Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Achterrem vast. Vervangen of reviseren?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Ozkan
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 aug. 2017 13:14 
Beste mede-forummers,

gisteravond was het lekker weer, dus ik dacht laat ik eens een stukje rijden. De motorfiets is natuurlijk niet alleen om op te poetsen
Na ongeveer 10 minuten rijden merkte ik dat de motor moeilijk vooruit ging en op een gegeven moment rook ik een brandlucht.
Ik heb de motor aan de kant gezet en zag dat er rook uit de achterrem kwam. Uiteraard geen gereedschap meer, dus de ANWB maar gebeld.

De beste meneer had de rem al snel los, de zuigers zaten muurvast. Ik vertelde 'm dat ik de klauw maar moest reviseren en hij zei dat ik beter een nieuwe kon kopen en dat zo'n complete klauw via alibaba niet duur was en bijna net zo goed als een originele.
Aangezien ik hier geen ervaring mee heb vroeg ik me af naar jullie mening hierover? Kan ik de achterremklauw beter reviseren of een nieuwe imitatie kopen? Mijn gevoel zegt dat ik beter mijn eigen klauw kan reviseren, beter een origineel onderdeel dan een imitatie toch?

Als ik 'm zou willen reviseren, waar kan ik dan het snelste aan de nodige onderdelen komen denken jullie?
Groet, Ozkan

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 aug. 2017 13:34 
Het gaat dus om een achterrem met een zuiger begrijp ik, dus geen trommelrem?
Of het zin heeft om te reviseren kun je m.i. pas zeggen nadat je de zuiger gedemonteerd hebt en je de wanden van zuiger en cylinder bekeken hebt. Als die te ver heen zijn dan moet je hem vervangen, anders kun je hem reviseren. Lijkt mij.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Ozkan
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 aug. 2017 13:36 
JiMi

Oh oeps, ik zie dat ik ben vergeten te vermelden dat het om mijn CX650 sport gaat (bj.1984). Het is inderdaad geen trommelrem.
Ik heb nog geen tijd gehad om alles uit elkaar te halen. Als ik vanavond tijd heb, zal ik de boel eens demonteren.
Groet, Ozkan

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 aug. 2017 13:51 
Wat betreft het alibaba verhaal: ik rijd zelf met een alibaba rempompje op het stuur maar ik heb daar niet echt een 100% veilig gevoel bij. Maar door laksigheid en zuunigheid zit hij er nog steeds op. Dat is niet slim van mezelf, maar goed. Voor een achterrem zou ik het eerder aandurven.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 7 aug. 2017 14:16 
Nieuw zal lastig worden want die dingen zijn nieuw niet meer te koop.
Reviseren kan, als de boel niet te ver kapot is van binnen.
De rubbers zijn te koop o.a. via Roukama (KLIK). Als de zuigers kapot zijn zal je verder moeten zoeken. De klauw is gelijk aan die van een CX500E, en nog vele andere modellen. (zie de lijst bij Roukama)
Chinese namaak lekkel daal in China laten!.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ozkan
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 aug. 2017 15:12 
MAST

Hoi Marcel,

bedankt voor de link. Ik zal vanavond eerst eens kijken hoe de staat van de verschillende onderdelen is. Waar ik me wel zorgen om maak is dat de wegenwachter met schuurpapier (1000 korrel) aan de slag is gegaan om de zuiger schoon te krijgen. Hopelijk heeft hij de zuiger hier niet mee beschadigd.

Waar in Amersfoort woon je eigenlijk en hoe ziet je motor er uit, dan weet ik dat jij het bent als ik een keer een 650 zie rijden Ik zelf woon in Schothorst en werk bij Yokogawa, ga soms op de motor naar het werk, wat eigenlijk een veel te kort stukje is.
Groet, Ozkan

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 7 aug. 2017 15:25 
Ik woon in het Soesterkwartier en mijn 650 is zwart met een Vetter topkuipje.
(waterproof)Korrel 1000 is heel fijn schuurpapier, dat zal de boel niet onherstelbaar beschadigd hebben.
Ik pb je wel even.
Marcel.
(foto van mijn cx op SJK vorig jaar)
cx650 trev
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 aug. 2017 18:51 
Schuurpapier op een zuiger hou ik niet zo van. Vaak zit er coating op die je er dan afschuurt.

De rook zal waarschijnlijk van de remblokken komen. Die kun je wel weggooien. De zuigers er uit halen en schoonmaken. Rubbers er uit en kijken of de zuiger nog makkelijk in de cilinder past. Ik vermoed van wel. Ik weet niet of de zuiger gelijk is aan andere (voorrem)zuigers. Als je een een draaierij weet kun je ze na laten maken. Hetzelfde heb ik eens gedaan met de remzuigers van mijn Yamaha vanwege enorme pitting van de originele. Zijn nu van RVS.

Waar je het meest zorgen over kunt maken is of je remschijf nog recht is. Hitte kan rare dingen doen met je schijf. Zolang die niet blauw is uitgeslagen kan het nog wel meevallen!
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Ton
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 aug. 2017 19:46 
en daarna even je cubs invetten met remzuigervet van Ate.verkrijgbaar bij automaterialen zaken.werkt top.gebruik het al jaren.
Tonda

Schrijver Ozkan
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 aug. 2017 22:14 
Jottum

Bedankt voor de tips! De remschijf heb ik nagekeken, hij is niet blauw en gelukkig ook niet krom. Remblokken ga ik sowieso vervangen die zijn zeker weten niet goed meer Zuigers moet ik nog nakijken, moet even kijken wanneer ik tijd heb.
Groet, Ozkan

Schrijver Ozkan
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 aug. 2017 22:15 
Ton

Remzuigervet van Ate... check! Ga ik van de week even langs de automaterialen zaak.
Groet, Ozkan

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 aug. 2017 09:59 
vast zitten achter rem cx500e cx650e kan veroorzaakt worden door de achter rem zelf.
Ik bedoel het rem gedeelte rechter kant voor de voet.
Daar in komt het terugloop gaatje niet vrij, en daardoor blijft de rem er op staan. Let wel, je moet wel de klauw goed hebben, want ook daar kunnen problemen zitten.

Trouwens, ik verkoop ook halve rem rubber setjes voor 1 klauw.
Dus als je het setje van roukama te duur vind, ik verkoop ze ook half.





groetjes Marco Becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Ozkan
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 aug. 2017 11:28 
Bedankt voor je antwoord Marco! Rubber setje bestel ik bij jou, ik moet even kijken wat ik nodig heb.
Groet, Ozkan

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 aug. 2017 17:05 
wel even mailen he... niet via de site hier.
marcobecker@zonnet.nl

kijk eerst ook of je achter rem dus vrij is, en dat de olie ook echt terug loopt....

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver GL5
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 aug. 2017 23:20 
Pas op met olie zoals wd40 etc.
Die laten het rubber zwellen met uiteindelijk zwaar lopen etc.

Alles komt uit china, het goede en slechte spul.
Soms effe de gok wagen.

Voorkeur zou voor mij uitgaan naar revisie indien mogelijk.
Zuigertjes schuren kan prima, maar kans op sneller terug kerende
oxide aanwezig.

Succes.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Achterrem vast. Vervangen of reviseren?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven