Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kleppen stellen

 
Schrijver JosvanR
Gast 
#1 | Geplaatst: 10 feb. 2003 09:55 | Aangepast door: Moderator 
Na het kleppen stellen hou ik nog steeds tikkende kleppen! Ik heb het geheel volgens de specificaties in het WPHB gedaan, heb gekeken of de merktekens goed tegenover elkaar staan, en een schroevendraaier in het bougiegat laten zakken om te kijken of de zuiger goed in het BDP staat. Toch blijven de kleppen tikken als een bezetene! Heeft iemand een goed advies of een handigheidje voor me?

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 feb. 2003 19:31 | Aangepast door: Vzes 
Even een puntje ter controle:
1)Motor moet ijskoud zijn.
2)Er zijn twee "bovenste punten". Als je de juiste TR hebt voor de rechtse cylinder, heb je dus zowel bij de inlaatkleppen, als bij de uitlaat kleppen een voelbare speling tussen tuimelaar en kleppen. Zoniet, dan heb je niet de compressieslag te pakken. Doordraaien dan tot de volgende TR.

Overigens vind ik het persoonlijk de TR voor de rechtse cylinder moeilijk te vinden, de dynamo slipt telkens te ver door bij TR. Het zal de ervaring wel zijn ;-).

De TL voor de linkse cylinder is veel makkelijker te vinden. Ook hier geldt: je hebt de juite TL beet als je tussen tuimelaars en kleppen een voelbare speling hebt.

3)Volgens het Peters boek heeft een te grote klepspeling ook lawaai tot gevolg. De voelermaten moeten slechts een lichte weerstand voelen.

Hoop dat je er wat aan hebt,

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 10 feb. 2003 19:55 
Jos,

Ervan uitgaande dat je inderdaad alles goed hebt gedaan (ook zoals Rene zegt) dan ligt mogelijk een oorzaak in het volgende.

De klepstelschroeven hebben nogal eens last van (put)corrosie en/of slijtage (platte stelkoppen).
Dan kun je stellen tot je een ons weegt maar het komt nooit goed. Je moet deze boutjes er eens helemaal uitdraaien en het contactoppervlak met de klepsteel nauwkeurig bekijken.
Zie je bovengenoemde verschijnselen dan moet je de boutjes vervangen (kosten Euro 8,-- per stuk !).
Minder leuk is als die slijtage zich voordoet op de kop van de klepsteel. Dat kun je alleen repareren door de klep zelf te vervangen (en dus moet de cylinderkop eraf).

Ik hoor het wel,
Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#4 | Geplaatst: 12 feb. 2003 09:29 
Gisteren weer een heerlijk avondje in de garage doorgebracht; kleppen weer gesteld (dacht ik). Na starten weer het gebruikelijke geratel. Het hele zaakje er weer afgehaald. Blijkt er werkelijk milimeters klepspeling te zijn op alle kleppen! Ben ik nou gek of .......

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 feb. 2003 11:19 
Woon je in de buurt van Delft?
Dan wil ik wel eens langs komen om te kijken hoor!
Waarschijnlijk komen we er samen dan wel uit wat er loos is.

René

Schrijver JosvanR
Gast 
#6 | Geplaatst: 12 feb. 2003 17:05 
Dank Je Vzes!

Ik woon in Nootdorp dus we kunnen instructies naar elkaar roepen als dat moet! Ik rommel vanavond nog even verder met een tip die ik van het BBS van de Zweedse cx-club heb gehaald. In ieder geval bedankt voor het aanbod en ik zal zeker aan je denken als ik er helemaal niet uitkom.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 12 feb. 2003 20:23 
Jos,

het door jouw beschreven verschijnsel schijnt ook wel eens voor te komen als gevolg van extreem afgesleten nokken van de nokkenas. Maar het lijkt mij dat je dan ook de kleppen zelf niet meer zou kunnen moeten stellen.
Ik ga er wel vanuit dat je het stellen volgens de regels der kunst hebt uitgevoerd. Maar ja daarbij kan absoluut eigenlijk ook niets verkeerd gaan.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver JosvanR
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 feb. 2003 09:15 
Gister de klepspeling afgesteld op het punt waarop ik de meeste speling had (niet gekeken of dat nou het BDP was of wat dan ook). Speling afgesteld volgens de specs. in het WPHB. Hij loopt nu weer prima. Een soortgelijk probleem is ook beschreven op het forum van de Zweedse CX club: http://cx500.gobinet.se/smb/thread.cfm?TID=240
Waar het allemaal aan ligt weet ik ook niet maar hij rijdt weer en dat is het belangrijkste!

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 feb. 2003 12:38 
Strange story to me!
Maar het gaat erom dat je weer lekker kunt rijden.

Mind the road,

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 13 feb. 2003 19:33 
Nu alleen de interessante vraag, rara hoe komt dat ?
Je zou haast zeggen dat de nokkenasketting 1 tandje (op nokkenas of kruskas) is versprongen. Dan kloppen de merktekens op de rotor natuurlijk niet meer tov de nokkenas / kleptiming. Aan het rijden hoef je m.i. zo een twee drie niets te merken (alleen haalt ie dan het maximale vermogen natuurlijk niet want de cylindervulling is net iets anders geworden).

Heeft iemand nog (andere) ideeen ?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver age buitenrust hettema
Gast 
#11 | Geplaatst: 19 feb. 2003 22:18 
Mooi verhaal. Als het iets warmer wordt ga ik ook kleppen stellen. Woon in Delft dus asl het niet lukt maak ik wel een toertje langs Delft en Nootdorp.

gr

Age

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kleppen stellen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven