Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Je eigen CX500 een (kleine) onderhoudsbeurt geven

 
Schrijver g3mmulder
Gast 
#1 | Geplaatst: 18 okt. 2002 20:03 | Aangepast door: Moderator 
Dag beste mede cx- gebruiker(s).

Is het goed te doen om zelf een kleine onderhoudsbeurt aan je CX motorfiets te geven?
In denk b.v. aan olie verversen.
Controle / reiniging remmen.
Controle / vervanging koelvloeistof
Vervangen / reinigen luchtfilter
Afstellen distributieketting.
Afstellen kleppen.

Ik ben in het bezit van een (orgin) handleiding CX500 C.
Toch heb ik (kennelijk) koud watervrees om er aan te beginnen.
Zaken verkeerd uitvoeren kan funest zijn voor de CX doch evt. ook voor de berijder.
Wat zijn zaken die evt. fout kunnen gaan en/of beter gedaan kunnen worden door een motor-zaak?
NB: Mijn CX heeft zijn laatste grote beurt een jaar (5/2001) geleden gehad. Ik heb daarna rond 3500 km met deze motor gereden.

Ik wil zeker niet bezuinigen op mijn motor. Doch wanneer ik door eigen (goed) onderhoud euro's kan besparen, is dit mooi meegenomen!

Kortom, u/jij als mogelijke "CX-ervaringdeskundige" ,geef uw oordeel, mening of tip!

Binnenkort ga ik mijn fiets op stal zetten en zal hem alleen (soms) gebruiken bij mooi droog vorstweer.
Voor de rest blijft de CX lekker binnenstaan.

Al vast dank voor je/jullie reactie!

Menno Mulder.

Schrijver wilco
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 okt. 2002 04:36 
Menno,

Gezien je nog korte rit van 3500 km zou ik het bij de controles en de vloeistoffen houden, tenzij je iets hebt opgemerkt dat niet echt door de beugel kan

Suk6

Wilco

Schrijver frans
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 okt. 2002 08:25 
Hoi Menno,

Eigenlijk kan er niets fout gaan bij deze ondehoudswerkzaamheden.
Olie verversen is een kwestie van enkele minuten, dit geldt ook voor het oliefilter, luchtfilter en bougies.
Van de distributieketting en kleppen zou ik vooralsnog afblijven.

Succes,

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 19 okt. 2002 11:10 
Hoi Menno,

Bij het afstellen van de distributieketting kun je de spanschroef te vast draaien waardoor die kan afbreken. Maar als je voorzichtig bent valt dat ook wel mee. Overigens ben ik van mening dat je als eigenaar liefdevoller en voorzichtiger met je motor om gaat dan menig monteur.Koudwatervrees overwin je door gewoon met gemakkelijke zaken aan de slag te gaan en vandaar uit steeds een stapje verder. Kleine beurt is prima start.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver niekvdh
Gast 
#5 | Geplaatst: 30 okt. 2002 16:12 
Te vast aandraaien kan je voorkomen met een momentsleutel. Zelfs (juist) voor beginnende sleutelaars onontbeerlijk. Bij Motozoom zijn ze betaalbaar. Je hebt h4et meest aan het kleine model (tot 25 Nm), omdat kleinere schroefjes nu eenmaal sneller afbreken, en je moet ze altijd ontspannen bewaren.

Niek

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Je eigen CX500 een (kleine) onderhoudsbeurt geven

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven