Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wanneer distributieketting vervangen?

 
Schrijver terry

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 jan. 2003 23:29 | Aangepast door: Moderator 
Iedereen kent wel de distributieketting van de cx'en.
Het is zoals Pietje de dood voor deze motoren als je de verschillende forums afzoekt. Nu de vraag : is preventief vervangen nodig; bij laten we zeggen ongeveer 85000Km of kunnen we met een gerust hart verder rijden tot we echt iets horen of de spanprocedure niet veel meer opbrengt ? PS. CX500C 1981 nu 86000 Km en hij doet het nog prima ...
Groeten
Terry

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 22 jan. 2003 20:08 
Terry,

een distributieketting is gemaakt 'to last for ever'. Alleen dat doet ie niet. Hij rekt nl op en moet daarom op spanning zijn en blijven (anders gaat ie klapperen en dan begint de slijtage aan de kettingschakels en tandwielen van nokkenas en krukas).
Dus als ie op spanning blijft zal de slijtage aan de ketting zelf minimaal zijn; er bestaat, behoudens in geval van een constructiefout, bijna geen kans op breuk.
Je moet de ketting dus vervangen indien hij zover is opgerekt dat hij niet meer gespannen kan worden.
Dan moet je ook gelijk de spanners vervangen. De ketting wil na een groot aantal km nogal eens door de (harde) top(=glij)laag van de spanschoenen slijten.
Vaker komt het voor dat een spanner breekt; die moet je dus subiet vervangen want de ketting wordt niet meer gespannen en slijt overmatig. Meestals is een dergelijke breuk ook een signaal om de ketting ook maar mee te vervangen. Je hebt de zaak toch open .....Als je dat verstaat onder prefentief vervangen dan zou ik dat zeker doen.
Zolang je de ketting echter nog kunt blijven naspannen lijkt mij vervanging nog niet aan de orde.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#3 | Geplaatst: 22 jan. 2003 20:35 
Ik heb de afgelopen winter de spanner vervangen omdat hij stuk was, en ook maar meteen een ketting besteld. Toen ik de nieuwe naast de oude legde, was er geen meetbaar of zichtbaar verschil. Ik heb'em bewaard als reserve.

Niek

Schrijver mcu
Gast 
#4 | Geplaatst: 22 jan. 2003 21:18 
Klopt ketting blijft goed alleen de veerkracht neemt in de loop van jaren af van de verstelbare spanner.
Dus door veroudering van het materiaal breekt de spanner.
Als je dit tijdig verhelpt kun je de oude ketting gewoon gebruiken.
Mijn mening is dus ook dat de vaste en de verstelbare ketingspenner/geleider vervangen afdoende is.
Voordat de kettingspanner breekt zou ik niet gaan sleutelen.
Mijn cx ging pas bij 137.000 km rammellen.(85.000km is dus te vroeg.)
Groet en succes met de discussie,Marc.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 23 jan. 2003 11:45 
Het schijnt verstandig te zijn om bij het vervangen van de dynamo ook gelijk maar de spanner te vervangen, omdat de boel toch open ligt. Geldt dat andersom ook ?
Ik heb nu een CX met 51000 op de teller. Er is een probleem met starten, specifiek met het tandwiel dat aangrijpt op de startmotor. Ik was van plan bij het vervangen hiervan ook gelijk kettingspanner/ketting en dynamo te vervangen. Met name kosten dynamo zijn hoog. Is dit wel nodig ? Of kan ik beter de dynamo testen en op basis daarvan besluiten ?

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver mcu
Gast 
#6 | Geplaatst: 23 jan. 2003 13:16 
De dynamo kun je testen met een Megger.
Hiermee controleer je de doorslag spanning van de wikkelingen.
krijg je al een doorslag bij een lage spanning dan is het raadzaam de dynamo uit te wisselen of opnieuw te laten wikkellen.
Is de doorslag spanning hoog dan is de isolatie waarde van de wikkellingen nog dik in orde enkun je hem gewoon laten zitten.
Mijn dynamo reeds 137.000km actief is nog steeds okee.
Simpel te controleren, meet accuspanning voor starten.Start de motor en meet weer op de accu polen, is de spanning hoger als voorheen dan is dynamo okee.
Dit zegt niets over de spannings regelaar,deze moet de spanning bij volle accu terug regelen en als er verbruikers worden ingeschakeld moet deze de spanning weer opregelen.
Ook dit is simpel met een voltmeter te controleren.
Uit eindelijk beslis jij Coen wat verstandig is.
Sucses met meten CX'ers
Groet Marc.

Schrijver niekvdh
Gast 
#7 | Geplaatst: 23 jan. 2003 23:54 
Wat is een Megger?

Niek

Schrijver niekvdh
Gast 
#8 | Geplaatst: 23 jan. 2003 23:59 
Coen, als het goed is, gewoon laten zitten. En dat tandwiel, dat kon wel eens een kwestie zijn van de juiste ringen onder en boven het tandwiel leggen. Als de motor een keer uit elkaar is geweest, en bij het monteren is zo'n ring vergeten, dan staat het niet in de goede stand, en mist het aangrijping op het tandwiel op de krukas. Zo is het toch, Hans? Ik schrijf dit uit mijn hoofd op. Dat kon dus, afgezien van de pakking, een goedkope klus worden. Als je preventief iets wilt vervangen, pak dan de mechanische afdichting van de waterpomp, hoewel je daar ook weer een hoop gelazer mee kan oproepen. Ik vervang dat ook alleen als het stuk is.

Niek

Schrijver Hans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 jan. 2003 15:02 
Niek,
dat van die vulringen onder het tussentandwiel van de startmotor en de dynamorotor klopt. Het kan alleen worden verwijderd door de losse as er uit te trekken en dan willen die vulplaatjes wel eens worden vergeten. Als dat tandwiel niet in lijn staat met de starterkrans en de startkoppeling van de rotor dan loopt dat niet lekker.
Maar Coen, hoe weet je dat het aan dat tandwiel ligt. Dat euvel doet zich op die manier nooit vanzelf voor. Veel vaker komt het voor dat de vrijlooprollen van het tandwiel dat op de rotor is gemonteerd zijn v ersleten en/of de veren die daarachter zitten.
Dit systeem is nodig omdat de CX startmotor zelf geen bendix kent. Er is dus constante aangrijping op de tandwielentrein waarbij die rollen en de veertjes zorgen voor de vrijloop.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#10 | Geplaatst: 24 jan. 2003 17:59 
Een megger is een meetinstrument dat een hoge spanning genereerd.
Die hoge spanning die een voor een op de wikkelingen wordt gezet geeft na de meting een doorslag-weerstand wat een waarde is voor de isolatie-waarde van de afzonderlijke wikkelingen van de dynamo.
Dit meet instrument wordt gebruikt bij elektromotoren/dynamo's revisie-bedrijven.
Zij kunnen je na deze diagnose vertellen hoe het met je dynamo gesteld is.
Hpoelijk nu voldoende geinformeerd.
Gr Marc.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wanneer distributieketting vervangen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven