Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hoofdzekering brandt door

 
Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 aug. 2017 10:59 
Hallo even voorstellen, ik ben Carl 35 jaar uit België en ben reeds een 3-tal jaar eigenaar van een CX500 van 1978 met momenteel 83k op de teller. Aangezien ik nog nooit grote problemen gehad heb is dit mijn eerste post op het forum..

Nu moest het er ooit eens van komen en gisteren was het die dag 😊 .. Mooie rit gedaan van een 150-tal kilometer en na de laatste pitstop viel opeens alle spanning weg (lichten, dashboard, knipperlichten,...). De motor bleef wel draaien maar bij mijn thuiskomst wou hij ook niet meer starten nadat ik de motor afgezet had. Al vlug ontdekte ik dat de hoofdzekering doorgebrand was..
Blij dat het dat maar was vlug een nieuwe erin geplaatst maar na een 3-tal kilometer rijden opnieuw hetzelfde: alle spanning weg en niet meer starten bij thuiskomst..
Ik had ook wel de indruk dat de accu zeer warm was en bovendien was de vloeistof flink aan het 'bruisen'. Ik dacht aan een defecte spanningsregelaar, dit zou kunnen verklaren waarom de accu zo warm wordt en dat de zekering doorbrandt..

Wat denken jullie en hoe kan ik dit testen? En vooral, gaat een spanningsregelaar zomaar stuk of is dit het gevolg van een ander probleem?

Groeten
Carl

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 15 aug. 2017 12:02 
Hallo Carl. welkom hier op het forum!
Ik denk dat je ergens een flinke sluiting in je circuit hebt. Je zal aan de slag moeten met een multimeter. En goed kijken naar de kabels en elektrische aansluitingen/stekkers. Een verdachte plek is de kabelboom bij het stuur. (waar hij langs het frame kan schuren)
Spanningsregelaars gaan niet vaak stuk, maar het kan wel.
Succes met de zoektocht.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 aug. 2017 14:33 
mast geeft al een behoorlijk goed antwoord....

Accu is vaak wel warm hoor... en bruist ook altijd wel.

Dat je motor blijft lopen terwijl de hoofdzekering is doorgebrand, dat komt omdat de cdi unit, direct van uit het blok wordt gevoed.
Tip, overkomt het je nu weer, en je kan niet starten met de start knop, druk dan even een euro op het startrelais, wel contact aan houden, ook al werkt er niks, zet dus wel je contact aan.
dan kun je toch starten met een euro en verder rijden.

Tijdens testen inderdaad het stuur flink draaien, kijken wat er gebeurd.
In extreem geval, draad boom op de knik bij het stuur tegen het frame na lopen, en of open snijden.
Groens is massa...... let daar op, en die zit ook in draad boom......

Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Ozkan
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 aug. 2017 14:46 
Met een euro op het startrelais moet je wel uitkijken dat je je vingers niet verbrand, volgens mij wordt die best wel warm als je 'm gebruikt om te starten
Groet, Ozkan

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 aug. 2017 15:08 
Ha Carl,

Welkom hier!
Volgens mij kan de eerst gedachte het geval zijn. Een defecte spanningsregelaar. Dit is makkelijk na te meten met een multimeter (heb je die niet, action of bouwmarkt, de goedkoopste wekt al goed genoeg om spanningsregelaar en draadbreuken te meten), ik weet niet of je een werkplaats handboek hebt? die zijn erg handig hiervoor dan kan je alle meetwaarden vinden. b.v. van Haynes

Het tweede zou ook kunnen ergens een draadbreuk. Of een kaal geschuurde draad, ergens een draad die klem zit of los is getrild...
Hans V van deze site heeft het elektrisch schema mooi uitgewerkt op zijn site (<-- klik.). Daar kan je goed zien welke draad welke kleur heeft.

Als ik met een stukje ijzer start, euro oid, hou ik hem met een tang vast voor de eventuele warmte...... Of ik gebruik een oude tang schroevendraaier, of wat er maar voor handen is....

Succes met oplossen,
Groet Erik
(Als je geen handboek hebt, stuur me even een PB dan mail ik je een digitale versie)
(PB= persoonlijk gericht, als je ingelogd bent op het envelopje onder mijn naam drukken)

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 aug. 2017 15:09 
Bedankt voor de reacties, ik laat dit nakijken door een kennis want zelf heb ik weinig tot geen kennis van elektrica... maar ik begrijp wel dat jullie het eens zijn dat er een kortsluiting is en dat jullie niet denken dat de spanningsregelaar het gewoon begeven heeft door de ouderdom?

Grt
Carl

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 aug. 2017 15:29 | Aangepast door: erikcx 
Hoi Carl,

Onze reactie hebben elkaar gekruist...
Electra lijkt vaak moeilijk maar een aantal basis dingen zijn best uit te vogelen, als je tijd en zin hebt.....
Zoals een spanningsregelaar doormeten en draadbreuken vinden.
Veel CXers hier hebben zichzelf aangeleerd hoe ze hun CX kunnen onderhouden en repareren.
Dit Forum is daar een goede hulp bij!

Succes & Groet
Erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 aug. 2017 16:16 
Even snel, tussendoor.....
De stroomdingen van de CX lopen soms net iets anders als je denkt..... Ik heb het een keer gehad dat bij het draaien van het stuur soms, niet altijd, de hoofdzekering PLOF deed. Het koste wat zekeringen voordat ik in de gaten had dat het lag aan een defecte claxon-schakelaar op het stuur. Later heeft Borisz dat ook eens gehad.
Lees alles hierover in mijn motorlogboek en wel HIER

Harmony,
Hans.
( hoopt dat het zoiets simpels is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 15 aug. 2017 19:26 
Bedankt voor de tips, het zoekwerk zal voor het weekend zijn. Ik hou jullie zeker op de hoogte!

Grt
Carl

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 aug. 2017 12:40 
Eventjes een (kleine) update aangezien ik nog niet veel tijd gehad heb op mij te verdiepen in het probleem.. de spanningsregelaar lijkt niet defect aangezien ik max. 14.5 volt meet op de batterij bij 5000 toeren.. Vlug even aan wat verdachte kabels getrokken, stuur eens flink heen en weer gedraaid maar voorlopig blijft de zekering goed.. ook alle elektrische bedieningsknoppen eens uitgetest dus daar zit al zeker geen kortsluiting..
volgende wat ik ga doen is een testrit met een metertje aan mijn accu gekoppeld om te kijken of de spanning dan ook maximaal rond de 14.5 blijft.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hoofdzekering brandt door

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven