Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Startproblemen!!!

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 11 jan. 2003 22:37 
Beste cx500 liefhebbers
Ik ben in het bezit van een cx500 sport ofwel een euro.
Het probleem dat ik heb is als volgt:
Na een nacht in de kou start hij goed en na 2 weken in een warme garage start hij vrijwel niet. Pas als ik de carbs aftab start hij met wat moeite wel.
Wie heeft er enig idee wat dit kan zijn? Jullie zouden mij er erg mee helpen aangezien ik deze honda graag zou houden omdat hij verder zo goed is.
Maar deze startproblemen beginnen me een beetje de keel uit te hangen........

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 jan. 2003 22:38 
Sorry....
Ik ben Sander de Leeuw
eventuele reacties kunnen ook naar hondasander@hotmail.com
Foto`s van de motor zijn te vinden via:
www.hzeeland.nl/~sleeuw10

Schrijver mcu
Gast 
#3 | Geplaatst: 12 jan. 2003 15:01 
hallo sander je moet het lipje voor verhoogd toerental van de shoke iets uitbuigen door er een schroevendraaier tussen te steken.(zie service manuel.)
En plaats nieuwe bougies NGK DR8ES-L.
IK heb nog nooit!!! carburateurs afgetapt.
Veel succes,Marc.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 jan. 2003 15:07 
Sander,

Het slechte starten na enige standtijd is een heel bekend probleem bij de CX. Het gekke is dat de ene CX er veel meer last van heeft dan de andere. Mijn woon-werk CX (20.000 km per jaar) heeft helemaal nergens last van (ook niet na een vakantie van 4 weken) en start altijd na 1 druk op de starterknop. Een aantal andere CX'en die ik heb hebben er veel meer last van (1 komt zelfs na 1 dag staan alleen nog met starpilot in beweging).
Ik weet niet waar dat aan ligt; ik vermoed dat het iets te maken heeft met de carburateur. Als niet alle boringen schoon zijn is dat niet goed voor het starten. Wat wel wil helpen is als je de CX wegzet, de benzine uit de vlotterkamers laten weglopen (schroeven onderin de vlotterbak en de benzine loopt dan via de slangetjes weg-wel opvangen hoor --> milieu!). Als je dan voor het starten 'verse' benzine in de carbs laat lopen zou het sterten beter moeten gaan.
Ook moet je er voor zorgen dat bij de CX met CDI ontsteking een heel goede accu wordt gebruikt. Heeft nl veel stroom nodig bij het produceren van een goede vonk.
Het periodiek door de benzine mengen van carb/kleppenreiniger kan ook geen kwaad.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#5 | Geplaatst: 12 jan. 2003 15:40 
Ik moet hans gelijk geven voorwat de accu betreft maar heb een hekel aan carbs aftappen.
Benzine na 4 jaar stilstaan ontsteekt nog steeds je moet wel voldoen aan een goede afstelling van bv. de kleppen zodat de zuigers ook voldoende onderdruk kunnen genereren om brandstof aan te zuigen (kleppen moeten goed sluiten).Compressie meten.
Je accu moet ook tijdens het starten(een spannings-dip) voldoende primaire spanning hebben om in de bobines een secundaire spanning te krijgen voor een sterke vonk.
Gr Marc

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 jan. 2003 21:05 
Marc,

het klopt dat ook 'oude' benzine altijd nog wel ontsteekt maar de benzine van tegenwoordig is die van 'vroeger' niet meer. De huidige benzine is heel arm aan bestanddelen (die zijn er door verbeterde raffinage steeds meer uit gehaald) wat tevens tot gevolg heeft dat de afstelling van motoren zuiniger kan worden (en de uitlaatemissie minder). Echter hebben daar onze CX'en weinig boodschap aan. Immers dat zijn carbs motoren terwijl tegenwoordig injectie bijna standaard is.
Tevens vergumd de benzine na verloop van tijd; de vluchtige bestanddelen (en daar heeft de huidige benzine er steeds meer van) verdampen. De zwaardere blijven achter en harden soms uit wat boringen verstopt. Dan is starten al best een hele klus.
Misschien dat er in onze club een chemicus zit die over dit 'probleem' wil meedenken en mogelijk oplossingen kan genereren.

Het spreekt overigens voor zich dat de motor gewoon optimaal moet zijn afgesteld; dus zowel kleppen als de elektronische componetnen (bijv. bougiekabels en vooral -doppen en de bougies) en dat alle contacten schoon zijn en niet gecorrodeerd. Want corrosie kost veel extra spanning om te overwinnen en die kan dan niet meer naar de 'vonk'.

Hans

Schrijver rupert
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 jan. 2003 21:28 
Domme vraag misschien, maar waar spuit je bij onze geliefde CX-en de startpiloot ?
Moet je dan elke keer gans de buddy-seat afnemen om bij de luchtinlaat te komen ? Want ja, na enkele weken stilstaat doet de mijne het ook niet meer . . .

Schrijver mcu
Gast 
#8 | Geplaatst: 12 jan. 2003 22:28 
Voor de duidelijkheid, ik werk in chemische fabriek en een motor weet niet beter die moet gewoon starten.
En trouwens startpilot is voor versleten motoren en oude diesels.
De ANWB gebruikt dat spul bij mensen die te lui zijn om onderhoud te plegen aan hun auto's.
Als je motor niet wil starten is er iets anders aan de hand dan die benzine.
Maak maar eens een lange tocht zodat de motor goed op temperatuur komt,dat de kleppen schoon branden en dat de black-sludge die zich in de carb's afzet los kan komen.(er is carb.reiniger in de handel).
Verder zorg voor perfect onderhoud(niet alleen poetsen)dan zal en moet de motor gewoon gehoorzamen en starten.
En als je toch die rotzooi wilt inspuiten doe het dan in de aansluitpunten om de onderdruk te meten(kruiskop schroef tussen cylinder en carburateur)
Veel succes Rupert en anoniem.

Schrijver rupert
Gast 
#9 | Geplaatst: 7 feb. 2003 20:06 
Van pure ellende (en een ganse batterij leegstarten) dan toch maar de carburatoren afgetapt en alles een nachtje laten rusten (vooral om de batterij terug op te laden). Vandaag opnieuw geprobeerd en jawel, van de eerste slag aan de gang.
Er moet toch iets van aan zijn, van die oude benzine . . .
Voor allen die het mischien nog niet geloven . . .

Schrijver niekvdh
Gast 
#10 | Geplaatst: 7 feb. 2003 23:24 
Als hij niet te lang heeft stil gestaan, wil het nog wel eens helpen om de motor heen en weer te schudden. Ik heb het idee dat de zware delen in de benzine wat naar onder zakken, en op die manier mengt het weer. Startpiloot moet in de luchtinlaat, en dan zou ik het luchtfilter even weghalen. Ik denk dat het ook werkt om de schroeven van de vacuumaansluitingen in de spruitstukken weg te halen en het daar in te spuiten (niet te veel!). En heb je geen startpilot, dan doet WD 40 ook prima werk.

Niek

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Startproblemen!!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven