Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voor- en achtervering CX500C

 
Schrijver rens
Gast 
#1 | Geplaatst: 4 mei 2003 02:58 | Aangepast door: Moderator 
Hoi Allemaal,

Vandaag mijn vorkolie vervangen. In mijn werkplaatshandboek stond dat er voor Cx'en na '82 (de mijne is in '86 op kenteken gezet) 220 CC olie in moest. Nu heb ik een vrij stug gedempte voorvering en een fantastisch stuurgedrag gekregen maar ik vraag me af of die hoeveelheid wel klopt. De vork heeft nu een veerweg van ongeveer 15 CM. Kan iets teveel olie veel kwaad voor je keerringen?

Nu ik toch bezig ben vraag ik me af wat ik kan doen aan de slappe achtervering van mijn CX. Bij alleen rijden is er niets aan de maar met een duo passagier moet je oppassen niet zeeziek te worden. Zijn er langere of gasgedempte veren die op een CX500C passen?

Rens Metaal
Rotterdam

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 4 mei 2003 11:27 
Hoi Rens,

Als het in het werkplaatsboek staat zal het wel kloppen. Je moet dan ATF olie (automatic transmission fluid) gebruiken.
Te veel olie kan inderdaad e keerringen er uit 'blazen'.

Standaard CX achterdempers zijn van huis uit al niet stug gedempt en na verloop van korte tijd wordt de demping steeds minder/slapper (dat ervaar ik net zo bij de meeste van mijn CX'en). Daarom wordt voor een goede veerwerking (de achtervork moet ook goed zijn afgesteld in de lagering) Koni schokdempers aanbevolen. Alleen Koni bestaat niet meer. In principe zijn alle veerelementen voor de CX bruikbaar die de goede lengte hebben en de juiste diameter van bevestigingsogen.
Een van mijn CX'en is uitgerust met luchtgedempte achterveren. Die kun je gewoon aanpassen aan de belading; werkelijk perfect, maar ik heb ze nog nooit ergens anders gezien en er staat ook geen merk op.

Han s

Schrijver Joost
Gast 
#3 | Geplaatst: 4 mei 2003 18:38 
Hans, ik denk dat je van Fournales wel luchtgedempte veren kan krijgen.

Joost

Schrijver rens
Gast 
#4 | Geplaatst: 5 mei 2003 07:25 
Hans,

Ik zal eens gaan zoeken naar die veren. Gisteren een flink stuk gereden maar ik ga maar eens experimenteren met de hoeveelheid aanbevolen olie want hij stuiterde teveel. In het werkplaathandboek kwam ik 135cc tegen voor oude modellen. Dat heb ik reeds geprobeerd maar dan veert ie natuurlijk wel maar dempt 'ie voor geen meter.

Hierover later meer.

Rens

Schrijver fomoco38@hotmai l.com
Gast 
#5 | Geplaatst: 19 mei 2003 23:16 
Uehm, kleine rechtzetting. Koni bestaat nog wel, heb zojuist nieuwe Koni's laten maken voor mijn auto. Een Ford Ranchero van 1973. Is twee maand geleden. Kan zijn dat ze ondertussen niet meer bestaan maar dat zou me sterk zijn.
Groetje, Frank

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voor- en achtervering CX500C

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven