Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Topsnelheid CX500 en CX500C

 
Schrijver scorpio
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 aug. 2002 14:33 | Aangepast door: Moderator 
ik vraag me af of er voor de cx soms verschillende eindoverbrengingen zijn ,mijn cx c kan n.l niet harder dan 140km/u en dan draait hij iets van een 8000rpm en nee ik vergeet niet om naar z,n 5 te schakelen .het gaat mij er niet om dat ik harder wil alleen wat minder toeren zou wel fijn zijn mvg jan.r

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 14 aug. 2002 18:16 
Die van mij gaat 170 km/uur, maar ik rij meestal nooit harder dan 140. Ik weet op dit moment niet bij hoeveel toeren.

Coen
CX V-clubmaster
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Jan Mulder
Gast 
#3 | Geplaatst: 14 aug. 2002 19:04 
Het lijkt of mijn gewone CX ook een paar honderd toeren meer maakt sinds er een blok van een "C" onder hangt.

Sommetje:
5000 toeren/min gedeeld door
(volgens boek Bucheli Verlag):
2,242 primaire overbrenging en
0,931 5e versnelling en
3,091 cardan = 775 toeren/min.

120/90 achterwiel gemeten diameter 660mm
is per omwenteling x pi(3,1416) = 2,073 m

dus 775 x 2,073 = 1607 m/min = 96 km/uur.
Op de teller zal dit 100 km/uur zijn
Dan is dus 120 km/u 6000 toeren
Bij mij is 120 km/u al 6600 toeren.

Ik kan me voorstellen dat bandafmetingen en -slijtage grote invloed hebben. De voorband op de snelheidsmeter en de achterband op het toerental.

Met een beetje wind tegen kan ik trouwens met mijn 1.93 vaak ook niet veel harder als ik rechtop blijf zitten.

Tenslotte zou je kunnen kijken of je geen (Duitse) 20 kW (37 PK) motor hebt. Er staat dan 20 kW op de uitlaat of er zitten ringen met een kleine doorlaat bij de carburateurs. Ik heb vroeger wel op een CB 550 met 27 PK gereden en tot 100 km/uur merkte je eigenlijk weinig verschil met de gewone uitvoering.

Groeten,
Jan Mulder

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 16 aug. 2002 09:06 
Ik heb het vanochtend nog even geprobeerd: bij 160 km/h zit ik precies op 8000 toeren (windstil, met 81 kg, 1.82 m en een vetter kuip). Klopt mij dus exact.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Frans
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 aug. 2002 11:22 
Er is dan blijkbaar toch verschil tussen een C en een A (gewone CX). Ik heb 't gisteren ook even gecheckt maar bij 140 maakt mijn Custom ook tegen de 8000 toeren.

Frans

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 16 aug. 2002 13:42 
Kennelijk. Weet iemand waar ém dat in zit?

Overigens is de 'gewone CX' niet alleen de 'CX500-A', hierna kwam de 'CX500-B', die met het kleine ruitje zoals rechtboven op deze pagina.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Anoniem
Gast 
#7 | Geplaatst: 16 aug. 2002 15:08 
Wonderlijk, ik heb ook een cx 500 c en die maakt inderdaad zonder slippende koppeling bij 140KM/h 8000 toeren. Aan de mijlenteller te zien zal het wel een US model geweest zijn. Ik zou het ook zeker niet erg vinden als ie wat minder toeren maakt.
Moet ik er dan maar een gewoon cx 500 blok onder hangen? Gr. Kaspar

Schrijver Frans
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 aug. 2002 18:46 
Zo leer je nog eens wat.. Zijn er nog meer verschillen tussen de A en de B modellen?

Schrijver Jan Mulder
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 aug. 2002 18:53 
kalm aan allemaal,
voor dat ik verantwoordelijk wordt voor het wisselen van blokken het volgende heb ik het sommetje nog een keer extra nauwkeurig uitgevoerd.
Met hetzelfde blok en cardan:
CX500 band 120/90-18 120 km/u 6374 toeren (7436 tpm bi 140 km/u)

CX500C band 130/90-16 120 km/u 6668 toeren (7780 tpm bij 140 km/u)
Hoe nauwkeurig je snelheidsmeter is moet je zelf maar checken.

oh ja en kijk ook zo nu en dan voor je op de weg!
Doei,
Jan Mulder

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 aug. 2002 21:05 
Jan,

bedankt voor het rekenwerk.
De uitkomsten kloppen precies zowel bij mijn gewone CX als voor mijn C-uitvoering. Dat betekent dat mijn teller-toerenset nog goed op elkaar is geijkt.
Want het ligt toch gewoon aan de maat van het achterwiel; de motorblokken zelf zijn volledig identiek.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver scorpio
Gast 
#11 | Geplaatst: 18 aug. 2002 16:42 
hallo allemaal ik heb wel weer wat aangericht met mijn vraag!maar goed nog een laatste vraag dan,is het niet zo dan dat de diameter van velg + band bij de c en de gewone allebij 66cm is? want mijn voorwiel is 19inch maar de diameter velg/band is ook weer 66 cm. net als achter, ik word er gek van!

Schrijver Jan Mulder
Gast 
#12 | Geplaatst: 18 aug. 2002 18:55 
vooruit dan maar,

voorwiel C
band 3.50-19 hoogte is 3.50" = 89 mm
velg 19" = 483 mm
samen 483+ 2x89 = 661 mm diameter

voorwiel A en B
band 3.25-19 hoogte is 3.25" = 83 mm
velg 483
samen 649 mm

gebruikelijke vervangingsband voor beide 100/90-19
hoogte is 100 mm x 90% = 90 mm
velg 483
samen 663
Bij de A en B modellen C geeft de 100/90 band dus een 2% lagere snelheid dan werkelijkheid.

Achterbanden A en B
110/90-18 diameter 655
4.00-18 diameter 660
maakt dus weing verschil in toeren
acherband C
130/90-16 diameter 640

dit zijn allemaal theoretische maten; per bandtype en merk zit er zo een paar mm verschil in, net zoals slijtage en bandenspanning verschil maken. Belangrijkste om te onthouden
een C maakt bij dezelfde snelheid een paar honderd toeren meer dan de A's en B's, en A en B's rijden een paar procent sneller dan de teller aangeeft met een 100/90 voorband.

ohne gewahr,
Jan Mulder

Schrijver Rupert
Gast 
#13 | Geplaatst: 22 sept. 2002 19:53 
Jan,

Ik heb jou theorie getoetst aan de parktijk : omdat mijn snelheidsmeter kapot is heb ik tijdelijk een fiets-tellertje gemonteerd (zo met een magneetje aan het wiel). De omtrek van mijn voorwiel (CX500 C met 100/90-19) is 202 cm. Op het tellertje staat nu 70 Km/h bij 4000 toeren en 100 Km/h bij 6000 toeren. Dit geeft dus inderdaad 140 Km/h bij 8000 toeren.
Ik vind dit ook wel veel maar het schijnt dus echt normaal te zijn.
Groetjes

Schrijver CMO
Gast 
#14 | Geplaatst: 10 okt. 2002 20:18 
Beste rijders,

M.b.t. de eerste type CX500 (bj1978-1980) zit een geheugensteuntje in de snelheidsmeter en toerenteller.

80 km/u = 4500rpm
100 km/u = 5500 rpm
120 km/u = 6500 rpm etc. etc.

In praktijk zul je merken dat boven de 160 km/u de toerenteller gaat afwijken van de snelheidsmeter. Dit komt door bandenkeuze.

In de 4de versnelling is de stand (als je de originele bandenmaat monteert) van de naalden van de snelheidsmeter en toerenteller gelijk. (ze lopen gelijk op) Zo kon je toendertijd zien in welke versnelling je reed zonder dure systemen in/op je versnellingsbak (Suzuki had dat tiendertijd al als extra)

Groetend,

CMO

Schrijver fomoco38
Gast 
#15 | Geplaatst: 10 juni 2003 00:27 
Yep, heb een CX500C uit 82 en bij mij is het 100 km/h - 5000 toeren. Harder heb ik nog niet gereden, heb hem pas en ben em nog niet gewoon. Succes en groetjes

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Topsnelheid CX500 en CX500C

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven