Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rijden in weer en wind

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver jagtegaal
Gast 
#1 | Geplaatst: 6 jan. 2003 11:32 | Aangepast door: Moderator 
Inmiddels rijd ik toch ook alweer zo'n 8 jaar door weer en wind. Ik stond toch alweer een maandje stil door dat mijn cx was gestolen maar inmiddels heb ik een nieuwe!!! Precies dezelfde cx500 E. Van de beschadigde CX het een en ander overgezet en nu kan ik weer vooruit.
Met het proefritje dat ik gisteren maakte merkte ik dat ik bij iedere bocht het een beetje in mijn broek deed. Ik vertrouw geen enkel weggedeelte en wil aan mijn mede cx-ers vragen wat hun ervaring met de gladheid is. Laten jullie hem met dit weer gewoon staan of trotseren jullie de elementen.

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 6 jan. 2003 12:04 
Beste collega cx'er,
het was hier in BE ook behoorlijk glad deze morgen. Remmen doe ik zeer weinig met de achterrem, zachtjes met de voorrem en desnoods in het fijne bochtenwerk met de rechtervoet klaar om desnoods wat bij te "sturen". Op 27 Oktober verleden jaar hier onze Herfstrit meegedaan met windstoten van +/- 120 Km en dat was ook geen lachertje; aangepaste snelheid en afstand houden lijken voor mij zeer belangrijk. Hem laten staan ???
Nog niet meegemaakt.
Wees voorzichtig
Terry

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 jan. 2003 17:22 
Ik heb vanmorgen echt wel de auto gepakt. De A4 was van Delft tot Den haag nog niet gestrooid, en iedereen reed 20km/u over één rijstrook. Megaglad. Vlakbij in Wateringen zijn 2 doden gevallen vanwege gladheid, heb ik gehoord.
Ik heb ook maar 2 motorrijders gezien vandaag.
Kou prima, maar gladheid vind ik te gevaarlijk. Ik heb nog een gezin ook ;-))

Er zijn trouwens ook van die gasten die maar een gedeelte van hun ruiten krabben, en je daardoor over het hoofd kunnen zien.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 jan. 2003 19:12 | Aangepast door: kaspar 
Ik moet zeggen dat ik rijden in dit weer erg griezelig vind. Vanochtend zag ik in Tilburg iemand rijden die bovendien eigenlijk een beetje te klein was voor haar motor en dus amper met de voeten bij de grond kon.
Laat ik het maar "moedig" noemen maar zelf zal ik het niet na doen.
Vrieskou vind ik niet zo'n punt maar gladheid wel. Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 jan. 2003 20:06 
In het Zuid-Limburgse was ik zo te zien vanmorgen de enige motorrijder. Zelfs collega's die normaal altijd met de motor komen hadden vandaag hun motor maar thuisgelaten. Erg glad was het niet; de hoofdwegen waren helemaal schoon maar het was wel bar (-8) koud. Gelukkig had ik vanmorgen de snijdende oostgenwind in de rug maar vanavond vol van voren.
Maar met de motor sta je tenminste niet in de rij !

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 jan. 2003 09:56 
Tja Hans, als ik niet ziek thuis zat waren we met z'n tweeën geweest ! Maar veel meer zit er bij deze weersomstandigheden inderdaad niet in. Zelf rij ik ook door ongeacht het weer. Ijzel is het enige wat me van de weg afhoud. Ben ik dan zo'n harde ? Nee hoor, ik heb gewoon niet altijd een auto ter beschikking en zit ik dus inderdaad wat al te vaak tussen ingeblikte luitjes die het schijnbaar nodig vinden om op een metertje of twee van m'n achterwiel te rijden. Twee seconden heren! (m/v)Niet twee meter ! En dan maar lekker naar buiten kijken door hun halfdichte ramen, meestal zelfs nog een flink pak sneeuw op het dak. Dát waait wel weg ! Yep, in míjn smoel ! En dan hebben we het nog niet eens gehad over die brokken ijs die zo elegant van vrachtauto's komen gezeild. Redenen zat om een mooi kleurengamma in je broek te krijgen, om over je hartslag maar te zwijgen. Kortom, het wordt ons niet gemakkelijk gemaakt.
Groeten, en laten we hopen dat de winterellende van korte duur is.
Ron

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 7 jan. 2003 12:51 | Aangepast door: coenox 
Tja, dan ben ik toch een beetje een schijtert. Onder de +5 laat ik mijn motor staan. Niet eens alleen vanwege de kou, maar ik ben nogal bang voor ineens toeslaande rotting van mijn geliefde CX als gevolg van pekel. Hebben jullie daar geen last van ?
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver joker@hondacx50 0.com
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 jan. 2003 13:29 
Een schijtert ? Hoe kom je daar nou bij ? Iedereen rijdt toch zeker op die manier waar hij het meeste plezier aan beleeft. Als je boven de 5 graden je cx gewoon de sporen geeft is er mijn inziens nix aan de hand. En die pekel, tja, die kan er ook vanaf hoor. Toegegeven, er zijn leukere bezigheden

Schrijver jagtegaal
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 jan. 2003 15:18 
Het wordt een leuke discussie op deze manier. Vanmorgen deed ik een poging. 6:30 haalde ik de hoes van mijn motor, slot eraf en ik rolde hem de weg op om mijn buren toch zo lang mogelijk van hun slaap te laten genieten. Starten was geen probleem...alleen mijn gashebndel zat vast! Nog nooit meegemaakt! Een beetje antivries en binnen 5 min deed hij het weer. Komt dit doordat de motor niet genoeg was afgekoeld toen ik de hoes erover heen deed zodat de condens zich in mijn gashendel vastzette of moet ik hem gewoon even wat beter smeren?

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 jan. 2003 20:49 
Tja, ook bij een CX geldt 'krijt op tijd'.
Rijden in de pekel is geen probleem. Ik het frame van mijn woon-werk CX laten stralen, verzinken en poedercoaten. Daarna heb ik alle holle ruimten van de motorophanging van onder verzegeld (dichtgesmeerd met siliconenkit) en via de bovenzijde gevuld met olie. Toen die openingen aan de bovenzijde van de ophangoren geseald en de olie kan er niet uit en het water kan er niet in.
Hetzelfde heb ik gedaan met de doos in de achterbrug. Bovenin een 6 mm gat geboord, de aanwezige rommel (zand/roest) eruit geschud, de openingen aan beide vorkpoten geseald, olie er in en een plug er in.
Dat zit nu al meer dan 4 jaar zo en er is nog steeds geen roest te bekennen.
Alleen de de uitlaten hebben het wel zwaar te verduren; een paar oude uitlaten/-bochten heb ik met hittebestendige lak zwart gechilderd en als er een gat in valt dan las ik dat weer dicht en schilder het weer zwart. Alleen slijtage aan de binnendemper kan niet worden tegengegaan; het geluid wordt na al die jaren steeds donkerbruiner.
Wat wel van belang is is het monteren van een goed buddyseat (in ieder geval een waarvan het dek waterdicht is) en zelf heb ik er een sportbuddy opzitten van Guiliara met kunststof onderplaat.
Tevens besteed ik gedurende herfst/winter/lente intensief aandacht aan het voldoende smeren van de kabels en vooral het corrosievrij houden van alle stekkerverbindingen.
Daar is de CX heel dankbaar voor; vanmorgen bij -10 startte ie met 1 druk op de knop en liep op de choke mooi rond. Trouwens met starten heeft deze CX nooit moeite, in tegenstelling tot een een paar andere die ik bezit en die na een standtijd van 1 week of meer bijna niet ((Startpilot toe te dienen via het luchtfilter is dan echt nodig) aan de praat te krijgen zijn. Ik heb totaal geen idee waar dat verschil vandaan komt.

Trouwens, Ron waar woon jij? Ik woon in Heerlen.

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#11 | Geplaatst: 7 jan. 2003 20:57 
Hans,

Je bent en blijft toch ook de opper CX goeroe van de club gezien bovenstaande posting !

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver wasbeer
Gast 
#12 | Geplaatst: 9 jan. 2003 20:10 
dag allen,

vandaag in belgie om 9.45 was het -9 graden. eigenlijk te koud om buiten te komen. samen met mijn toch wel trouwe cx heb ik de volle 65 km gereden. koud op het moment zelf maar achteraf was ik wel trots op mezelf dit gedaan te hebben. maar mijn cx moet niet gestraft worden omdat het slecht of koud weer is. die kunnen er gerust tegen

bart

Schrijver Hans

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 jan. 2003 20:30 
Morgenvroeg daalt de temperatuur tot -14 in het Zuid-Limburgse (Beerta in Oost Groningen heeft nu al -17 !). Zal toch de 25 km naar mijn werk moeten rijden en een van de auto's pakken is mij toch wel te gemakkelijk.
Ja, ik ben best wel een beetje masochistisch. De CX kan er inderdaad beter tegen (alhoewel ie dan bijna niet op temperatuur komt) dan ik zelf (ik blijf dan ook maar solidair met mijn CX-je).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#14 | Geplaatst: 9 jan. 2003 21:27 
Bare omstandigheden.. maar met een goed motorpak en een net onderhouden CX500 uit 1979 gewoon lekker rijden... :)

Het enige wat lastig is.. sta ik em gewoon te knijpen.. is dat ie dan zo moeilijk start... het kostte mij vanochtend ruim 5 minuten om hem draaiende te krijgen.. goede accu doet wonderen :D
Overigens gaat starten met deze koude beter zonder choke en zodra ie begint te pruttelen.. langzaam choken..

Remco

Schrijver Hans

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 9 jan. 2003 23:18 
Remco,

mijn woon-werk CX start op de choke (voluit) ook bij deze koude bij de eerste druk op de startknop. Andere CX'en die ik heb starten beduidend minder/slechter en hebben na enige standtijd vaak de hulp nodig van Startpilot via het luchtfilter.
Zoals ik al eerder schreef heb ik geen idee waar dat verschil in starten vandaan komt. Wel gebruik ik regelmatig (elke 2500 km) carburateur en kleppenreiniger, een middel dat ik dan door de benzine meng.
Ik heb toch het idee dat het uiteindelijk blijkt te liggen aand e carburateurs. Maar waarom ...?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rijden in weer en wind

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven