Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vonkjes!

 
Schrijver mcu
Gast 
#1 | Geplaatst: 31 maart 2003 18:51 | Aangepast door: Moderator 
Hallo allemaal ik heb een vraag?

Heb ik een goed werkende dynamo nodig om een vonk te krijgen?
Ik heb nl.2cxende ze hebben beide na doormeten van alle beschreven mogelijkheden alleen de 3 gele kabels van de dynamo zo'n 580 ohm naar massa.
De rest van de ontstekings en vervroegings spoelen is okee.
De zwart/witte draad van de dode mans knop ligt los.
De ene vonkt wel de andere niet rara?

Hopelijk heeft een van jullie een passend antwoord

Groet Marc.

Schrijver Floris63
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 maart 2003 21:46 
Marc, kijk maar even op deze link:

http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/wontgo.html

Als dat niet helpt, kan ik je enkele testjes van het electrisch circuit mailen. Laat maar horen of het gelukt is.

succes
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver mcu
Gast 
#3 | Geplaatst: 1 april 2003 00:20 
Floris bedankt,

ik mis een paar volt op de gele en rose draad naar de bobines en ga nu alle stekkerverbindingen maar eens na kijken.
kijken of ik die paar volt met contacten reinigen terug kan vinden.

Gr marc.

Schrijver mcu
Gast 
#4 | Geplaatst: 1 april 2003 21:52 
Wie kan mij nu vertellen of de ontstekingsspoelen zelfstandig de vonk opwekken of dat daar ook de spanning van de dynamo voor nodig is?

Alvast bedankt Marc.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 april 2003 23:00 
Marc,

de ontstekingsspoelen werken bij de CDI CX (1978 - 1982) onafhankelijk van de dynamo(laadspanning).
Het kan dus zijn dat de dynamo niet bijlaadt (14 spoelen op de stator) en de ontsteking geen problemen heeft, de ontsteking hapert (m.n. in het toerengebied tussen de 4.000 en 6000 rpm) en de acuu gewoon bijlaadt.

De zgn 'white wire fix' kan aantonen dat de ontstekingspoelen (2 stuks op de stator) de hoge spanning niet meer opwekken.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#6 | Geplaatst: 2 april 2003 22:19 
Beste Hans,

Dit klinkt voor mij als enig juist antwoord.
Starten en dynamo staan dus los vanelkaar.
Dit kan nl. veel betekenen tijdens het door meten.
De ontstekingsspoelen zijn 100% dus hij moet starten.
Laden is dan een later probleem.
Mijn probleem ligt dan waarschijnlijk in het aanzuigen of in de lucht/brandstof verhouding.

Ik ga weer verder Gr Marc.

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 2 april 2003 22:45 
Of in je bougiekabel?
Wissel eens?
Of meet ze door, moeten 5 KΩ zijn, maar dat zal je wel al weten neem ik aan.

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 april 2003 23:28 
Marc,

hoe heb jij de ontstekingsspoelen op de stator kunnen doormeten? Statisch is dat zelf eigenlijk niet te doen en bij het doormeten krijg je niets meer dan indicatieve waarden. Immers de ontstekingsspoelen worden iedere keer weer 'opgeladen' door de dynamorotor en vervroeging vindt plaats dmv de vervroegingspulsspoelen achter het chromen dekseltje in het achterste motordeksel.
Kijk als de spoelen statisch goed lijken dan zegt dat niets over de (hoog)spanning die ze bij het starten/rijden moeten opwekken en ook niets over de vervroeging in de ontsteking.
Dynamisch doormeten is voor zover mij bekend in eigen regie niet mogelijk (zeer hoge spanningen).
Een defect aan de ontsteking treedt meestal op in het hoogspanningsbereik van de spoelen (vandaar de white-wire-fix die de laagspanningsstroom doorverbind met de hoogspanningsspoelen). Dus ik neem op deze afstand aan dat het niet willen starten (vervroeging treedt daarbij ook niet al te veel op) aan iets anders moet liggen dan de onstekingsspoelen.
Je zou alle contacten/ stekkerverbindingen eens moeten schoonmaken want een CDI onsteking is uitermate gevoelig voor extra weerstand in de circuits.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#9 | Geplaatst: 3 april 2003 20:12 
Hallo Hans,
Ik heb alles wat in peters te meten is gemeten en kom tot de konclusie dat ontstekingsspoelen en vervroegingsspoelen okee zijn(ohmse weerstand)
De dynamospoelen zouden kapot zijn volgens de weerstandsmeting.
En volgens blueyonder zou er te weinig spanning uit de witte en blauwe draad komen.

Heb me vandaag aan laten trekken en toen ik de koppeling los liet startte de motor METEEN.
Laadspanning gemeten 13,8 stationair en 14,4 volt met gas erop.
Die Ohmse waardes zeggen mij niet zoveel meer of niet soms.
Stuk gereden met veel plezier en motor loopt mooi alleen nu komt het leuke,ik kom thuis zet de motor in de garage en zet hem uit.
Druk meteen weer op de startknop en wat denk je NIET STARTEN.
Motor draait wel rond maar springt niet aan.

Weer een raadsel maar dat is weer voor morgen.

Blijf sleutelen al doende leert men!!

Groet Marc.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vonkjes!

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven