Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Aangepaste bobines?

 
Schrijver Carnax

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 juli 2018 18:57 
Ik heb op mijn nieuwste aanwinst andere bougiekabels/doppen zitten dus ik dacht, laat ik eens naar de bobines kijken. Wat ik daar zag zegt mij vrij weinig, iemand een idee?

bobine1
bobine2
bobine3


De bougiedoppen hebben van binnen een veertje en een weerstand (denk ik). Er zit een D8EA bougie in (geen R dus geen weerstand) maar die hoort eigenlijk alleen in een custom geloof ik? Dit eerste type CX zou DR8es-l moeten hebben of is dat hetzelfde als een D8ea maar dan met weerstand?

Groetjes,
Rob

Schrijver norby
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 juli 2018 21:23 
is dit weer een andere cx, ik meende dat je met de andere veel problemen had.
had toen ook later gelezen dat die in het water had gelegen, dat kan rare problemen bv roest en massa problemen veroorzaken.
water in het blok is ook erg slecht.
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 juli 2018 21:24 
de r is met weerstand.
bij een goede sterke vonk zou dubbelop weerstand ook nog geen probleem veroorzaken....
nb

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 juli 2018 22:14 
Deze bobines zitten ook onder een cx650e en nog meer type motoren.
Dan over het veertje en de weerstand die er inzit.
Ja kan twee dingen doen.
Andere bougiedoppen zonder weerstand kopen, en een bougie met een r plaatsen.
Of deze bougiedopen laten zitten en bougies zonder r plaatsen.
Mijn voorkeur gaat uit naar bougies zonder weerstand dus zonder de r.
Het porselein van de bougies zonder r is dikker voordeel hiervan is ze slaan niet zo snel door.
De weerstand zit er in om storingen van een ontvanger zoals een auto radio op te lossen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 juli 2018 23:26 
Dit is een andere CX ja, ook zo'n blauwe. Aangezien er een in de buurt stond en de mijne inderdaad in het water heeft gelegen en ik nu eindelijk de ruimte heb dacht ik, ik ga er voor.

Begrijp ik nu goed dat ik CX650 bobines op mijn 500 heb zitten?

Ik vind het prima om met weerstanden in de doppen te blijven rijden en bougies zonder R aan te schaffen, maar mijn vraag is dan, is zo'n D8EA + weerstand in de bougiedop hetzelfde als een DR8es-l zonder weerstand in de dop? Daar kon ik geen goed antwoord op vinden na wat google werk.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 juli 2018 02:10 
De bobines op de foto zijn zo te zien niet de standaard die gebruikt worden op de CDI types, die hebben maar één draad en vaste kabels.

De CX types met transistor onsteking hebben andere bobines met losse kabels als die op de foto. Niet onderling utwisselbaar. Waar deze bij horen of hoorden kan ik zo niet zeggen, maar in ieder geval niet bij een CDI ontsteking.

En DR8EA met weerstanden in de kappen is OK. DR8ES is met weerstand en iets andere warmtewaarde (beetje warmer). De originele Honda standaard montage verschilt wat per land.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 juli 2018 11:20 
het verhaal van frans en andre klopt.
bij een cx a model heb een draad en een vaste bougiekabel, die kun je dan ook niet vervangen.
hoe is de ontsteking dan? met een cdi module of toch een nec transistorontsteking?
ik neem aan dat het een a model is dus men zou de bobines vervangen kunnen hebben..
Ik zou het bij het advies van frans laten, als het goed werkt alleen evt de juiste bougie met warmtegraad nemen.
oh ja als het toch een a model is kun je evt de cdi vervangen door de ignitech die je gekocht had dan speel
je zeker op zeker!!!
nb

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 juli 2018 21:08 
Volgende week kan je bij mij wel even setje bobines voor CDI lenen indien nodig. Je weet de weg
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 juli 2018 21:20 
Ik heb nu 2 blauwe CXen dus ik kan die (en de bobines) van de ene wel op de andere overzetten. Bedankt voor het aanbod!
Keer koffie kan natuurlijk ook altijd wat mij betreft.

Schrijver norby
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 21 juli 2018 22:21 
ik zou het ook proberen maar je weet dat water erg rare dingen kan doen, dat kan vreemde storingen veroorzaken.
zo schijnt al zo te zijn als je op weg vol met regenwater rijdt het overloopslangetje van de carburateur een
soort benzine storing kan veroorzaken. het slangetje raakt vol met water en veroorzaakt die storing.
dit is dan met de carburateur en dan spreek ik niet over electrazaken zoals bobines, roest aan massaverbindingen etc.
nb

Schrijver Carnax

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 juli 2018 15:16 
Ja veel van dat soort problemen heb ik inderdaad ondervonden en het mag een wonder heten dat de CX het toch weer doet uiteindelijk.
Ik heb die tweede ook aangeschaft omdat je nooit weet wat je nog meer kunt tegenkomen na zo'n zwemsessie.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 juli 2018 16:33 
De bobine op de foto is voor transistor ontsteking, niet uitwisselbaar met die van je CDI motor. Ontstekingen zijn dus verschillend blokken en bekabeling verschillen.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 juli 2018 19:12 
dus frans, die andere cx heeft een nec ontsteking, de transistorontsteking?
Vreemd, ik dacht dat alleen een custom soms of een silverwing die had.
ook een e model heeft transistoronsteking.
Conclusie op de a model zit een ander blok gemonteerd wat natuurlijk ook wel kan.
nb

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Aangepaste bobines?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven