Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kleppenstellen : hoe koud is koud ?

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 juni 2017 18:52 
Volgens het dikke boek van Peters dienen de kleppen van de CX500 gesteld te worden als de machine koud is. Ik ga zo beginnen met het stellen, en het is toch een vrij warme dag geweest. Het blok heeft een temp. van 47grd.
Volgens mij is dat koud genoeg, maar is dat ook zo? Of kan ik beter wachten tot morgenochtend 5 uur, als het een stuk koeler is?

Harmony,
Hans.
( die het er warm van krijgt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 juni 2017 20:04 | Aangepast door: JiMi 
De uitzettingscoëfficient van staal en ijzer is ca. 12 micrometer per meter per graad temperatuurstijging.
Ik weet niet precies wat de lengte van de klepstoters (zo heten die dingen dacht ik?) is, maar zeg zo'n 15cm.
Stel dat je bloktemperatuur morgenochtend 20 graden lager is dan nu dan zal het lengteverschil bedragen:
20 graden * (12 * 15/100) = 36 micrometer, ofwel 0,036mm. En dat is best een significant getal als je het vergelijkt met de vereiste toleranties volgens het werkplaatshandboek (0,08 / 0,10 / 0,12mm). Je zou haast een maatje kleinere voelermaten gebruiken (bijv. 0,05 ipv 0,08). Ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Trouwens: kleppen stellen moet bij een "koude" motor gebeuren zeggen ze. Maar hoeveel graden is "koud"? Als je met deze zomerse temperaturen kleppen gaat stellen dan zul je misschien wel speling houden als de motor op bedrijfstemperatuur is. Maar aan de andere kant, als je 's winters gaat stellen bij -20 dan komen de kleppen misschien veel te strak te staan. Dus wat is "koud"?

(Sorry Hans dat ik je vraagstuk alleen maar groter maak ipv kleiner)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 juni 2017 20:08 
aanvulling, oftewel addendum....

Toch maar begonnen.... inspectie gat open, krukasgat open, tank losgehaald, bougies verwijderd en het rechterdeksel eraf. Je moet toch ergens beginnen, nietwaar? Krukas op de juiste plek gezet, TR met de kleppen dicht, en de inlaat gemeten. Die is wat ruim, met 0.10 die er tussen past, en de 0.15, volgende maat in mijn setje, die net niet past. Uitlaat is ook wat ruim, ook hier 0.10 die makkelijk gaat, en de 0.15 die niet gaat.
Aanpassen dus. Maar de borgmoer zit vast, heel erg vast.
De laatste keer, ong. 10.000 km (ik weet het) geleden zijn de kleppen door een professional gesteld. En die heeft alles professioneel vastgezet. Amateurtje ik moet er nu eens even over denken hoe nu verder te gaan......
Misschien later, als het weer minder warm is.....
Voorlopig de boel maar weer dichtgedraaid, en eventjes laten proefdraaien in verband met eventuele lekkage bij de dekselafdichting. Niets te zien, gelukkig. Later wat langer en een test ritje maken, en dan nog eens kijken......

Harmony,
Hans.
( uitdagingen, mens, wat een hoop uitdagingen ........)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 19 juni 2017 21:05 
"Koude motor" daar bedoelt een motorfabrikant vaak 20 graden Celsius mee.
Dus met deze buitentemperaturen kan je beter morgenvroeg aan de slag!
De moer moet je normaal gesproken los kunnen krijgen. Als het echt erg vast zit, dan kan je het volgende proberen: zet een goed passende ringsleutel over de moer. Pak een kunststof hamer en geef een tik tegen de ringsleutel. Zo "schrik" je de moer los.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 juni 2017 21:59 
Als klein beetje technisch onderlegd persoon wil ik toch ook even mijn standpunt bij dragen
Inderdaad worden alle metingen uitgevoerd bij een temperatuur van 20 graden Maar de vergelijking met de uitzetting coeficient gaat niet helemaal op omdat er alleen naar de klepstael of/en de stoterstang word gekeken,echterhet geheel zit in een aluminum blok en de uitzetting van aluminium is groter als dat van staal dus die vergelijking gaat helemaal scheef
het best is dus bij een blok van 20 graden
gr Arnold

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 juni 2017 23:45 | Aangepast door: amsilverwing 
koud stellen is 20 graden , warm stellen is 65 graden.
verschil tussen warm en koud is +- 005.
stellen met draaiende motor heeft mijn voorkeur bij lijnmotoren maar word zelde nog gedaan.
de gl stel ik koud en niet te strak.
ik hoor ze graag heel zacht tikken .
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 juni 2017 16:36 
Nou, dan heb ik zojuist mijn kleppen 'lauw' gesteld. Het blok gaf nu (met infra.thermometer) 30grd. aan. Ik dacht: Het moet er toch een keer van komen, dus waarom niet? Het enige wat bijna fout ging was het stellen van de linker inlaat...... 0.08 en 0.05 zaten aan elkaar geplakt....... Kwam ik achter toen ik de borgmoeren al weer stevig vast had zitten......

Het ding , euh, sorry, de CX maakt geen vreemde geluiden. Olie lekt ook niet, volgens mij. Dat kan ik pas zeker weten na een wat ruimer proefritje..... Die paar minuten hier voor 't huis zijn natuurlijk niet voldoende om dat met zekerheid te kunnen zeggen.

Harmony,
Hans.
( gaat verder met afkoelen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 juni 2017 09:44 
Als ik ga kleppen stellen dan zet ik de linker kleppen op "tuimelen" en ga dan rechts stellen. Als dat klaar is zet ik rechts op "tuimelen" en ga links afstellen. Ik gebruik voor de 500 inlaatkleppen én voor de uitlaatkleppen 0,1mm omdat ik geen 0,08mm heb.

Maar wat is nu tuimelen....
Een kleppenstel staat op tuimelen als de uitlaatslag aan het einde is en de inlaatslag net gaat beginnen. Dus het moment dat de kleppen allebei nog net bewegen.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver GL5
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 juni 2017 17:40 
Als de boel al heel wat km gedraaid heeft dan kan de voelermaat de speling ook niet meer 100% goed voelen.
Het tuimelaar schroefje moet dan nog steeds geheel vlak aansluiten.
Een deukje in het geheel meet de voelermaat door zijn breedte niet.
Professioneel stellen doe je dan eigenlijk met een micrometer en gradenschijf?

Komt bij die oude beestjes ook wat gevoel kijken en beter iets teveel speling dan te weinig.
Normaal mag de voelermaat niet met teveel druk bewogen kunnen worden.
Met hoge hitte buiten zou je hem met net iets meer druk kunnen laten bewegen.

Extra controle door koud en warm de compressie te meten, mag niet teveel schelen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 juni 2017 23:59 
De tuimelaar schroefjes kan je vervangen als ze platte plekjes hebben, die zijn ook nieuw nog te krijgen. Je kan ze ook nog met fijn schuurpapier bijwerken als je niks beters hebt (niet echt aanbevolen). Daarmee krijg je een ingeslagen deukje op de klepsteel ook niet weg natuurlijk.

Met de micrometer stellen heb ik ook wel eens geprobeerd, knap lastig omdat je die meter nergens goed stabiel kan vastzetten met de meetkop op dat boutje of het uiteinde van de tuimelaar. Wat je dan wel goed kan zien zo is hoeveel speling je verder nog hebt in de klep bediening als geheel door eens die tuimelaar omhoog te drukken (veel!) maar stellen lukt niet goed zo. Als je overigens ziet hoeveel speling en slijtage er kan zitten op de lagering van de tuimelaars van een CX die perfect leek te lopen dan maak ik me niet al te snel zorgen.

En net als André amsilverwing mag ik de klepjes graag net horen ritselen, maar niet rammelen

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleppenstellen : hoe koud is koud ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven