Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

verwisselen cx custom blok in een silverwing frame

 
Schrijver jaap kneijnsberg
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 aug. 2017 21:03 
Zijn er mensen met ervaring hierin, mijn silverwing heeft een kapotte waterpomp keerringen stuk en heb water in mijn olie gekregen. Ik had een cx500c blok over, vandaag overgezet, maar ophanging past niet, carburateurs zijn ook anders maar die kan je overzetten. Nu is de vraag als ik radiator met de ophangring erachter overzet, past dat ? en de bouten (tapdraad) uit het blok zijn die lang genoeg voor de bevestiging van de kuipophanging. Iemand al bezig geweest hiermee?
Gr Jaap (net nieuw lid!)

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 aug. 2017 21:20 | Aangepast door: amsilverwing 
vermoedelijk gaat het helemaal niet passen.
cx500c is een anderblok dan de gl500.
cx500c is vermoedelijk met een CDI ontstekingen.
en de gl500d is een transistor blok.
dus kijk eerst even hier na.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 aug. 2017 21:28 
O ja Jaap.
Het is wel beleeft dat je je even voorstelt.
Of heb ik dit gemist.
En waar je motor ongeveer staat.
Alles is wel te vervangen of te verbouwen, maar wat is wijsheid.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 aug. 2017 21:35 
Waterpompseal is gemakkelijk te vervangen.
Zijn div foto's en films op internet te vinden.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver jaap kneijnsberg
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 aug. 2017 20:11 
Bedankt voor alle reacties, Ik rijd al verschillende cx-en vanaf 78, eerste serie met de brekende nokkenaskettingspanner, vaak problemen met het bijlaadsysteem, meerdere spoelen vervangen, ik ga nu van een gl500c over naar een silverwing, dus het te monteren blok is ook een gl500, alleen de ophanging is compleet anders, de carburateurs ook in afstand naar het luchtfilter. Blij te horen dat de waterpomp keerring makkelijk te vervangen is, de oliekeerring erachter is dus ook defect, mayonaise in het carter, ik zie op tegen het schoonkrijgen van het inwendige van het blok. Beide blokken staan nu op de werkbank. Openen van de achterdeksel, betekent weer nieuwe pakkingen kopen, had het net allemaal gedaan omdat ik de spoel weer moest vervangen (kortgesloten). Net 400 kilometer geleden. Ander bijkomend probleem laatste 300 kilometer is dat het luchtfilter vol met water zit, waar komt dat vandaan?
Bedankt voor jullie meedenken. Kon op internet nix daarover vinden.
Gr Jaap

Schrijver jaap kneijnsberg
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 aug. 2017 20:21 
En om me voor te stellen, jaap , 57 jaar oud, deel een werkplaats met walter wildevuur in Amsterdam noord. We hadden 2 cx customs, 1 net afgevoerd met een geweldig goed blok, 2 silverwings 1 met radio en 1 cx500 uit 78 (nog in opbouwfase) en recentelijk verkocht een cx sport, en een cx650 . Als je nog onderdelen zoekt ? Veel aanwezig. OOk een goede 2de hands spoel maar die paste niet, gekocht bij Roukama, maar die wou hem niet terugnemen. Ook nog een blok , goed zonder spoel en met rotte waterpomp. Genoeg voorgesteld?
Gr
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 9 aug. 2017 10:10 | Aangepast door: MAST 
Hallo Jaap. Welkom op het forum van de CX club. Zo te lezen heb je al veel meegemaakt met de CX en GL modellen.
Over je vraag over het water in je luchtfilter. Als je een lekke waterpomp keerring hebt, kan er water via de carter ontluchting in je luchtfilter komen.
Als het achterdeksel van een CX of GL eraf is, kan je beter de waterpomp keerring gelijk mee vervangen.
Een GL500c, is dat de Amerikaanse versie van een CX500 custom? (foto 1) of de naked versie van de GL500 (foto 2)
foto 1 GL500C
of foto 2 GL500c silverwing
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#8 | Geplaatst: 9 aug. 2017 17:12 
Welkom, Jaap.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 9 aug. 2017 18:35 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Jaap,

welkom hier! Zelf zit ik even op een lokatie met beperkt/beroerd internet, maar even kort door de bocht:

Blokken van GL500 en CX500 zijn in principe gelijk maar de volgende zaken kunnen verschillen afhankelijk van jaargang en types:

- radiator (overnemen indien nodig, fan kan blijven zittten.) Evt thermostaat(deksel) ook overnemen wegens andere slang/aansluiting
- ontluchting (bij CX soms op Cyl.kop)
- achterdeksel met type ontsteking - bij gelijk type (beide CDI of beide transistor) geen probleem, bij ongelijk wordt het een stuk lastiger, teveel om hier te beschrijven
- spanner nokkenas - automatisch of handmatig - is niet gemakkelijk over te zetten. Dat heeft dus ook te maken met type achterdeksel
- bouten voorop blok kunnen verschilen,sommige ook tapeind in cyl.kop dus geen bout. Lengtes voor kuip moet je uitmeten
- Let op dat de dynamo rotor van een blok met CDI ontsteking anders is dan bij transistor onts. evt meenemen.

hopelijk helpt dit wat,

Blok intern schoonspoelen met herhaald verse olie en filters

Plezier & succes,


Frans

Uitlaten, startmotor en carbs kan je allemaal hergebruiken.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver jaap kneijnsberg
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 aug. 2017 19:40 
Thnxs guys, vandaag toch maar alle parts voor revisie van het oude blok gekocht, inclusief de oliekeerringen voor, cardan, schakelpedaal en, vreemd , ik hoop dat ie in het setje zit, een lekkage van olie langs het kettingspannerstelschroef, zie morgen of er 1 bij zit. De washer achter het schoepenrad van de waterpomp was afwezig, hoe belangrijk is die? Dit is het laatste wat ik vraag, hoop morgen weer on the road te mogen zijn! Groetjes Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 10 aug. 2017 21:44 
Hoe het precies zit weet ik niet maar het staat me bij dat die washer belangrijk is. En er hoort ook een koperen ring te zitten.
Op de 'home' pagina kan je bij ' techniek' verhalen lezen over o.a. het vervangen van de waterpomp.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 10 aug. 2017 21:51 
Die ring hoort er echt bij anders komt pomp rotor niet op goede plaats gevolg mogelijk aanlopen en/of te zwaar op seal. Onderdelen echt volgens boekje met ook de koperen ring ( evt even uitgloeien)

O-ring op stelboutje kettingspanner geeft wel vaker lekkage, nieuwe gebruiken of iets dikkere.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 aug. 2017 11:49 
Aanvulling : ringetje kan door oxidatie soms afwezig lijken. Ff goed nazien.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 verwisselen cx custom blok in een silverwing frame

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven