Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Witte rook raditeur + waterlekkage

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver MarcoV
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 okt. 2016 05:15 | Aangepast door: MarcoV 
Hallo medeliefhebbers!

Helaas al veel eerder dan ik gehoopt had, ben ik genoodzaakt jullie om hulp te vragen.
Nadat ik tijdens een rit constateerde dat er witte rook uit de radiateur kwam (zie eerste link voor filmpje)
Zag ik dat er ook water uit het blok lijkt te lopen ( zie tweede link voor filmpje)

Witte rook?

Water uit blok?

1+1=2 zeggen mijn gedachten, rook door kokende koelvloeistof, wat weglekt door versleten/verdroogde rubberpakkingen o.i.d.? Heb in ieder geval maar besloten niet meer te rijden totdat dit gerepareerd is en alleen koelvloeistof bijvullen lijkt mij symptoombestrijding. Daarnaast vind ik het blok ook een raar bijgeluid maken zoals te horen is in de filmpjes.

Graag hoor ik jullie mening over bovenstaande, kloppen mijn gedachten, zijn jullie het met mij eens en wat bevelen jullie mij aan? Ben nog best wel een leek maar ook heel leergierig!

Groeten uit Bussum!

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 okt. 2016 09:03 
Als ik zo op afstand kijk zou ik zeggen.
Een doorgeslagen koppakking.
Als je het koelwater daar tussen de pakking uit ziet komen
En dit is een gok is de o ring is stuk in de achter deksel ,of versleten.
Kijk ook even naar je olie of er koel water in zit.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 okt. 2016 10:07 
filmpje 1: Niets aan de hand. Als je de dop van je radiator afdraait dan komt er damp vanaf.

filmpje 2: Doorgeslagen pakking tussen het blok en het achterdeksel. Ik zie daar olielekkage. Om de pakking te vervangen moet het blok uit het frame worden gehaald.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 okt. 2016 10:26 
Goed gezien Floris, ik vond het al een vreemde plek voor waterlekkage. De koppakking zit immers een paar cm naar boven en daar is het droog. Maar toen ik de zwarte druppels op de grond zag liggen begreep ik pas dat het om olielekkage ging, niet water.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 okt. 2016 21:25 | Aangepast door: kuipwillem 
En een distributie ketting kan het ratelen verhelpen.GrWim
(En misschien is het handig om bij lokatie je woonplaats te vermelden
als er een lid in de buurt woont kan die misschien komen kijken en luisteren ).

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 okt. 2016 21:50 
Willem er staat onder groeten uit Bussum

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 okt. 2016 10:36 
Duizend maal excuses ff overheen gekeken .

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 okt. 2016 13:19 
er is maar 1 oplossing, blok uit elkaar halen, en voor af aan beginnen. Vele zaken komen tegelijk aan het licht bij dit soort blokken.

waar ik nu vanuit ga is, lekke koppakking, beide vervangen.
en je achter deksel pakking is doorgelsagen, en dat is olie wat er uit kwam in mijn ogen.
Ik zag dat er onder al eens wat reparatie was gedaan.

Dan de geluiden, ja dat kan, als blok heet is, dan zal olie dun zijn, 650 blokken kunnen veel herrie maken.
Vaak is er wel wat aan de hand. Vandaar dat ik zeg, blok uit elkaar halen, en op nieuw opbouwen.

Kijk gerust ook even op mijn you tube kanaal, daar vind je ook veel hulp.

Groetjes marco becker. ( google maar op mijn naam)
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Floris
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 okt. 2016 14:45 
De koppakking is niet doorgeslagen

De pakking van het achterdeksel is wel doorgeslagen
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 okt. 2016 17:26 
Niet te moeilijk maken ! Een blok compleet uit elkaar halen zonder duidelijke reden lijkt mij wat te ver gaan, zeker met een 650 en een sleutelaar die dat niet dagelijks doet. Moeilijk om met de filmpjes wat te zeggen of er een probleem is, maar ik zie of hoor zo niets dat direct rampzalig lijkt. Wel koelvloeistof bijvullen indien nodig, zowel in tankje als radiator. Verversen is ook wel een goed idee, en de kleppen etc moeten ook goed staan ingesteld natuurlijk.

Maar begin gewoon eens met dat achterdeksel los te maken, minimaal om dat lekje te verhelpen, kost ook niet gelijk zo heel veel. Als dat achterdeksel los is kan je de toestand van de distributie ketting en spanner ook opnemen en eventueel een plaatje hier neerzetten. Op dat punt kan je altijd nog besluiten of er verder nog wat vervangen moet worden en zo ja wat dan wel.

En de botte manier is met wat 2 componenten kit of zo het lek voorlopig aan de buitenkant te dichten (info bij HansV, de rode Rakker is ook zo van een lekje daar genezen totdat deksel weer eens los moet). Mooi is anders ja, maar 't werkt wel

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 13 okt. 2016 23:33 
Hoezo "mooi is anders" ? . Het is heel mooi dat het niet meer lekt, en ik heb het voordeel dat het niet zichtbaar is.....
En als je wilt weten hoe en wat , dan kun je dat HIER LEZEN in mijn kleine motorlogboekje.

Harmony,
Hans.
( die het nog wel eens mooi zal maken, ooit .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 13 okt. 2016 23:40 
Excuus, als ik dat even opnieuw mag formuleren ?

Voor "Mooi is anders" lees "Mogelijk niet geheel volgens de voorschriften van de fabrikant, maar wel zéér elegant"

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 14 okt. 2016 09:17 
koppakking niet doorgelsagen?????
Als er iets wel gevoelig is voor doorgeslagen koppakkingen dan is dat wel een 650 blok.
Ik kom niet anders tegen momenteel.
En aan de verkopen te zien van de 650 koppakking is het een veel verkocht product.
Als ik dat soort damp uit een radiateur zie komen, dan is het vaak al wel verkeerd.
Dus, ik denk dat de koppakking ook lek is.


En ik zeg niet voor niets dat men van vooraf aan moet beginnen.
Vaak is er meer aan de hand. Je blijft dan bezig met het blok, en vele raken er van.
Het is goedkoper, en sneller om even alles na te lopen, en het blok even uit elkaar te trekken en a te lopen.

Ik zeg dat niet voor niets. Een 650 blok is in gebruik en onderhoud toch echt wel ander dan een 500 blok. Ik heb zelf ook liever een 500 blok in handen dan een 650 blok. Als ik op vakantie ga met de wing, dan kies ik alleen al voor betrouwbaarheid een 500 blok.

Het is maar dat u het weet.
Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MarcoV
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 14 okt. 2016 12:07 
Bedankt voor alle snelle reacties! Ik ga er maandag meteen mee aan de gang, eerst even een weekendje werken . Ik hou jullie op de hoogte!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 16 okt. 2016 12:36 
Marco,

nog eens goed nagelezen, je zegt "tijdens een rit ... witte rook uit radiateur".

Leg eens uit wat je tijdens het rijden zag dan? Filmpje is duidelijk later gemaakt en met de dop er af dan is wat damp normaal, maar dop er af zal je niet bij hete motor gedaan hebben ?


Wel in ieder geval aanbevolen controles:

- water in olie gezien (chocolade mousse) Kijk ook eens onder een kleppendeksel?
- belletjes in tankje of radiator gezien?
- na afkoelen weer zelfde niveau in tankje (met afgevulde radiateur)?

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Witte rook raditeur + waterlekkage

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven