Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Waarop letten bij koop opknapper?

 
Schrijver Anoniem
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 maart 2003 18:37 | Aangepast door: Moderator 
Ik heb de mogelijkheid om een cx uit 1980 met 45.000 km op de teller en welke 2 jaar heeft stilgestaan aan te schaffen. Is dit een verstandige keus en zo ja, waar moet ik zoal op letten bij de aanschaf? Volgens de huidige eigenaar is het op dit moment niet mogelijk om hem aan de praat te krijgen (vuile carburateurs), maar verzekerd mij dat het blok nog goed is. Hoe kan ik dit controleren?
cees

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 maart 2003 20:29 
Cees,

De eerste vraag die je moet stellen: "waarom ie de CX 2 jaar geleden stilgezet", wat was er toen mee aan de hand of liep ie perfect?
Dan letten op:
- roest aan het frame (m.n. de motor- en uitlaatophangoren m.n. de binnezijde roest graag door.
- onderzijde buddy -> roest
- roest op de voorvorkpoten
- conditie motorblok -> zonder het te lopen horen niet te controleren
- zwakke punten CX:
* dynamo (bij de 1980 CX zijn op de dynamostator naast 14 spoeltjes voor de dynamo zelf ook 2 spoeltjes voor de CDI-ontsteking gemonteerd) en vervroegingspoelen / CDI box.
* waterpomp (de mechanical waterpompseal wil graag lekken). Ook het gebruik van de juiste koelvloeistof (in dit geval voor een ALUMINIUM motorblok) is essentieel.
* corrosie (op alle elektrische contacten; een CDI ontsteking kan slecht tegen extra weerstand)
* isolatoren (de aanzuigrubbers van de carbs harden uit en scheuren in -> valse lucht. Vervanging ca E 100,--)
* uitlaatsysteem (mn. de kostbare balanspot roest graag van binnenuit door net als de dubbelwandig uitgevoerde uitlaatbochten)
* algehele staat (lak, banden, chroom) en eventueel aantoonbaar regulier onderhoud. De CX is gevoelig voor regelmatig olieverversen + oliefilter (de oliepomp is best krap bemeten en daar kunnen de krukaslagerschalen niet best tegen). Ook de kwaliteit vand e olie is van belang.
* zelf kunnen / durven sleutelen (een 'oude' CX vraagt na hernieuwde ingebruikname om intensief onderhoud/ reparatie, vaak met hoge kosten want de onderdelen zijn duur); wil je dat sleutelen niet dan gewoon niet kopen.

Dit kan best wel 'hard' overkomen maar liever van tevoren gewaarschuwd dan achteraf geleerd.

Succes
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 5 maart 2003 10:21 | Aangepast door: coenox 
Ik sluit me op zich helemaal bij Hans aan. Ik zou ook niet anders durven want hij is denk ik op deze site zo'n beetje degene met de meeste CX sleutel-ervaring. Maar laat je er ook niet door afschrikken. De CX is op zich ook een gemakkelijke motor om zelf aan te sleutelen, ik leer zelf steeds bij. En veel onderdelen zijn tweedehands te krijgen of goedkoper door ze via postordering (Duitsland) te bestellen. Als je het goed doet gaat 'ie dan ook lang mee.

Tot slot: ik vind het zelf bij aankoop wel belangrijk dat het blok loopt. Het is mij vorig jaar gelukt om een CX500 C te kopen voor 150 euro waar ik gewoon op naar huis ben gereden. Dus wees niet te snel en wacht je goeie kans af.

Succes,
Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Waarop letten bij koop opknapper?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven