Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lekkende waterpomp

 
Schrijver igor
Gast 
#1 | Geplaatst: 27 dec. 2002 14:59 
Ik ben sinds 1997 de trotse bezitter van een CX500 uit 1981. Na vele uren werk ziet de motor er weer als nieuw uit. Het grootste probleem is echter een lekkende waterpomp.
Ik heb de seal nu al 3x laten vervangen maar het blijft lekken.
Ik ben op zoek naar iemand (dealer, particulier) die in staat is dit probleem nu eens echt op te lossen.
Als iemand iets of iemand kent laat het me dan weten.

Groeten,

Rob

Schrijver JosvanR
Gast 
#2 | Geplaatst: 27 dec. 2002 15:45 
Het zal wel een beetje vloeken in de kerk zijn, maar ik heb het probleem opgelost door een mega hoeveelheid vloeibare pakking te gebruiken van het merk loctite. Ik neem aan dat je het hebt over de afdiching van de verchroomde buis die loopt vanaf de waterpomp naar de radiator. De mechanical seal achter de waterpomp is een heel ander verhaal........

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#3 | Geplaatst: 27 dec. 2002 16:55 
Igor, de waterpomp blijft één van de meest irritante CX-problemen. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn.
-De mechanische seal is stuk.
-De keerring is stuk
-Het achterdekseltje is krom (of de afdichting oud)

Het is dus zaak om even goed te kijken wat er precies aan de hand is, en dan op zoek te gaan naar de juiste oplossing. De mogelijkheid van Jos werkt touwens ook bij de pomp zelf, als je even zoekt vindt je aan de linkerkant van de pomp, onder het achterdekseltje een gaatje dat het blok ingaat. Ook dit kan je vullen met bv. siliconenkit. Er lekt dan natuurlijk even niets meer, maar hou dan wel je olie in de gaten. Olie met koelvloeistof erin staat namelijk niet echt bekend om zijn geweldige smerende eigenschappen. Maar als noodoplossing werkt het goed.
Groeten, Ron

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 dec. 2002 23:56 
Igor,

alle 'reparaties' aan een lekkende seal zijn nutteloos. Het enige dat mogelijk helpt is het vervangen van de koelvloeistof (die overigens silicaat vrij moet zijn alnder 'eet' ie alsnog de seal op !). Helpt dat niet dan moet de seal worden vervangen en dat is best tricky (veel dealers weigeren de reparatie!).

Ik rijd al vele jaren CX en heb 11 stuks. Ik heb nog nooit een seal hoeven vervangen omdat de truc met de het verversen van de koelvloeistof nog altijd heeft geholpen. Een van mijn blokken heeft jarenlang gelopen (en dus ook gestaan) met louter water. Daarvan is de seal zodanig aangetast dat vanwege corrosie vervanging nodzakelijk is. Ik heb daarvoor een specifiek stuk 'druk-gereedschap" laten maken. Daarmee moet het mogelijk zijn (overigens zonder demontage van het complete achterdeksel) de seal te vervangen.

Het dichtkitten van het waterpompdeksel en 'wheep-hole' moet worden afgeraden. Je heft de lekkage van de seal niet op en 'pompt' (het koelsysteem werkt met overdruk!) koelvloeistof in de motor en dus ook de olie. En da's nog veel slechter dan een beetje lekkage van de seal.

Lekkage komt overigens ook door het bij demontage niet vernieuwen van de dopmoer en/of de koperen onderlegring van het waterpomprad. Ook het onvoldoende aantrekken van de dopmoer met als gevolg los gaan zitten van het waterpomprad wil lekkage wel in de hand werken. Let er wel op dat je de dopmoer niet te strak aantrekt; dat kan je de schroefdraad van de nokkenas kosten en dan ben je nog verder van huis.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#5 | Geplaatst: 30 dec. 2002 11:36 
Oke, maarre, de afdichting waar de buis vanaf de radiator de waterpomp ingaat kun je toch wel gewoon met Loctite dichtkitten? Normaal gesproken wordt dat afgedicht met een rubber ring maar ik vind het een crime om dat ding tussen pijp en waterpomp te frotten. Ik heb het dus opgelost met vloeibare pakking; ziet er niet uit maar wel efficient. Ik ben uiteraard met je eens dat je geen kit in de weep hole moet smeren.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 dec. 2002 19:40 
Jos,

die O-ring tussen buis en waterpomp gaat er het beste in door de O-ring en de opening van het waterpomphuis met zeepwater (bijv afwasmiddel) in te smeren de O-ring op de buis te schuiven tegen de 1e verdikking (dus niet tussen de 2 verdikkingen, daar komt de ring bij montage als ie goed zit automatisch terecht!) en de buis met een draaiende en duwende beweging in het waterpomphuis te stoppen. Controle kun je doen door even op de buis met de mond te blazen. Voel je enige tegendruk dan zit de ring meestal goed.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 2 jan. 2003 07:54 
Let er op dat er twee types ringen in gebruik zijn. Voor de oermodellen is dat een gewone O-ring, maar voor bijvoorbeeld de GL 650 een ring met een wigvormige doorsnee. ALs je in zo'n blok een O-ring monteert, blijft de aansluiting lekken.

Niek

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lekkende waterpomp

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 5
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven