Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Temperatuurmeter

 
Schrijver Vzes
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 3 jan. 2003 09:05 
Waar hoort de naald van de temperatuurmeter eigenlijk te staan?
Bij mij is hij altijd op de overgang van het dunne gedeelte naar het dikkere gedeelte van de schaal.
Klopt dit of is dit te koud en moet ik mijn thermostaat vervangen?

René

Schrijver rupert
Gast 
#2 | Geplaatst: 3 jan. 2003 18:44 
René,

Bij mijn CX 500C staat het naaldje daar ook altijd. Enkel als ik een tijdje "hard" rij (120 of zo) heeft het de neiging een ietsje verder te komen.
Geen paniek dus, lijkt normaal.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 jan. 2003 21:21 
Die stand van de naald is prima.
Het betekent dat onder normale rijcondities het koelsysteem de hitte-huishouding van de motor goed aan kan.
Als de naald tegen het rood aanstaat of daar zelfs onder het rijden in terecht komt dan kan het zijn dat bijv. het koelvloeistofnivo te laag is of het koelsysteem inwendig is verstopt/vervuild.
Overigens is een te hoge motortemperatuur nadelig voor de kwaliteit van de olie en kan ook de stator worden 'gebakken' en dus kapot gaan.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 jan. 2003 13:57 
Mijn 500c staat daar ook altijd.
Mijn 650 stond van de zomer bij filerijden bijna in het rood ofschoon de ventilator prima aansloeg. (Oorzaak?) In de winter haalt de 650 het juist niet: dan blijft ie in het "dunne gebied" staan. Gek he? Moet ik me daar zorgen om maken?
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 4 jan. 2003 15:09 
Hoi Kaspar, blijkbaar is het normaal met deze temperatuur dat hij in het dunne gedeelte staat.
Over filerijden: Ik rij dagelijks door de file heen, maar de naald gaat zeker niet naar rood. Heb je dit met normaal rijden in je dorp/stad ook?
Raak je ook koelvloeistof kwijt? Zoja, dan denk ik dat je ergens een lek in je koelsysteem hebt, zodat het geen druk kan opbouwen. Gevolg: snel heet bij lage rijsnelheid. Bij hogere rijsnelheid zal de rijwind (voldoende) koelen. In de winter helemaal.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 4 jan. 2003 18:25 
Inderdaad werkt het CX koelsysteem met (beperkte) overdruk om het kookpunt van de koelvloeistof te verhogen. Zt er ergens een lek (een doorgeslagen koppakking bijv. geeft 'bubbels' in het koelvloeistofreservoir; een ander lek druppels op de vloer) in het systeem dan kan het geen druk opbouwen en zal dus heter worden.
Wat eigenlijk moet gebeuren is dat als de motor opwarmt de temperatuur stijgt maar dat bij het openen van de thermostaat (kun je voelen aan het warm worden van de buis van waterpomphuis naar onderzijde radiateur) de temperatuuraanduiding iets daalt en dan daarop tijdens het rijden stabiliseert. Gaat de thermostaat niet opnen dan zal de temperatuur te hoog blijven en gaat de thermostaat niet dicht dan zal het opwarmen van de motor veel te langzaam gebeuren.

Bij mijn woon-werk CX komt de naald bij normaal rijden niet veel verder dan aan het begin van het dunne streepje (na bij het openen van de thermostaat iets te zijn gezakt). Bij de andere CX'en die ik bezit is het iedere keer weer anders; komt volgens mij toch door de toleranties van zowel de voeler als de meter.
Het is wel zo dat ook in de winter de motor na max. 1 km goed is opgewarmd althans zodanig dat de thermostaat opent.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver jefgeh
Gast 
#7 | Geplaatst: 4 jan. 2003 23:51 
Bij mij (CX500E) staat de temperatuurmeter ook altijd op deze plaats.
Alleen wanneer ik langdurig bergopwaarts rijd of wanneer ik bij temperaturen boven de 30 graden lang stil sta komt de meter iets hoger

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 jan. 2003 20:11 
Vanavond met de snijdende oostenwind pal tegen werd de motor op zijn woon-werk tocht van 25 km niet helemaal warm (vanmorgen met die wind van achter geen last maar de naald bleef nu ergens tegen het einde van het smalle streepje staan). Ik kon de hand gewoon op de cylinder leggen. Weet iemand of voor de CX van die radioatorhoesjes bestaan (zoals je vroeger ook wel bij auto's zag) die de radiateur (gedeeltelijk) kunnen afdekken ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver RemcodK
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 jan. 2003 00:57 
Mijn temperatuurmeter doet eigenlijk een beetje raar. Als ik een langere rit maak met dit weer, dan komt hij uiteindelijk gewoon de hoek uit en gaat ie maximaal op het einde van het dunne streepje staan, waar hij hoort eigenlijk bij normaal motortemperatuur voor zover ik weet.
Maar op een gegeven moment valt ie weer helemaal terug, of gaat halverwege staan, net alsof de voeler niet helemaal goed is.. nu weet ik niet of dat mogelijk is, maar gezien de koude omstandigheden, kan ik dat nu niet beoordelen denk ik.

Gr.

Remco.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 jan. 2003 15:49 
Remco,

als mijn woon-werk CX bij deze koude opwarmt dan komt de naald ook maximaal op het einde van het dunne streepje te staan. Als dan de thermostaat opent valt de wijzer terug en komt dan niet meer van zijn plaats. De motor zelf wordt op een rit van 25 km niet meer dan handwarm maar zeker niet zo warm als bij temperaturen boven 0 graden.
Vandaar ook dat ik denk dat de radiator below zero best wel zo'n afdekhoesje kan gebruiken om niet de volle wind met altijd meedraaiende propeller door zich heen te krijgen.
Mij is wel opgevallen dat de olie bij dergelijke rijomstandigheden snel zwart wordt.
Als de naald helemaal terug valt naar zijn startpunt dan is er lijkt mij iets niet goed met ofwel de meter, ofwel de zender.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Temperatuurmeter

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven