Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Hardnekkige trillen en springen bij 80km

 
Schrijver hkd
Gast 
#1 | Geplaatst: 2 nov. 2002 22:41 | Aangepast door: Moderator 
Mederijders CX500!
Ik zou graag van jullie willen weten wie ook deze ervaring heeft met zijn CX500: op een rechte, mooie vlakke asfaltweg, in de 5 rond de 95 km/uur, doe je even gas helemaal dicht tot rond de 70 km/uur Bij mij stuitert en zwabbert de motor dan, met een snelle trilling in het stuur. Trillen/stuiteren treedt NIET op onder de 75 en boven de 95. Wie kan zo’n motor nog stil krijgen? Graag advies!

Wat is er aan de hand ( wat vooraf ging)…
Ik heb de motor nu 2 jaar (Honda CX 500E, 1984, kmstand 60.000+, gekocht van de tweede eigenaar die er niet meer meereed. Nadat al snel één voorvork ging lekken, zijn beide keerkringen vernieuwd waarna het gedrag steeds slechter werd.

De Honda dealer heeft toen ik terugkwam met de klacht een nieuwe voorband (Bridgestone BATTVAX BT45F) geadviseerd en gemonteerd ( gebalanceerd enz) en ook nog het balhoofdlager afgesteld.
Gevolg alleen nog meer stuiteren en trillen, niet meer bij 75km maar bij 80km/uur. Al snel was weer een vork lek, dit keer kennelijk door de braampjes op de binnenpoot als gevolg van steenslag. Deze poot geheel vlak gemaakt en de kleine putje gevuld met staalplamuur en toen zilverkleur gemaakt enz.

Stand van zaken…
De voorvorkrevisies zijn met het boek in de hand uitgevoerd, de binnenveren zitten niet op de kop of zo, de juiste oliehoeveelheden per poot, voorvork olie is OK (10W Belau) enz.
Want de olie mag niet de dun zijn anders lekt ie nog sneller dan nu weer opnieuw maar ook niet te dik (dus meer dan 10 W , dat vertraagt de demping immers). De luchtdruk is nu om die reden ook niet te hoog , 0.7 bar om precies te zijn.

Vraag 1
Wie van jullie heeft of een slingerende of een stuiterende voorvork of net als ik, beide problemen?
Vraag 2
Tegen het slingeren bij 70-80 km uur is geadviseerd een voorvorkversteviger (accessoire) te kopen die nieuw ca 135 Euro kost. (Telefix heeft ze) . Het is een stuk ijzer (?) ronde de buitenste vorkpoten en zit vlak boven het voorspatbord Wie heeft van jullie er ook één, en hoe is dat in gebruik?
Vraag 3
Wie heeft ergens nog zo’n voorvorkversteviger voor de CX500E liggen die ik kan overnemen? Of eens kan proberen of dit helpt? ( ze kunnen in 5 minuten worden ge (de) monteerd). Of weet een goedkoper adres dan Telfix?
Vraag 4
Tegen het stuiteren is geopperd dat
a) de velg misschien krom is ( geloof ik niet als de enige oorzaak, want dan zou dat bij meer snelheden moeten opvallen).
b) dat de voorvorkveren nu versleten zijn . Wie heeft ook 60.000km gereden en heeft nog de originele veren zonder problemen? Want nieuwe voorvorken zijn peperduur en ik weet niet of dat wel helpt.
c) de nieuwe band niet rond is. Een controle gaf aan dat dat niet zo is, de band is rond. Maar toen werd gezged dat bij bepaalde snelheden de band misschien… ( ja , daag - hier word ik een beetje stuiterig van = niet goed )
d) dat de voorvorken misschien iets krom zijn. Bij de keerring revisie is dat ons niet opgevallen hoewel we dat wel hebben bekeken door de poten op elkaar te leggen en om elkaar heen te draaien. Na die revisie zijn de binnenpoten inderdaad ook wat gedraaid om zo de steenslag kant aan de binnenkant te krijgen. Ik moet nu proberen ze zo te draaien dat ze weer in de oude stand komen . Kan dat ook een oorzaak van het stuiteren weghalen omdat de vering niet soepel/ snel is?
Vraag 5
Welke antiduikstand adviseren jullie ( staat nu in de middenstand) en welke luchtdruk in de vork in mijn geval?

Pff wat een verhaal, maar als 100 CX rijders leren we misschien allemaal wat van dit probleem. Ik ben ook te bellen, na 20.00 en het week-end op 030-6621603.

Henk Diemer

Schrijver wilco
Gast 
#2 | Geplaatst: 3 nov. 2002 10:59 | Aangepast door: wilco 
Beste hkd
Ik krijg de indruk dat één van de onderdelen van je voorvork, hetzij de poten of balhoofdlagers de nodige ruimte bevat, bij een eventuele onballans in het voorwiel zal de ruimte in de poten of lagerwerk de zaak versterken waardoor er een onaangename situatie ontstaat ( bij jouw dus tussen de 75 en 95 KM/H.
Het nastellen van een slecht balhoofdlagerwerk is uit den boze, je benaadeeld het rijgedrag er ernstig mee, het vernieuwen van keerringen in de poten terwijl deze ( vermoedelijk) ruimte bevatten werkt alleen maar negatief, doordat de verse olie een mooie demping geven en de ruimte in de vorkpoten dus zal versterken ...met alle slingers en stuiters vandien.
Je zal moeten nagaan óf er ruimte in deze onderdelen zitten door deze goed te controleren.
De voorpoten kan je het best controleren in gedemonteerde toestand met de olie eruit door de binnenpoot in een klem (bankschroef) te plaatsen en in de volledig uitstaande stand de ruimte te zoeken.
Een betere methode is deze te demonteren en dan te meten, want meten is weten.
Het balhoofdlager kan je bekijken door de motor achterover te laten hellen door iemand achterop te zetten en dan de loop van het lager te voelen door het stuur te draaien, dit moet gevoelsmatig zonder enige weerstand gaan ( ook géén zwaare puntjes in de loop).
Zet ook het wiel in het verlengde van de motor en knijp het voorwiel vast met de rem en beweeg het voorwiel tegen de lijn van het balhoofd in (los van de grond), ruimte is dan altijd voelbaar (indien aanwezig).
Wanneer er zware momenten voelbaar zijn in het lager dan moet deze worden vervangen, het lager is zogezegd "ingeslagen".
Probeer ook na te gaan of de demping van beide poten gelijk is( kan ook van invloed zijn).
Je machine heeft tenslotte vanaf de produktieband altijd goed gefunctioneerd, en om dan allerlei trukjes erop los te laten in de vorm van verstevigingen om de poten lijkt mij niet de weg van inslaan, dit is namelijk symptoom bestrijding en volgens mij wil je de bron aanpakken.

Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest...SUK6 met de klus.

Wilco

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#3 | Geplaatst: 3 nov. 2002 12:10 
Hallo HKD,
Die onballans in je voorwiel kan ook aan je achterbrug liggen ! Kijk daar dus ook naar voor je je helemaal vastbijt in de voorpartij. De telefix stabilisator is naar mijn weten trouwens de goedkoopste die op de markt is. Goedkoper kan, maar dan moet je een bekende met een freesbank eens vriendelijk aankijken.
Vaak geven (bijna) versleten voorwiellagers trouwens ook vergelijkbare problemen.
Even een waarschuwing aangaande die stabilisator, na het monteren is het veel moeilijker te merken of één van de twee voorvorkpoten defect is (of raakt),het werkt daarna namelijk niet meer onafhankelijk van elkaar. Wél iets om in de gaten te houden nietwaar?
Kortom, succes ermee en vergeet niet ook je achterbrug te checken.
Groeten, Ron

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 3 nov. 2002 21:00 
Vogel (zie links) heeft de Telefix voor 129,95 en een merkloze voor 79,90. Ik betwijfel echter sterk of het dit probleem oplost.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Hardnekkige trillen en springen bij 80km

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven