Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vervangen dichting voorste carterdeksel

 
Schrijver terry

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 maart 2003 23:02 | Aangepast door: Moderator 
Het is zover, na 87000km de eerste serieuze reparatie ivm. mijn olielek reeds eerder besproken.
De dichting van het voorste carterdeksel is eraan; aantrekken heeft geen zin meer; het verslecht met de dag. Heeft er nog iemand tips wat er ondertussen nog kan gedaan worden al preveventief onderhoud.
Graag ook een goede volgorde van werkwijze .
Bedankt ....

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 maart 2003 11:28 
Hoi Terry,

Heb je geen werkplaatsboek? Dat zou een eerste stap zijn om aan je motor te werken.
Preventief onderhoud als het voorste carterdekdel eraf ligt zou dan het schoonmaken van het inwendige oliefilter zijn.
En misschien een inspectie van de oliepomp zelf. Werkwijze staat in het boek aangegeven.
En je radiateur ligt eraf, dus zou je je koelsysteem eens kunnen doorspoelen.
Je kunt ook je koelvin eens goed bekijken op scheurtjes.

René

Schrijver terry

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2003 12:00 
Hoi Vzes, ik heb het orginele handboek van Honda (die groene)wat reeds van voor naar achter gelezen is
Ik wou juist eens weten van de echte kenners hoe zij dit al opgelost hebben en misschien wat tips ??
(bv. manier van aantrekken en controle)

Schrijver Floris63
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 maart 2003 21:27 
Beste Terry, ik ben het met Rene eens: schaf jezelf een wpb aan. Je zult er veel plezier aan beleven. Ikzelf heb deze operatie vorige maand gedaan (cx500 1978). Samengevat:
- Carterolie aftappen en filterhuis losschroeven
- Buddysit en tank verwijderen
- Radiatordop losschroeven en radiator aftappen
- Radiator omhulsel verwijderen
- 2 grote en 1 kleine radiator slang losmaken
- Radiator verwijderen
- Nu moet de ventilator eraf en dat kan heel erg lastig zijn als deze nog nooit losgehaald is. Om een lang verhaal kort te houden: vraag een Honda dealer om je te helpen. Onderschat dit niet! Bij mij ging het fout en dat kostte me een nieuwe ventilator.
- Draad van de oliedruksensor losschroeven
- Nu kun je het voorste carterdeksel voorzichtig loshalen. De koppelingdeksel en -kabel kunnen blijven zitten

Bij deze operatie vernieuwen:
- Carterpakking
- 2 O-ringen van de oliekanalen (91301-268-020)
- 1 O-ring van de oliesproeier (91303-001-000)
- Olie + filter
- Koelvloeistof, geschikt voor aluminium motorblokken (koop deze uitsluitend bij een motorspeciaalzaak)

Van de gelegenheid kun je gebruik maken om de radiator te spoelen en zaken zoals oliepomp, pompketting en thermostaat te inspecteren. Maar zoals gezegd: koop een wpb. Wat ik hierboven beschreven heb is te summier om de operatie goed uit te kunnen voeren.

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver niekvdh
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 maart 2003 21:39 
Terry, als je dit allemaal los hebt, kijk dan natuurlijk even je koppelingsplaten na, en stel de ketting van je oliepomp. Die kan best wat herrie veroorzaken als hij te veel speling heeft. Heb je al een ander carterdeksel, of ga je dit repararen? Die fan kan inderdaad vervelend zijn. De procedure is dat je je vooras er in draait, en die moet hem lostrekken, maar omdat de kern van aluminium is, kan je de draad er uit draaien. Conische passingen, je krijgt er af en toe het rambam van. Als hij op spanning staat, flink laten schrikken, en hopen dat alles heel blijft. Als je fan er af is, controleer dan de kern op scheurtjes.

Succes,
Niek

Schrijver terry

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 maart 2003 23:58 
Beste vrienden, nog even vermelden het WPB Honda Cx500 heb ik hier naast me liggen, bevat 19 hoofdstukken gaande van technische bijzonderheden tot startmotor. De fan kun je die ook verwijderen met een poelietrekker (zo noemen we dat hier) ?
Aan de olieaflaatplug moet destijds wat oplapwerk geweest zijn na een val waarschijnlijk want daar is rondom een laag Alu rondom aangebracht.
Nu ik dan toch bezig ben ga ik het ganse voordeksel vervangen.
Bedankt voor de tips.
PS. voor Niek je copies zijn bijna onderweg.

Schrijver wasbeer
Gast 
#7 | Geplaatst: 18 maart 2003 15:39 
dag terry

zo moeilijk is het nu ook weer niet. ik heb het zelf al gedaan, zonder enig probleem!!! dus jou zal het zeker lukken.
wel nog een vraagje, je had eens gezegd ald ik bij je thuis was dat je dat werkboek eens ging kopieren voor me? wil je dat nog steeds doen?

groeten
bart

Schrijver niekvdh
Gast 
#8 | Geplaatst: 18 maart 2003 23:09 | Aangepast door: niekvdh 
Als je bedoelt een poelietrekker met klauwen, dan lukt dat niet. Je krijgt de klauwen niet op zijn plek. Wat je nodig hebt is een bout, die door de kern van de fan heen tegen de as aan duwt. Als je die dan verder aandraait, drukt hij de fan los. Je kan de vooras daarvoor gebruiken, maar een andere bout die past ook. In feite is dit hetzelfde systeem als voor de dynamorotor. Die kan ook zo liederlijk vast zitten. De trekker daarvoor is een bout, met een stukje staf er dwars door. Je draait hem aan, geeft een paar flinke meppen op dat stafje met een flinke hamer, en dan komt hij wel. Misschien moet je zoiets ook voor je fan fabrieken, dat kan jij wel, Terry. Maar bedenk dat het om staal in aluminium gaat, dus met beleid.
Als je een echte trekker wilt maken, neem je die passende bout, je draait hem hol, snijdt er inwendige draad in, en daarin draai je een langere bout, die hem dan losdrukt. Maar dat lijkt me omslachtig.

Niek

Schrijver terry

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 maart 2003 23:38 
Beste vrienden,
mijn cx zit zeer helemaal samen.
Nieuwe dichting, O-ringetjes,oliefilter,andere ventilatorschroef (er zaten wat scheurtjes in aan de achterzijde),goeie gelegenheid om de uitlaat ook eens onderaan goed te poetsen nu hij er toch af was, alles kalm en rustig gemonteerd ... een halfuurtje laten draaien in de garage en alles leek prima ... het lek was niet meer te zien ...
Bedankt voor de tips .. en hopelijk volgende keer met goed nieuws.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 maart 2003 11:37 
Goed van je Terry, dat het allemaal gelukt is. Kun je weer even vooruit met je CX.

René

Schrijver fomoco38@hotmai l.com
Gast 
#11 | Geplaatst: 19 mei 2003 23:27 
Die bout om de schoef er af te krijgen heeft de volgende maten: M14 X 1.5.
Das metrisch fijne draad en is in de handel te verkrijgen.
Groetjes, Frank

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vervangen dichting voorste carterdeksel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven