Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Informatie over Honda CX serie

 
Schrijver terhorst
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 dec. 2002 23:35 
Beste Honda-CX bikers!


Via internet ben ik op jullie site terecht gekomen.
Eigenlijk wil ik graag wat informatie hebben over HONDA CX 500 of CX 650 of Silverwing 500

Ik overweeg de aanschaf van een (goedkope) HONDA motorfiets van het type zoals boven omschreven.
Geregeld worden deze modellen particulier of in de handel aangeboden.
Waar ik benieuwd naar ben, is of er bij deze bovengenoemde types ook specifieke problemen bekend zijn, (die meer dan gemiddeld voorkomen bij deze typen); op motorisch gebied, danwel rijeeigenschappen.
Mijn voorkeur voor CX of Silverwing is bepaald door de cardanaandrijving (volgens mij relatief onderhoudsvrij), de V- stand van het motorblok (makkelijk sleutelen), indien nodig.
M.a.w. waar moet ik speciaal op letten als ik een motor van bovengenoemd type aanschaf.
Omdat het meestal oudere exemplaren betreft, kun je natuurlijk ook sneller gebreken tegenkomen.

Kunnen jullie mij hierover informatie geven of eventueel verwijzen naar een technische kenner binnen jullie vereniging.

Graag wacht ik jullie reactie af.

Alvast bij voorbaat hartelijke dank voor de genomen moeite, (en succes met jullie vereniging!).

Maarten ter Horst - Warnsveld

telef. 06-10902870 of 0575-524221

e-mail: maarten.terhorst@hoppe.com

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 dec. 2002 20:31 
Hoi Maarten,

het is inderdaad zo dat de CX goedkoop in aanschaf en heel sleutelvriendelijk in eigen beheer is.
Alleen de onderdelen zijn bij de dealer schrikbarend duur (bijv een nieuwe bougiedop kost Euro 40,--; ze zijn speciaal voor de CX en passen nergens anders op en hebben een interne weerstand van 5 KOhm).
Kijk eens in de rubriek 'techniek', daar staan diverse specifieke CX problemen beschreven.
Ik noem o.a. de volgende:
- stator (opnieuw wikkelen euro 300,-- aan materiaal)
- mechanical waterpompseal (euro 70,-- en zeer moeilijk te monteren; koop er gelijk 3) met als gevolg water in de motorolie
- nokkenasketting/-spanners (euro 200,-- aan materiaal)
- nokkenasslijtage (euro veel)
- big-end lagers (euro nog veel meer)
- CDI box doorgebrand (veel euro's)
- doorgeslagen koppakkingen (1 pakking kost euro 30,--)
- zeer veel roest aan het/doorgeroest frame (motorblok is daarvan dragend deel) en/of achtervork(box0
- doorgerot buddyseat (euro 250,--) en/of uitlaatsysteem (euro 900,--)

Tussen de 40.000 en 80.000 km (met sporadisch uitschieters naar boven) treden deze problemen in een vrijwel logische volgorde op (muv nokkenas/krukas, dat hangt er van af of de vorige eigenaren goede olie hebben gebruikt en regelmatig hebben ververst).

Als je zelf kunt sleutelen valt het nog wel mee; de CX kan bij goed onderhoud heeeeel veel kilometers aan (er zijn exemplaren bekend die meer dan 250.000 km er op hebben zitten.
Een CX rammelt overigens altijd; het is maar net hoe de rammel klinkt en waar het vandaan komt om een aankoopbeslissing te nemen.

Het is echt een goed handelbare en oersterke motorfiets; een klassieker in wording.

Mail mij gerust voor nog resterende vragen (dubbelklikken met de rechtermuisknop op 'lid'),
Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 5 dec. 2002 09:26 
Misschien nog een tip, maar ik wil graag bevestiging van anderen:

Als je de gewone CX500 of CX500C koopt, in plaats van bijvoorbeeld een 650 of een E, heb je meer kans (goedkoop) tweedehands onderdelen te vinden.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver wasbeer
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 dec. 2002 13:52 
ik heb een cx500 E en het is waar je vindt niet veel onderdelen, en als je er vindt zijn ze zeer duur. Maar het is wel een SUPER motor

bart

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Informatie over Honda CX serie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven