Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Het is toch wel simpel......

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 feb. 2018 12:11 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb soms heldere momenten, maar soms ook helemaal niet....
Het begon met het bestellen van twee knipperautomaatjes voor de CX, de aangepaste CX, met LED lampjes. Die kwamen keurig netjes binnen, dus tot zover geen probleem.
Maar hoe sluit je die dingen aan? Het oude spul, robuust en met relais en weerstanden uitgevoerd kun je rustig eens verkeerd aansluiten, maar dat nieuwe dingetje, met een mini printje van amper 1x1 cm groot, dat zou wel eens 'pfffft' kunnen doen, en met een klein rookwolkje een laatste afscheid signaal kunnen geven. Nou kost dat in China maar 60 eurocent, en daar krijg je het ook nog eens voor thuis gestuurd, maar toch......
OK, er zitten dus twee pootjes op, en het moet op de plek van het oude relais komen te zitten. Maar hoe? Simpel omzetten is het eenvoudigste antwoord, maar als ik dat doe, vergeet ik tijdens het noodzakelijke kopje koffie natuurlijk hoe het hoort te zitten.
De aanduiding naast de pootjes moet de oplossing geven. Er staat een L naast het ene, en een B naast het andere pootje. Via internet is te achterhalen dat het pootje L naar de knipperlicht schakelaar gaat, logisch, L staat dan voor 'Lights'
Maar waar staat de B dan voor? 12 volt ? nee, accu? nee, maar wat dan.....
Ik liet het maar even los, en ging andere dingen doen.

En toen, ineens, wist ik het. Niet A van accu, niet V van volt of voeding, geen P van power, maar gewoon, heel simpel, de B van 'Battery'

Knipper relais aansluiten:
L naar de knipperlicht schakelaar, CX500: grijze draad
B aan de accu, CX500 : zwarte draad

Harmony,
Hans.
( 'how hard can it be ?')
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver beinhart

Bestuur 
#2 | Geplaatst: 4 feb. 2018 09:18 
Hansv:
Ik heb soms heldere momenten, maar soms ook helemaal niet....

dat hebben we allemaal hans, alleen bij de een wat meer als bij de ander

groetjes werner (en mijn heldere momenten zijn meestal niet helder voor een ander)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver sieds

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 feb. 2018 11:14 
Elektronische clignoteur van Beck motor Elektronica uit Delft (zie nieuwe producten)

Beck Elektronica
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 feb. 2018 13:35 
Bij mij kwam er geen rook uit bij andersom aansluiten, maar 't werkte niet, draadjes omgedraaid, OK Geen idee wat voor alfabet er op staat.

Plezier, Frans

(en die van de nieuwe producten is een keer of 20 zo duur. Zal best veel degelijker zijn er er zit een zekering in 't draadje, maar toch...)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 feb. 2018 15:31 | Aangepast door: Hansv 
Een vervangings relais voor de standaad knipperautomaat kost vanaf euro 5.95 totaan euro 14,95, of nog meer (motozoom, polo knipperlicht, 18,95) . De duurdere kun je ook gewoon LED mee schakelen. Maar ze zijn natuurlijk ook toe te passen als je een aanhanger achter je CX of GL wilt koppelen.

De oude typen zijn vermogens afhankelijk, de nieuwere niet.

Harmony,
Hans.
( ook vermogens afhankelijk..... helaas .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 feb. 2018 11:19 
@ hans.

Met "twee knipperautomaatjes voor de CX" mag ik aannemen dat die voor je richtingaanwijzers zijn???
Maar dan ben ik nog even "lost" wat betreft de ledlampjes.

Schijn hier eens een (led)lichtje op voor mij....


Adiõs Pjotter ( Die nu even in het duister leeft)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 feb. 2018 16:19 | Aangepast door: Hansv 
pjotter:
Met "twee knipperautomaatjes voor de CX" mag ik aannemen dat die voor je richtingaanwijzers zijn??? Maar dan ben ik nog even "lost" wat betreft de ledlampjes.

Het klinkt wat ingewikkeld, maar dat is het niet. Ik begin even, heel toepasselijk, bij het begin. Het begint aan het eind van de vorige klus, het Upgraden van de verlichting. Ik had, via Frans, een andere knipper-automaat gekregen, en die geplaatst. Werkte prima vopor de LED-lampen die ik in de kuip en achterknippers had gezet. Tot zo ver geen probleem. Maar bij het testen van de alarm-verlichting was de knipper snelheid van dat relais plotseling veel te hoog. Let wel: op mijn CX is het alarm-circuit een separate schakeling, met eigen componenten (stelt niet veel voor, maar toch). En dat relais kon niet over weg met de LED lampen.

LED lampen verbruiken, het is bekend, veel minder stroom als een gewone lamp, zonder verlies van lichtopbrenst. Het totaal afgenomen vermogen per LED lamp is dus ook veel lager dan het totaal afgenomen vermogen per 'normale' lamp. De meeste, zo niet alle 'oude' relais werken op basis van het door de lampen afgenomen vermogen. Is dat laag, dan functioneert het knipper-gedeelte niet, of veel te snel.

Bij mijn CX was het veel te snel. Wat te doen? Weerstanden ertussen? Dat kan, maar dan verbruikt het systeem weer net zoveel vermogen (stroom) als eerst. Niet doen dus. In China werd een juist type relais gevonden, geschikt voor LED, en voor die prijs van 60 eurocent kon ik het niet nalaten om meteen maar een reserve te kopen. De eerste gaat over niet al te lange tijd in de CX, op de plaats van het huidige, te snel werkende, knipperrelais van de alarmschakeling, de tweede gaat in de kast met dingetjes die ik misschien ooit eens nodig heb.

En het huidige relais? In de bak met de drie of vier andere knipperrelais die ik heb liggen, en die geen van alle de juiste knipper frequentie voor de LED lampjes konden genereren........

PS De werking van het 'oude' relais is , zoals al eens eerder opgemerkt op DEZE SITE beschreven......

Harmony,
Hans.
( is nu verlicht..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver coenox

Voorzitter 
#8 | Geplaatst: 5 feb. 2018 17:53 
Ik wil dit interessante draadje niet kapen, maar toch even polsen. Nu we het over LED hebben. Heeft iemand ervaring met LED in de koplamp? Ik heb net Xenon uit de Deauville gesloopt en een een normale H4 teruggezet. In dat kader ook info gezocht over
LED, maar lees toch dat dit te veel strooilicht geeft met de oude reflector en tegenliggers mogelijk verblind.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 feb. 2018 18:14 
Heb van de week een H4 voor maatje vervangen met led... Tjah of een ander er last van heeft weet ik niet, maar hij ziet wel een stuk meer

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 5 feb. 2018 18:32 | Aangepast door: pjotter 
dank hans voor deze verlichtende uitleg......
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver jakob

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 5 feb. 2018 20:07 
Ben ook bezig led in te bouwen in mijn pan. Oude lamp was al doorgelust naar grootlicht, dus had al dubbel dimlicht. maar das nog driexniks. Vind op het panforum idd veel discussies over wel/geen strooilicht wat de leds geven.
Maar over het algemeen vertellen ze op het forum wel allemaal dat de tegenligger niet terug knippert omdat ze verblindt worden.
Voor 23 euro bij aliexpress 2 oslamp ledlampen besteld met originele philips ledsstrips erin. ( 3 wk levertijd ) Op elke ledlamp zitten 2 ledstripjes. 1 ledstrip keurig met een kapje om licht te sturen, andere ledstripje zonder kapje.(dim/grootlicht)
Kan je nog niet vertellen wat mijn ervaringen zijn want de pan staat geheel in zijn blote kont, en gezien de vrije tijd duurt het nog wel een maandje (of 2 ? )
Wat ze ook allemaal vertellen is dat de lichtopbrengst idd sterk verbeterd. En een scherpje lichtlijn / contourlijn zoals met de ouderwetse lamp ga je met led niet krijgen, dat is wat ze ook allemaal melden.
Ik zal het zien en meemaken
V2 vs Twin . Ervaring is kennis die je krijgt, kort nadat je het nodig had.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#12 | Geplaatst: 5 feb. 2018 21:28 
jakob:
want de pan staat geheel in zijn blote kon

Brrr. En dat met dit weer.... Ben benieuwd naar je ervaringen met Led. Hou er wel rekening mee dat je in Oostenrijk en Italië bekeurd kan worden omdat er volgens typegoedkeuring halogeen in moet zitten. In Groningen zal het geen probleem zijn
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver beussie
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 feb. 2018 22:27 
Coen bij de turboclub hebben enige techneuten alle voorhanden zijnde koplampen uitgebreid getest en de voors en naa,s beschreven ik zal kijken of ik het clubblaadje terug kan vinden en dan inscannen en wie weet weet ik het ook nog naar jouw toe te mailen en anders kom ik het zelf wel brengen.
groeten Beussie

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 feb. 2018 05:42 
coenox:
In Groningen zal het geen probleem zijn

voor zover mijn aardrijkskundige kennis reikt, ligt Groningen ook in de EU. en het is een Europese richtlijn dat er in moet zitten wat er op staat. dus als je een overijverige agent(e) treft, hang je ook in Groningen, al is de kans kleiner
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 & 1300 |
Volvo V70 |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Het is toch wel simpel......

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven