Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Harde tikken bij starten: startmotor ?

 
Schrijver coenox

Voorzitter 
#1 | Geplaatst: 8 okt. 2002 21:59 | Aangepast door: Moderator 
Bij pas aangekochte CX500 custom geeft bij het starten soms harde tikken ergens bij het blok. Ook hoor ik soms alleen iets ronddraaien in de startmotor zonder dat er iets in de rest van het blok gebeurt. Als ik de motor scheef hou, start 'ie wel. Als 'ie eenmaal gestart is loopt de motor prima.


Mijn conclusie is een kapotte startmotor. Wie is het daar wel/niet mee eens ?

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver erikdote
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 okt. 2002 23:44 
Ik zou zeggen een uitgesleten starterkrans. Het tandwiel van de startermoter grijpt dan niet meer goed in het tandwiel dat de ´motor´in beweging moet zetten om te kunnen starten. Na het starten gaat het tandwiel van de startermotor terug en hebben de beide tandwielen geen grip meer op elkaar en draait op eigen kracht.
Groeten Erik

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 9 okt. 2002 11:38 
Klinkt heel plausibel.Hoe los ik dat op ? Nieuwe starterkrans of startmotor vervangen ?

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 okt. 2002 20:10 
Hoi Coen,

Als ik zo je 'klachten' hoor denk ik dat ofwel de rollen die vanuit de starterkrans in de dynamorotor grijpen defect/versleten zijn (bijv. de veertjes van een aantal rollen zijn gebroken) of het (kleine)aandrijftussentandwiel heeft aan de binnenzijde zijn tanden verloren.
In tegenstelling tot een auto kent de startmotor van de CX (en alle andere japanse motoren) geen bendix tandwiel dat uitslaat en rechtstreeks ingrijpt in de starterkrans en na het starten zich weer tergutrekt. De vrijloop wordt verkregen door de reeds genoemde rollen; de startmotor in in constante aangrijping met genoemd startertandwiel.

Om e.e.a. te controleren moet het achterste motordeksel er af (maar was je toch al niet van plan de nokkenasketting met spanners te vervangen ?)

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 9 okt. 2002 21:10 
Klopt, achterste motordeksel moet er toch af. Is zo'n aandrijftussenwiel moeilijk te vervangen ?

Groet,
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 10 okt. 2002 22:21 
Nee hoor, het zit op een los asje vlak naast de rotor.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 okt. 2002 16:17 
Komen we vanzelf tegen.

Niek

Schrijver essel
Gast 
#8 | Geplaatst: 1 juni 2003 13:17 
Hallo Niek,

Heb je ondertussen het probleem op gelost ???

En zou ja wat heb je gedaan ??

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Harde tikken bij starten: startmotor ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven