Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Stelschroef benzinemengsel

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver willem
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 maart 2003 10:34 | Aangepast door: Moderator 
Vraagje: op elke carburateur zit een stelschroef voor lucht/benzine regeling.
volgens fabrikant moet je deze 2 slagen uitdraaien. Vraag is: als je de schroef rechtsom draait (dichter), wordt het mengsel dan rijker of juist armer?

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 maart 2003 11:57 
Dan wordt het mengsel armer.

René

Schrijver willem
Gast 
#3 | Geplaatst: 4 maart 2003 12:07 
Hoi vzes,
bedankt. zal wel heel logisch zijn, maar ik kon het niet beredeneren.
zal ze halve slag dichter draaien en dan es kijken hoe de bougies er uit gaan zien.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 4 maart 2003 12:29 
Rij je CX650?
Daar moet de schroef 2 slagen open als ik me goed herinner.
Bij CX500 is de basisinstelling 1 5/8e slag open.
Je kunt even testen of de motor goed reageert als je het gas open draait.
Is dat niet zo, dan kun je hem telkens 1/8 slag verdraaien tot hij lekker optrekt na schakelen.

René

Schrijver willem
Gast 
#5 | Geplaatst: 4 maart 2003 13:12 | Aangepast door: willem 
Bedankt vzes,
wellicht heb je nog een tip voor volgende schoonheidsfoutje bij mijn cx.
als ik wat langer moet wachten bij een stoplicht dan reageert toerental slecht op gashandle. net of ie te veel benzine krijgt. motor staat dan gewoon in z'n vrij.
5 seconden wachten geeft geen probleem, maar als het wat langer duurt moet ik eerst langzaam gas geven voordat het toerental klimt. pas dan kan ik normaal optrekken.
ik denk zelf aan de mengsel-stelschroef. kunnen ook versleten gasnaalden/sproeiers zijn. komt dit probleem je bekend voor??
weet je waar ik goedkoop nieuwe gasnaalden kan kopen?

Schrijver willem
Gast 
#6 | Geplaatst: 4 maart 2003 13:58 
gaat om een cx500 uit 83 met 140 dkm

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 4 maart 2003 14:47 | Aangepast door: Vzes 
Willem,

Start maar met de stelschroef op 1 5/8 en stel de stationair toerental op 1100 af met de middelste stelschroef (na een tijdje rijden).
Helpt het niet, kijk dan eens of je beide stelschroeven zowel een ringetje hebben als een o-ringetje.
Kontroleer eens of je membranen van je carbs nog goed zijn. Aan de linkerkant kun je hem even openen (pas op de veerspanning en het kleine o-ringetje).

Repo

Schrijver willem
Gast 
#8 | Geplaatst: 4 maart 2003 16:19 
Hoi vzes,
heb pas beide carbs sonoor gereinigd en schonngeblazen. daar ligt het niet aan. carbs ook helemaal uitelkaar gehad. kleine o-ringetjes zijn denk ik wel aan vervanging toe, net als afdichtring vlotterbakken. zijn allen wat oud/hard en dichten misschien niet helemaal goed meer af. geloof echter niet dat dit oorzaak is.
mengsel-stelschroevel hebben geen ring en geen rubberring. alleen een veer. klopt dat niet???

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 4 maart 2003 17:34 
Afdichting vlotterbakken lijken me niet het probleem, ook niet het kleine o-ringetje bij het membraan.

Het klopt niet dat de stelschroeven alleen een veertje hebben.
Heb je wel goed gekeken? Het is erg klein en moeilijk te verwijderen.
Met agresieve schoonmakkmiddelen voor carburateurs kan dit o-ringetje zeker oplossen. Het ringetje blijft dan echter wel achter natuurlijk.

Is je luchtfilter schoon? Dit kan ook een te rijk mengsel opleveren.

Misschien hebben anderen nog meer suggesties?

René

Btw, wat bedoel je met sonoor reinigen?

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 4 maart 2003 22:09 | Aangepast door: MAST 
Waarschijnlijk bedoel je ultrasoon reinigen?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver willem
Gast 
#11 | Geplaatst: 5 maart 2003 13:13 
Lid mast: je zal wel gelijk hebben met je ultrasoon. hoogfrequent trilbad met petroleum.

Vzes: heb gisteravond kleine o-ring van linkermembraan vervangen. bij stationair loop, kon ik horen/voeren dat lucht aangezogen werd langs dekseltje. gedrag is wel iets verandert maar nog niet echt dat opnemen na tijdje stationair lopen.
Heb stelschroeven ook op 1 5/8 gezet.
stelschroeven hebben bij echt geen o-ring en ander ringetje. zal vanavond eens even in het erkplaatshandboek zoeken.
Nog iets.... aan binnenzijde van beide carbs zit een loos koperen eind.
is net alsof deze met een buisje/slangetje aan elkaar verbonden moeten zijn. liggen dus tegenover elkaar aan de binnenzijden. bij mij zijn beide eindjes bloot en niet met elkaar verbonden.
waar zijn die eindjes eigenlijk voor, en moeten ze met elkaar in verbinding staan?
Luchtfilter is 5000 km oud.
luchtfilter was verige keer wel oorzaak van hoop verbruik/gestotter.
membranen zijn goed.
Ben zelf echt geen leek op tech gebied, maar kan dit euvel niet goed beredeneren.
Probleem kan natuurlijk ook nog elektrisch zijn....vanaf 2000 toeren loopt ie als een zonnetje. verbruik 1 op 18. trekt goed. top 170.
eigenlijk niks in de weg behalve dat stationair euveltje.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 5 maart 2003 19:47 
Hoi Willem,

Ik durf er mijn pet om te verwedden dat het aan het ringetje met o-ring ligt.
Maar ik vraag me af hoe je de carbs hebt schoongetrilt. Kompleet inelkaar of uit elkaar? Ik kan me voorstellen dat het o-ringetje van de stelschroef kan oplossen, maar nietr het ringetje zelf. Dat moet gewoon verloren zijn gegaan bij en eerdere reparatie ofzo. Heb je dit probleempje recent gekregen of na een onderhoudsbeurt?

Nog even een puntje om na te kijken:
Heb je nog wat speling in je shokekabel voordat de kleppen van de shoke worden opengetrokken?

De twee pijpjes die open zijn is normaal, dit zorgt er juist voor dat de benzine vrij de vlotterkamer in kan lopen zonder dat er druk in de kamer komt. Deze pijpjes zijn er ook de oorzaak van dat er benzine verdampt uit de carburateur.( Na een paar dagen kan dit zorgen voor de startproblemen die sommigen hebben.)

Luchtfilter moet je gewoon vervangen als hij vies is. Ik vervang hem om de 8000 km, elke 3 maanden. Ongeacht de staat. Maar als je veel hoge toeren rijd of altijd hard rijd, kan hij eerder vies worden door de carter ontluchting die in het luchtfilterhuis komt. Dit maakt het filter vettig of zelfs besmeurt met olie als je te lang wacht met het uit laten druipen van het carter ontluchtings slangetje.
Maar ik merk dat ik doordraaf en van het onderwerp afdwaal. Zal door mijn biertje komen :-))


René

Schrijver terry

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 5 maart 2003 23:12 
Wie drinkt er niet graag een biertje ..
Als we nog eens samenkomen .. ik heb 2 zijkoffers en 1 topcase en ze zullen gevuld zijn met Belgische lekkere biertjes..
Ikzelf ben een Duvelliefhebber ..
Tussendoor even zonder over de cx'en te vertellen

Schrijver willem
Gast 
#14 | Geplaatst: 6 maart 2003 10:42 
geachte vzes,
bedankt voor je uitleg over de 2 open pijpjes. is me nu duidelijk. heb inderdaad ervaring met benzine die verdampt, zelfs na 1 nacht stilstand.

chokekabel staat niet strak dus kleppen goed open.

luchtfilter is schoon. vanaf 1500 toeren is er niks aan de hand. accellereren gaat prima. verbruik is goed.
heb trouwens, naar mijn idee, wel veel carterdruk. heb laatst met stroboscoop ontsteking gecontroleerd.
slang er af en dop er af. olie spettert tegen dan dusdanig tegen de lamp en ogen dat je nauwelijks op de merktekens van het vliegwiel kunt kijken. ik stel me zo voor dat dit een behoorlijke vervuiling van het luchtfilter betekent.
aftapslangetjes van filterhuis zijn leeg.
ik zal me dan toch maar es verdiepen in de mengselstelschroeven.
het ultrasoon reinigen is gedaan in gedemonteerde toestand. dit reinigen heb ik gedaan ivm slechte loop bij stationair toerental.
ik weet zeker dat ik nooit o-ringen en andere ringen op mijn stelschroeven heb gehad.
vraag me ook af waar die moeten zitten. heb dus alleen schroef en veer. waar zit dan de o-ring + ring ?
heb nog geen tekening van de carb kunnen vinden. meen trouwens dat ik die ooit wel es heb gezien op deze site. heb thuis wel werkplaats-boek. gisteren geen tijd gehad om er in te spitten.
het is echter zoals het nu is, wel ooit goed geweest. probleem is zomaar ontstaan. dus niet plots na onderhoud of reparatie.
ik denk erover om carb-reparatie setjes te kopen bij louis.de a € 19,-
dan krijg ik alle rubbers nieuw. daar zouden dan ook de o-ringetjes van de stelschroeven bij moeten zijn.
nb: o-ringen en rubbers zijn niet meegegaan in het trilbad.
Wat is de vergorde van montage van de stelschroef?? schroef, o-ring, ring, veer? of andere volgorde??

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 6 maart 2003 11:04 
Hoi, Ik heb je een mailtje gestuurd met een expolosie tekening van de carburateur.
Hier zie je dat je eerst het veertje moet monteren, dan ringetje en dan o-ringetje.

René

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Stelschroef benzinemengsel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Johann ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven