Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Tikken in linker cilinder na lang stilstaan

 
Schrijver Cees Warris
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 feb. 2003 15:07 | Aangepast door: Moderator 
Ik zal me even voorstellen: Mijn naam is Cees Warris en ik Cx 500 uit 1979.De laatste 2 jaar heeft mijn motor door allerlei omstandigheden stilgestaan. Nu was de tijd aangebroken om met de Cx te gaan toeren en dus proberen om de motor aan de praat te krijgen. Uiteindelijk lukte dit maar tot mijn grote verbazing komt er uit de linker cilinder een ratelend/tikkend geluid. Kan iemand mij vertellen waar ik moet zoeken en wat ik kan verwachten? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 feb. 2003 19:52 
Hallo Cees,

Zo gek veel bewegende delen zitten niet in die linker cylinder.
Het kan zijn dat de klepspeling vel te ruim is of dat een klep blijft hangen of de klepbediening is uitgelubberd. Het kan ook zijn dat de zuigeveren vast zitten en zelfs dat het big-end lager is uitgelopen. Dat laatste kan heel goed als na lang stilstaan onvoldoende oliedruk is/wordt opgebouwd (bijv. omdat de oliepomp vast is gaan zitten, dat is mij ook een keer overkomen) en daar kunnen glijlagers helemaal niet tegen.
Vanwege dat laatste is het altijd verstandig met de kill-schakelaar op 'off' de motor door te draaien tot het olielampje uit gaat. Daarna pas echt de motor tot leven wekken.
Trouwens komt het geluid wel echt vanuit de linker cylinder. Het kan nl ook zijn dat door het lange staan en nu weer starten de (span)nokkenaskettingspanner is gebroken. En dat geeft een heel onaangenaam geluid. Maar eigenlijk komt dat meer vanaf de rechterzijde of de voorkant (ventilator) van het blok.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 feb. 2003 20:39 | Aangepast door: Vzes 
Even een theorie, misschien kan Hans me corrigeren: Zou het kunnen dat na het lange stil staan de klepgeleiders zonder olie zijn komen te staan, en dat dat even duurt voor ze gevuld zijn?
Misschien komen ze door de vermeerderde weerstand niet lekker terug uit de cylinder, wat tikken tegen de zuiger veroorzaakt.
Cees, ik hoop voor je dat dit het is.

René

Schrijver niekvdh
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 feb. 2003 19:29 
René, in de klepgeleiders hoort geen olie te staan. De functie van klephoedjes is juist om dat tegen te gaan. Anders zou er bij elke keer dat een klep opent, olie in de verbrandingskamer komen, en dan zou je motor net zo walmen als een tweetakt. Helaas, dit soort onaangename tikken betekent over het algemeen reviseren.

Niek

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 feb. 2003 20:11 
Cees,

Ik ben het helemaal eens met Niek; alleen je zult vooraf wel de oorzaak moeten weten. Met de info die jij verstrekt kan ik een mogelijk defect niet echt goed aangeven.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 feb. 2003 21:00 
Ach, jullie hebben helemaal gelijk met die klepgeleiders.
Maar volgende keer zal ik toch mijn "klep" niet houden om te proberen een advies te geven :-)
Aleen maar leerzaam.

René

Schrijver niekvdh
Gast 
#7 | Geplaatst: 10 feb. 2003 22:16 
Prima René, we slaan de plank allemaal wel eens mis. En jij weet veel van carburateurs bijvoorbeeld. Met elkaar komen we er uit.

Niek

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Tikken in linker cilinder na lang stilstaan

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven