Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Benzineverbruik

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 juli 2017 23:49 
Mijn CX500c 1980 is sinds enkele weken weer operationeel na ca. drie jaar stilstand vanwege een defecte stator. Afregeling van ontsteking en carburatie heb ik moeten uitbesteden (voor mij te moeilijk; alleen ervaring met Britse oldtimers). De motor start in één keer, loopt prachtig en lijkt 100% betrouwbaar. Mijn enige probleem betreft het benzineverbruik: voordat het blok werd uitgebouwd reed ik ca. 105 miles met mijn kleine tankje. Dat lijkt nu hooguit 95 te zijn. Niet 1l op 22 km maar minder dan 20 km. Wat is "normaal"?

Schrijver chantal

Bestuur 
#2 | Geplaatst: 24 juli 2017 08:21 
ik rijd 1 op 20 met mn custom. nu merk ik wel dat ze op de 98 iets zuiginger is dat op de 95 op de 95 rijd ik 1 op 18....

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 juli 2017 09:15 | Aangepast door: Hansv 
Tja, dat brandstofverbruik.... Er is al veel over geschreven, maar over het algemeen zijn de verschillende CX-en niet helemaal precies met elkaar te vergelijken wat verbruik betreft. Zelfs twee CX-en van het zelfde type niet. Een custom doet ongeveer 1:20, maar dat doet mijn 'z' soms ook. Maar nu weet ik natuurlijk niet hoe het met een Amerikaanse uitvoering zit. Voor zover ik weet zijn vooral die Amerikaanse uitvoeringen op punten anders dan wat wij gewend zijn.

Op de lange termijn doet mijn CX 1:18.9 En dan bedoel ik over 9 jaar bijgehouden, met goede (1:23) en mindere (1:15) tankbeurten. Vooral de eerste jaren waren duur in benzine verbruik met een verbruik van 1:16/17. En natuurlijk is ook luchtfilter van invloed op de prestaties...

Harmony,.
Hans.
( houd dingen bij )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 juli 2017 15:11 
peter
als je blokje 3 jaar stil heeft gestaan dan kan dat wel kloppen.
even een maand of twee rijden en houd het goed bij olie verbruik en brandstof verbruik.
1 op 18 mag 1 op 22 is lachen de mijne rijd 1 op 21 en als het koud is 1 op 19 a 1 op 20
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 juli 2017 09:15 
kijk eens naar je lucht filter????
Is die nog schoon,?

Dit is namelijk ook behoorlijk bepalend voor het verbruik.

1 op 20 is normaal hoor.
1 op 14 is dicht geslagen lucht filter.
1 op 17,,, was bij mij versleten blok, zuigerveren waren op.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 juli 2017 22:35 
marcobecker
Dank Marco. Ik had het filter al schoongemaakt bij mij laatste "grote beurt". Was toen inderdaad behoorlijk vies. Het blok is volgens mij in prima conditie. Er zit ca. 60.000 km op en er is altijd prudent mee gereden. Een snelheidsmonster is mijn Cx500c nooit geweest maar ik vermijd snelwegen en kom zelden boven de 90 km/u. Ik ga maar eens een paar keer 98 tanken als experiment. Verder maakt het weinig uit; met 1 op 20 kan ik leven. Alleen is dat tankje zo klein ... Mijn Matchless en Triumph dragen ruim 15 liter mee en halen al gauw 1 op 25.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 juli 2017 23:43 
Papieren luchtfilter schoon gemaakt? Hoe? Gewoonlijk vervang je die, of niet natuurlijk. Leg 'ns uit?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver chantal

Bestuur 
#8 | Geplaatst: 27 juli 2017 08:56 
@ Frans : luchtfilter kun je makkelijk schoonblazen met compressor.... doen we ook zovaak.... dan is meeste vuil er weer uit.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 27 juli 2017 10:21 
Hoi Chantal,

ja, da's duidelijk, laat me dat dan afstoffen noemen. Niet te hard blazen anders (volgens de fabrikanten) gaan de openingetjes juist teveel open en gaat het filter misschien fijn stof doorlaten. En in dit betrekkelijk schone landje worden de filters ook niet zo vuil. Ooit heb ik wel eens uitgezocht wat de papier-filter-geleerden er van zeggen en die zeggen dat a) ze vaak onnodig vroeg vervangen worden (bij standaard onderhoud) b) dat je ze evt beetje kan schoonblazen en c) dat je ze verder alleen maar moet vervangen

Maar vettigheid en veroudering door hitte en vocht krijg je met blazen niet weg, vandaar eigenlijk de vraag.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver chantal

Bestuur 
#10 | Geplaatst: 27 juli 2017 15:38 
tja dat noemen de meeste mensen schoonmaken Frans.... kan er niets aan doen.... wij doen het ook als het alleen maar stof iis en dan merk je toch vaak net verschil. als hij echt vettig of verouderd is dan word hij vervangen natuurlijk.....

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 27 juli 2017 23:53 
Je hoeft er niets aan te doen hoor We komen op hetzelfde uit toch

dank & plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 sept. 2017 22:12 
Inmiddels heb ik een paar honderd miles 100% probleemloos gereden en een enkele keer een sjiekere benzine getankt. Het verbruik loopt inderdaad iets terug. Met 5 liter op ca. 100 km is er eigenlijk niet veel te klagen. Ik had drie jaar niet op de CX gereden, en dus uitsluitend op mijn klassieke AJS 500cc éénpitter en Triumph 650 twin. Hebben mij beide in die periode niet laten staan maar op de CX heb ik altijd het gevoel dat ik naar Rome door kan rijden en dan onderweg uitsluitend hoef te tanken.
Beide andere motoren zijn storingsgevoeliger: goede kans dat ik er ook mee in Rome aankom maar helemaal zeker ben je nooit; je raakt weleens een stukje kwijt onderweg.
Daar staat tegenover dat zo'n "echte" klassieker veel zeldzamer is en qua uitlaatgeluid oneindig veel stoerder dan een Honda: harde klappen van de AJS en Norton/Laverda/BSA-achtig gebrom van de twin. Hoef je niet (zoals bij moderne Harleys) voor aan de uitlaat te klooien om dan een asociale pestherrie te maken. Het straatgeluid van mijn jeugd (ik ben van van 1950).
Qua wegligging gold in mijn Britse kringen altijd het vooroordeel dat "die Jappen voor geen meter sturen." Klopt niks van: zo'n CX500c staat niet bekend als een superstrakke bochten machine maar ik durf er meer mee dan met AJS of Triumph. Betere banden, remmen en afvering.

Peter van der Schee

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Benzineverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven