Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Carburateur lekt

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 11 aug. 2018 22:58 
brinkcx:
Valse lucht, klemmende zuiger, vlotter niveau te laag? Klinkt als te arm.

Vlotter niveau, dat heb ik nog niet gemeten. Ga ik morgen doen!
Een klemmende zuiger is het denk ik niet, want ik kan ze met mijn vingertop vrij naar boven duwen en ze vallen weer netjes naar beneden.
Vanavond met HansV de stelschroeven een extra slag uitgedraaid (nu dus totaal 3 slagen uit ipv 2) en zo naar huis gereden. Onderweg de stationairschroef teruggedraaid maar helaas dan slaat hij toch weer af. Dat heeft dus niet geholpen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 12 aug. 2018 09:56 | Aangepast door: JiMi 
@brinkcx: ik ga er zo mee aan de slag. Bedoel je met het vlotter niveau die 15,5mm afstand tussen body en uiteinde van de vlotter? (zie afb.). Als dat inderdaad de oorzaak is verwacht je dan dat de afstand groter of juist kleiner is dan 15,5mm? Ik neem aan groter omdat de vlotter dan bij een stijgend brandstofniveau in het vlotterbakje de Float Needle Valve éérder dichtdrukt dan gewenst.

vlotter niveau

(bron)
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver stefan
Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 12 aug. 2018 10:42 
Met deze verschijnselen zou ik als eerste =(makkelijkst) checken of er toch niet ergens valse lucht wordt aangezogen. Als niet, dan synchronisatie controleren (ook makkelijk gedaan) door vacuum te meten. Wellicht geeft een meetmethode met afstanden in mm wel iets dat in de richting is maar het is wel wat grof. Daarna is het allemaal wat meer werk: dingen uit elkaar en schoonmaken of ... eigenlijk ook wel leuk om de binnenkant eens te bekijken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 12 aug. 2018 12:33 
Vlotter niveau meten als beschreven in de boekjes, althans dat is de officieele manier en wat gedoe.

Sneller maar niet nauwkeurig : doorzichtig slangetje aan overloop onderop vlotterbak, dat langs carb huis omhoog houden, benzine kraan open, aftap schroef opendraaien. Het slangetje loopt nu vol tot zelfde niveau als in bakje zodat je kunt zien hoe hoog de benzine binnen in staat. Dat hoort ietsje onder de bovenrand van bakje te staan, vergelijk links en rechts, bij gelijk zal 't wel goed zijn. Overigens verandert dat niet spontaan anders dan door klemmende vlotternaald of iets dergelijks. Pas zelf nog gehad op een één cylinder, maar die carburateur was mishandeld door een vorige eigenaar.

(en valse lucht opsporen met spuitje remmen reiniger langs carb bij stationair draaien, verandert toerental dan ergens lek)

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 16 aug. 2018 18:21 
Beetje off (slightly langs) topic: Bij mij blijft het toerental ook te hoog bij gas terug, na een tijdje rijden. Na 10 s wel weer stationair. Gaskabels gechekt, gaan wat stroef maar de tweede kabel trekt echt wel de gasklep dicht bij gashendel dicht. Je kan dus goed zien dat de klep echt dichtgetrokken is maar het toerental maar langzaam terugloopt.
Poging tot zoeken + nadenken (theoretisch, weinig praktijkervaring): Bij olie verversen bij Marco Becker gooit Marco er altijd flink wat in. Laatste keer ook. Dat weet ik want na stukkie snelweg (hoog toerental) gooit ie er olie uit via de carter ontluchtingsslang, die door het luchtfilterhuis loopt, naar 1 van de afvoerbuisjes die onder de motor naast de jiffy zitten. Na enkele ritten is dit over (genoeg olie eruit). Inspectie luchtfilterhuis (HansV haalde er ooit een aardig zakje edelstenen uit): daar ligt bij mij ook een plasje olie in. Dat mag niet. Het luchtfilter staat op een vierkant tafeltje in het huis. Daar loopt de carter-ontluchting doorheen. Dat tafeltje kun je eruit trekken als je de carter-ontluchtingsslang eraf gehaald hebt. Dat 'tafeltje' is de doorvoer voor de carter-ontluchting, je ziet op de bodem in het filterhuis een rond gat met een sponsfilter, dat verder toegang geeft naar de afvoerbuis onder de motor.
Dat 'tafeltje' heeft een O-ring om het goed af te sluiten op het ronde gat. Zodat de carter-afvoer rechtstreeks door dat tafeltje naar de afvoer loopt. Die O-ring zat bij mij niet goed. Gevolg: er lekt olie, die via de carter-ontluchting afgevoerd wordt, op die plek naar het filterhuis. Die dampen worden uit het luchtfilterhuis opgesnoven door de carburateurs.
Kan daardoor het toerental (bij gas terug) blijven hangen als je al een tijdje rijdt? pff, heel verhaal....

Schrijver MAST

Moderator 
#21 | Geplaatst: 16 aug. 2018 20:39 
Ik denk het niet. De carter ontluchting loopt juist via het luchtfilter om die oliedampen weer aan te zuigen en te verbranden. (milieu).
Hij moet natuurlijk geen (natte)olie mee zuigen, vandaar die filters. Theoretisch kan een motor waar teveel olie inzit, als een soort diesel zijn eigen leven gaan lijden. Maar dan krijg je m niet zomaar uit en gaat de boel uiteindelijk kapot.
Er moet toch iets anders aan de hand zijn.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 21 aug. 2018 09:53 
Probleem opgelost! Marko, misschien toch een tip om te checken? Tja is wel een raadsel, want ik heb de O-ring nu goed luchtdicht op de houder van het luchtfilterelement gemonteerd en het luchtfilterhuis helemaal olievrij gemaakt en het probleem is verholpen (zie Peters fig 3.4 op blz 130). Gas blijft niet meer hangen . Wat het met elkaar te maken heeft?? Verder: Ik kan nergens zien dat de carterluchtafvoer afgevoerde carterdampen in het luchtfilterhuis brengt, IMHO gaat de slang er alleen maar doorheen, zonder openingen naar het luchtfilterhuis. (zal wel onjuist zijn, maar ik zie het niet, en Marcel heeft vast gelijk want waarom loopt de slang dan door het luchtfilterhuis?)

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Carburateur lekt

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven