Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koelvloeistof vervangen

 
Schrijver maartenr
Gast 
#1 | Geplaatst: 7 mei 2003 13:53 
Sinds kort ben ik mijn CX500C aan het opknappen, hij had 2 jaar stil gestaan. De koelvloeistof is duidelijk aan vervanging toe(motor wordt snel te heet!), maar ik heb dit nog nooit gedaan en heb echt geen flauw idee hoe het moet...
Ik wil wel meteen de leidingen spoelen, want de vloeistof is aardig bedorven (bruin.)...
Wie helpt mij uit de brand met een zo nauwkeurig mogelijke beschrijving??
Alvast hartelijk dank!!
groeten Maarten
(eventueel:maartenr@hotmail.com)

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 mei 2003 14:49 
Beste Maarten, doe jezelf een lol en koop een werkplaatshandboek. Daar staat alles in.

Als je motor te heet wordt en er zit voldoende vloeistof in het reservoir dan kan het ook zijn dat de thermostaat niet goed functioneert.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 mei 2003 15:28 
Het kan zijn dat inderdaad het koelsysteem inwendig verstopt is. Dan is reinigen/spoelen een oplossing. Gebruik wel een middel dat geschikt is voor ALUMINIUM motoren; te caustic en het vreet gaten in je blok!
Je zou om te beginnen de radiator eens kunnen demonteren en goed doorspoelen.

Je moet ook even kijken of als de temperatuurmeter een hoge stand aangeeft de motor zelf ook in die mate warm is/wordt.
Het komt n.l. vaak voor dat de sensor vanwege een defect in het stroomcircuit een verkeerde waarde aan de meter zelf doorgeeft.
Voor de aansturing van de juiste waarde heeft de meter 7 Volt nodig; krijgt hij vanwege dat defect de volle 12 Volt door, dan slaat de meter gelijk in het rood zonder dat de temperatuur van de motor zelf daartoe aanleiding geeft.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 mei 2003 15:34 
Maarten,

gebruik bij het vervangen van de koelvloeistof wel een mengsel dat geschikt is voor ALUMINIUM motoren (dus niet zondermeer vloeistof die normaal in auto's gaat of van een duister/onbekend merk van Hema oid, daar kan de waterpomp seal ook slecht tegen). Je kunt daartoe zelf gaan mengen (gedistilleerd water en koelmiddel) volgens de voorschriften van (het door jou nog aan te schaffen) werkplaatshandboek.
Zelf gebruik ik al jaren kant-en-klare koelvloeistof van Eurol (geschikt voor aluminium motoren; dat staat op de verpakking). Perfect blauw spul dat zo uit de fles in het koelsysteem kan worden gegoten.

Succes,

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver wasbeer
Gast 
#5 | Geplaatst: 7 mei 2003 16:19 
hans, mijn temp wijzer staat steeds in het rood, maar mijn moteur geraakt niet oververhit. kun je me zeggen hoe ik dat kan oplossen.

groeten uit belgie
bart

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 mei 2003 18:50 
Bart,

dan moet je de 'voeding' van de temperatuurmeter doormeten (dat is een klein rechthoekig zwart kunststof kastje met de voeding naar de temperatuurmeter zelf). Op dat ding moet gewoon de boordspanning van 12 Volt staan terwijl er richting temperatuurmeter 7 Volt uit moet komen. Het zit opgenomen in de koplampunit van de CX vlak onder de meter. (in het Peters WPA wordt dat ding in de tekening op pag 168 'regelaar' (7V)' genoemd.

Als deze regelaar defect is en dus 12 Volt doorgeeft krijgt de meter een te hoge spanning en geeft dus te veel aan. Vraag mij niet waarom de meter 7 Volt moet hebben en niet gewoon 12 V?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 mei 2003 20:54 | Aangepast door: Floris 
Duur ding trouwens, die 7V regelaar. Een nieuwe kost € 66,50 bij Classic Motorcycle Supplies. Helaas heeft Honda een traditie in ere te houden wanneer het om prijzen voor originele onderdelen gaat .... :(

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 mei 2003 23:08 | Aangepast door: Roadkill 
De reden dat die meter 7 volt moet hebben is dat als ie op de boordspanning zou werken de waarden niet reeel zijn, meet maar eens je boordspanning stationair, bijv 13,8 volt, zet je verlichting aan, de spanning zakt iets in, rem de spanning zakt verder etc etc. de boordspanning is nooit precies 12 volt. Een spanningsregelaar kan hier wel voor zorgen, vaak is een voorwaarde dat de aanvoerspanning (12v) en de afgegeven spanning (7v) een verschil hebben van minstens 2a3 volt. Je zou er zelf een kunnen maken als je een beetje elektronica kent, vraag bij de elektronika winkel naar een 7807 spannings regelaar, standaard kunnen die 1 ampere leveren, zet er een aantal parrallel en dan kunnen ze meer aan, per regelaar 1 ampere.

Schrijver Roelof

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 mei 2003 23:27 
Hallo,

Aftappen, vullen met water en half blikje koelsysteemreinigingsmiddel voor aluminium blokken (b.v. Wynn's), aftappen, nog een keer van het zelfde (blok moet helemaal op bedrijfstemperatuur!), weer aftappen, afvullen met koelvloeistof van de Gamma, klaar!

gr. Roelof.
Oost, west, in de auto is ook niet alles !

Schrijver terry

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 mei 2003 23:30 
Bart,
zo een spanningsregelaar heb ik nog wel liggen denk ik.
Zal morgen (nu is het al wat laat) nekeer zoeken en laat je iets weten.
Je weet me te vinden ...

Groeten
Terry

Schrijver terry

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 mei 2003 10:00 
Heren, men neme een LM7807,2 condensatoren 100m/63V
(deze dienen ervoor dat de uitgang niet oscilleert)
De spanningregelaar heeft drie pootjes. De middenste is de massa, links de ingang van +12v van uw batterij, rechts krijg je dan +7V die naar de meter gaat, deze wordt gebruikt als ijkspanning; als je dus 12V op de meter hebt duidt deze niet juist aan. Heb er al een tekeningetje van gemaakt voor de liefhebbers.

Schrijver terry

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 mei 2003 10:02 
Nog even vergeten : de LM7807 is geschikt tot 1.5A max; parallel schakelen gaat niet omdat de uitgang dan teveel schommelt.
Stroomsterkte zou voldoende moeten zijn als je deze regelaar op een koelplaatje monteerd.

Schrijver wasbeer
Gast 
#13 | Geplaatst: 8 mei 2003 16:36 
is goed terry, maar zit nu al in de examens. erna wil ik er gerust omkomen. heb je de reden van dat getik al gevonden?
bart

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koelvloeistof vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven