Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Rotte achtervork

 
Schrijver Hans

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 jan. 2003 17:24 
We weten allemaal dat de CX behoorlijk last kan hebben van roest. Niet alleen aan het frame (de ophangoren voor de motor) maar ook aan de achtervork.
Ik heb een aantal keren gemerkt dat de achtervork behoorlijk kan doorroesten (in ieder geval de 'doos' tussen de vorkbenen, je kijkt dan zo naar binnen, maar ook de linkerachtervorkpoot (parkeren op de jiffy ?)). Je zou zeggen dat daardoor de stabiliteit behoorlijk afneemt en de kans op afbreken lijkt mij niet ondenkbeeldig.
Ik vraag mij af of een doorgerotte achtervork inderdaad nadelig is voor de rij-eigenschappenvan de CX of zelfs gevaarlijk is?
Ziet iemand een mogelijkheid tot afdoende reparatie?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 18 jan. 2003 19:44 
het tussen stuk waar jij op doelt zorgt voor de stijfheid van de vork.
Als deze helemaal door zou zijn gerot gaat het achterwiel behoorlijk zwabberen maar zover komt het niet erg snel.
Repareren door het rotte stuk eruit te slijpen ,liefst rechthoekig slijpen, daarna een stuk plaat in de juiste vorm kloppen en passen.
Daarna het stuk in het gat lassen (puntjes lassen met co2).
Daarna geheel aflassen.netjes bij slijpen en spuiten.
Klaar is Kees
Of Hans in dit geval!!

Succes Marc.(lid mcu)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 18 jan. 2003 21:01 
Marc,

ja dat kan heel goed indien alleen de 'doos' verrot is. Dat heb ik ook al gedaan.
Maar bijna altijd is ook het linker 'been' van de achtervork met name over de gehele oppervlakte waar de 'doos' daarop aansluit helemaal door. Dat is ronde dikwandige pijp en met behoud van stabiliteit moeilijk te lassen.
Na wat slijpwerk voelt dat behoorlijk instabiel aan.
Mijn vraag is dan ook of na 'reparatie' nog wel veilig (met name met hoge snelheid . 170 km/uur, ik woon tegen de duitse grens aan en heb dus mogelijkheden) gereden kan worden. Ik heb al eens bij de sloop een goede achtervork gehaald; ze zijn best wel schaars.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#4 | Geplaatst: 18 jan. 2003 22:56 
Besre Hans,
Bij rechtdoor met hoge snelheid over de autobahn zal de vork geen problemen veroorzaken alleen tijdens het bochtenwerk wordt de vork zwaar belast.
Als je graag hard rijdt koop dan een nieuwe achterbrug of een motorfiets die zich hier wel voor leent.
170km/h is voor een cx een beetje respectloos(leeftijd).
En Hans VEILIGHEID VOOR ALLES!!
Groet Marc.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 jan. 2003 14:47 | Aangepast door: Hans 
Marc,

ik denk in zijn algemeenheid dat een doorgerotte achtervork gewoon gevaarlijk is. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken (althans dat is zo bij 5 van de 11 CX'en die ik bezit) dat in de helft van de gevallen bij nog rijdende CX'en de achtervork op zijn minst is aangetast door roest. Elke CX bezitter zou daar de onderzijde van de achtervork toch eens goed (bijv. met een schroevendraaier) moeten inspecteren !
Aangezien het roestproces het hevigst is vlak achter het scharnierpunt aan de binnenzijde van de linkerachterarm treden ook bij recht-uit rijden de grootste krachten rondom dat punt op (ook in- en uitveren heeft grote torsiekrachten tot gevolg! en m.i. ook het remmen).
Hierbij is niet de snelheid primair van belang.
De vraag is door mij gesteld om:
a. een discussie te voeren
b. mogelijke gevaren van het doorroesten van de achtervork te traceren (heren technici en theoretici aub in de discussie mengen)
c. mogelijke oplossingen te genereren.

Marc, bedankt voor de tip vwb de snelheid. Alleen rijd ik nu al 30 jaar motor en heb vroeger actief geraced, dus ik denk te weten waar ik mee bezig ben. Een beetje goed onderhouden CX haalt haalt nog wel 185 km op de teller; daarvoor is de leeftijd echt niet van belang en moet zeker niet als repectloos worden gezien; daar zijn ze immers voor gemaakt!

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#6 | Geplaatst: 19 jan. 2003 20:19 | Aangepast door: niekvdh 
Hans, het komt me voor dat de linkerkant sneller roest omdat hier minder vettigheid bij komt. Er zit geen cardan met olie en vet aan deze kant. Het lijkt me dat een instabiele linkerpoot heel vervelend is: omdat die de linkerveer minder hard zal aanspreken dan de rechterpoot de rechterveer (een deel van de energie gaat immers op aan het zwabberen van de poot) krijg je gegarandeerd een flink torderende vork. De veerbenen zijn dan immers niet even lang meer. Met andere woorden, het achterwiel zal flink uit het lood staan. Dat wil het niet, in verband met gyroscopische krachten, dus dan krijgt de achteras ook de nodige momenten te verwerken. Dat is niet fijn. Helemaal niet fijn. Aan de andere kant, je zou het absoluut goed merken. Dus misschien zit er wel heel veel reservestijfheid in die poot.
Een stuk er in lassen lijkt me dan geen probleem, mits je hem goed uit laat gloeien. Wat je aan eventuele thermische verzwakking veroorzaakt, krijg je terug in vormstijfheid.

Overigens is dit natuurlijk allemaal natte vinger-getheoretiseer. Laten we eens kijken wie er ooit een kromme achtervork heeft gehad. Dus vrienden reageer! En dan bedoelen we natuurlijk niet bij je Puch vroeger, nadat je die weelderige vriendin achterop had gehad, maar bij je CX. Weten jullie nog hoe die de bocht om gingen? (Die Puchs dus...)

Niek

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 jan. 2003 22:42 
Niek,

bedankt voor jouw reactie; ondanks een meer of minder gevorderd roestproces heb ik tijdens het rijden nog nooit wat gemerkt. Alleen mijn laatste onderdelen CX (gekocht voor Euro 100,-- maar met heel goed motorblok, mooie uitlaat, volle kuip en 3 delige kofferset) bleek gisteren bij het 'slopen' een zeer ver gevorderde doorgerotte achterbrug te hebben. De vorige eigenaar heeft er tot vlak voor de verkoop vrolijk mee gereden.
Ik zag de roest pas duidelijk toen ik de achtervork demonteerde en met een schroevendraaier begon te steken.
Mijn vraag blijft dus, hoe veel CX'en hebben er last van en kan het kwaad ?

En trouwens dat Puch gevoel ken ik nog heel goed; heb er nog 3 op de garagezolder staan !

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#8 | Geplaatst: 22 jan. 2003 21:31 
Hé heren restarateurs,laat het frame en de achtervork,na het gestraald te hebben,verzinken.
Daarna poedercoaten en dan kun je er weer 25+ jaren tegenaan.
Gr Marc.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 jan. 2003 22:14 
Met stralen kom je echt niet binnenin die achtervorkdoos en de daarin aanwezige roest / gevorderde roestproces. En verzinken, ook al dompel je, hecht echt niet op roest.
Wat roest hoogstens vertraagt is holle ruimten vullen met olie en daarna sealen zoals ik boven het beschreven.
Mijn primaire vraag (en die is best wel belangrijk omdat dat euvel bij veel CX'en voorkomt) "hoe gevaarlijk is het te rijden met een door roest aangetaste / doorgeroest achtervork" is nog steeds niet beantwoord.

Ik ben het wel mer Marc eens dat als je een CX gaat restaureren dat je het roestgevoelige frame laat stralen, verzinken en daarna poedercoaten. Dat heb ik gedaan bij mijn woon-werk CX en na meer dan 4 jaar het hele jaar door in weer en wind rijden (25.000 km per jaar) is er nog geeen roest te bekennen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#10 | Geplaatst: 23 jan. 2003 00:49 
Ik heb vrij veel ervaring met Eenden, en daar was hét wondermiddel tegen roest in het chassis Waxoil. Het lijkt me dat dit bij onze fietsen ook een prima oplossing vormt, naast natuurlijk verzinken en poedercoaten voor de buitenkant.

Niek

Schrijver JosvanR
Gast 
#11 | Geplaatst: 23 jan. 2003 10:01 
Ikzelf denk dat het doorrotten/wegrotten van de verbindingm tussen de twee poten wel degelijk invloed kan hebben op het rijgedrag danwel op de veiligheid. Het ding zit er niet voor niets en zal toch echt een zekere stijfheid geven op de achterbrug. Je kunt je voorstellen dat bij het geheel ontbreken van deze verbinding, de zaak enigszins gaat torderen. Gevolg daarvan is dat het kan gaan scheuren en ga zo maar door. Dat je zoiets in eerste instantie niet merkt ligt denk ik aan het zompige karakter van de achterveren en schokbrekers die vaak ook niet helemaal okselfris (meer) zijn. Ik ken het fenomeen van de verotte achterbrug zelf maar al te goed, ik heb twee keer een zeperd gehaald met een verrot frame en een keer met een verrotte achterbrug in een verder goed rijdende CX. Heb toen na veel zoeken een in absolute nieuwstaat verkerende achterbrug kunnen scoren bij motorsloop Branie in Katwijk, voor 75 ouderwetse pieken.

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 23 jan. 2003 12:26 
Ook ik ken dit euvel: een zwaar verroeste achtervork was mijn deel: zowel de doos als de aanhechting aan de buis was flink doorgerot. De stijfheid bleef, mede doordat met de as aan het uiteinde een gesloten constructie onstaat. Na demontage merkte ik geen beweging, maar elke verzwakking van de constructie is natuurlijk nooit goed, zeker als je nagaat wat voor piekbelasting er op kan treden: kuilen en gaten in de weg.
Ik heb een vriend de boel laten lassen nadat alle roest verwijderd was, en gezorgd voor goede afwateringskanalen. Laat bij het lassen de as in de brug gemonteerd (dus vast) zitten, dan hou je de goeie maat. Ik heb toen de boel nauwkeurig geschuurd, geprimerd en 4 maal afgelakt met een hoogwaardige zwarte lak. Daarna de binnenkanten van doos en buizen tig keer met tectyl bespoten. Dat was een jaar of 5 geleden. Ik zag m'n vorige CX laatst: de brug zag er nog OK uit. Gelukkig heeft mijn huidige CX die in de showroom te koop staat hier geen last van frame en brug zijn geheel roestvrij!
Succes!
Ray

Schrijver mcu
Gast 
#13 | Geplaatst: 24 jan. 2003 18:11 
Beste Hans voordat een product verzinkt wordt gaat het eerst door een zuur-bad.
Dit zuur lost de roest weldegelijk op.
Afhankelijk van de verzinkerij gebeurt dit niet altijd even naukeurig.
Maar in principe zou het zink ook aan de binnenzijde moeten hechten.
Dikke olie is ook een oplossing alleen als je nog eens aan de vork wilt lassen kan dit voor problemen zorgen,maar ja dat doet zink ook als je moet lassen.
De oplossing; koop een nieuwe vork en laat deze meteen verzinken en opnieuw poedercoaten.
Groet Marc.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Rotte achtervork

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven