
Lichtopbrengst is nu top!!!
Koplamp met relais
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 juni 2017 18:20 
Ik weet niet precies hoeveel Volt de accu geeft tijdens het rijden, maar dat kan toch best 14V zijn? Mijn vraag is kan de koplamp daar wel tegen?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 8 juni 2017 19:35 
Dat zal idd 13,5-14 volt zijn... Of dat erg is... Durf ik niet te zeggen, denk van niet., dan was ie nu al geknapt.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koplamp verlichting via relais

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven