Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Toch gestrand

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 juli 2018 23:15 | Aangepast door: Pschee01 
Enkele weken geleden meldde ik dat ik met mijn zoon van 12 op de 80-er CX500C naar Venetië zou gaan. Eerder veel gelazer gehad maar nieuwe bobines + Ignitech hadden alles opgelost. Heel betrouwbaar en prima benzineverbruik. De reis verliep dan ook voorspoedig: geen enkel probleem totdat wij op de terugweg net voor Dijon wilden tanken.

Motor dood en geen stroom meer. De hoofdzekering bleek kapot (net achter de accu). Vervangen en een reserve meegenomen. Alles liep weer prima maar zo'n zekering gaat niet voor niets kapot. Dat bleek al snel, want de nieuwe zekering bezweek ook na enkele tientallen kms. Omdat wij "in the middle of nowhere" stonden maar een directe verbinding gemaakt, wetende dat ik een groot risico op veel erger nam maar wat moet je tussen de verdroogde de maisvelden?

Ging weer zeker 50 km goed maar toen was het gebeurd: kortsluiting en alles dood. Ik heb de motor naar een Honda dealer bij Dijon laten brengen om een diagnose te stellen. Langs de weg kun je immers niets met zo'n elektrische storing. De motor staat daar nu en wij zijn weer thuis. Ik had dit jaar twee wijzigingen in het elektrische systeem aan gebracht: een aansluiting voor de TomTom gemaakt via de koplamp en de montage van de Ignitech. Ik hoop dat ik geen blunders heb begaan.

Nu afwachten wat ik uit Dijon hoor. Als er voor vele honderden euro's gesleuteld moet worden, loont het niet de moeite de motor te laten repareren en op te halen. Ik houd de trouwe lezers op de hoogte.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 aug. 2018 07:52 | Aangepast door: JiMi 
Balen!!! En dan ook nog tussen de maisvelden. Ben benieuwd wat de garage gaat zeggen. Veel voorkomende oorzaak is een versleten draadboom rondom het balhoofd. Na jaren gebruik kan de isolatie van de draad daar wegslijten. Het gaat steeds goed totdat je instuurt en het blote koper tegen het frame aankomt en dan is het pats.
Wel mooi dat de heenreis naar Venetië goed gegaan is!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver beinhart

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 1 aug. 2018 08:40 
als je de igni-tech verkeerd had aangesloten was je niet ver gekomen...
de tomtom op je koplamp lijkt me ook stug dat dat het ''probleem'' is?

groetjes werner (ben benieuwd)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 aug. 2018 09:06 
Dat is niet leuk.... Jaren geleden in dezelfde buurt (nou ja, 150 km verderop) ook stroomstoring gehad. Toen was het de glaszekering die intern defect was.
Maar in elk geval zijn het niet de uitgevoerde reparaties aan de ontsteking die de geest hebben gegeven. Ik ga er even vanuit dat de Ignitech juist is aangesloten, en dat daar geen oorzaak kan zitten.
Het koplamp wijzigen verhaal zou, bij 'echte' blunders, ook veel eerder en duidelijker een storing hebben gegeven. Dus ik ga er even vanuit dat daar ook geen probleem zit.

Blijft over: wat dan wel?


Jaren geleden had ik een zekering die er om onverklaarbare redenen uitfloepte. Het bleek een loszittend contactje in de linker schakelset te zijn, wat soms, bij draaien aan het stuur, net contact maakte met het metaal van het stuur. Het duurde wel even voordat ik daar achter was ....


Wat JiMi zei heb ik ook al eens gezien. Om het balhoofd heen doorgesleten isolatie. Als ik je storingsverhaal zo lees is dat het meest waarschijnlijke. Maar het hoeft niet noodzakelijkerwijs bij het balhoofd te zitten...


Ik ben benieuwd, hou ons op de hoogte.


Harmony,
Hans.
( vindt spanning niet zo heel spannend op een CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 aug. 2018 22:58 
peter, dat is niet leuk.
je hebt er veel tijd en energie in gestoken.
op zich is doorbranden hoofdzekering op te lossen.
Ik zou de motor laten staan daar en evt maar niet veel geld in reparatie stoppen.
Ik denk dat je met behulp van hans v en zijn kennissen van de franse honda cx
eens moet inseinen.
vaak weten zij waar ze moeten zoeken en weet zeker dat ze dat wel willen doen.
dus sein hen eens in, hans v kent ze persoonlijk.
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 aug. 2018 23:55 
zou bijv regen oorzaak kunnen zijn?
Had het toen veel geregend?
Of bijv sluiting bij bedienen achterrem?
Heb je ook de hoofdzek vervangen door een steekzekering met goede amp klemmen.
ook zou bijv de koplamp met een niet goed gemaakte aftakking de oorzaak zijn.
Ik heb ooit gehad dat mijn zwarte cx sluiting in de kill switch had. en die had lang buiten gestaan met toen enkele dagen regen.
na zoekwerk en vervanging hiervan nooit meer wat gehad.
en die kostte maar 10 euro gebruikt.
Het moet op te lossen door een kundige cx er.
nb

Schrijver borisz
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 aug. 2018 01:15 
Hansv:
Jaren geleden had ik een zekering die er om onverklaarbare redenen uitfloepte. Het bleek een loszittend contactje in de linker schakelset te zijn, wat soms, bij draaien aan het stuur, net contact maakte met het metaal van het stuur. Het duurde wel even voordat ik daar achter was ....

Zoals HansV hierboven al aangeeft is het zeker de moeite waard om dat eens te checken. In 2014 stond ik vlak voor de 500 Euro Challenge ook steeds stil met een doorgebrande hoofdzekering. Tijd begon te dringen en nadat ik dit euvel poste op dit foru kwam HansV met de oplossing. In de linker schakelset was er een kortsluiting in de knipperlichtschakeling. Nad it ik dit verholpen had ben ik vrolijk met het ouwe barrel naar Italie gereden en ben oook weer storingvrij naar huis gereden!!!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 aug. 2018 23:29 
peter, ik zou dus toch eens vragen want volgens mij is dit op te lossen.
ik denk dat the French honda cx je wel wil helpen.......
nb

Schrijver udent

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 aug. 2018 10:37 
ophalen dat ding, en zelf zoeken, nu gaat het misschien erg veel geld kosten, gr THeo
theo cx ds

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 aug. 2018 21:39 
Ik heb inmiddels contact gehad met de Honda dealer waar de motor staat. De draadboom is deels verbrand en moet worden vervangen. Dat verbaast mij niet; het is een risico dat ik bewust heb genomen, omdat ik tussen de verdroogde velden stond. Men kan natuurlijk geen nieuwe krijgen bij Honda: worden niet meer geleverd. Geeft niks. Ik heb een andere '80-er Custom waarvan het frame krom is na een aanrijding. Ik heb een foto gemaakt van de cluster draden die langs het frame loopt en naar contactslot, ontsteking en achterkant vertakt. Ik neem aan dat men daarover praat.

Ik kan die kabels opsturen en daar laten monteren. Kost geen fortuin; in ieder geval niet veel meer dan hier een karretje regelen en heen en weer naar Dijon rijden. Om één of andere reden kan ik slecht van die CX afscheid nemen. Problemen gehad met de stator en de ontsteking, flink geld in geïnvesteerd en nu weer dit probleem. Maar deze zomer weer 2500 km feilloos gereden en dan vind ik het een fijne en solide motor.

Goed idee om de Franse club te benaderen. Ga ik vanavond nog doen. Ik houd jullie op de hoogte.

Peter van der Schee

Schrijver norby
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 aug. 2018 22:19 
peter, ik zou dat zo ook doen, een goede kabelboom heensturen , die zijn er nog wel.
let op het moet dan van het oude cdi model zijn want er zijn ook customs met transistor.
de cx club frankrijk zal best wel willen helpen.
nb

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 4 aug. 2018 22:54 
Ik zou toch zeggen dat er, naast de kabelboom, minimaal één ander onderdeel gesneuveld moet zijn waardoor de motor is stil gevallen. Daar lees ik niets over terug in je verhaal.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver norby
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 4 aug. 2018 23:11 
iets moet die sluiting veroorzaakt hebben, evt een breuk in kabelboom maar kan bijv ook in cockpitlampje, richtingaanwijzer, remlicht
zijn.
daarom vroeg ik ook naar bijzondere omstandigheden, ik las bv het verhaal van floris over een sluiting in lampje.
nb

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 4 aug. 2018 23:12 
Klopt precies! In de hete droge velden daar kon ik onmogelijk checken waar de kortsluiting zat. Dat zal bij de montage van de andere bekabeling moeten blijken.

Schrijver norby
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 aug. 2018 08:47 
hoe is het nou met je cx afgelopen? beste peter
nb

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Toch gestrand

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven