Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

snelheidsmeter is traag

 
Schrijver Steve
Gast 
#1 | Geplaatst: 13 juli 2008 20:56 
Bij flink gassen en afremmen viel me op dat de snelheidsmeter heel traag reageert. Is hier wat aan te doen? Kan je de meter van een custom openmaken voor een onderzoek? De bewuste motor heeft 13 jaar stil gestaan, misschien dat e.a.a. weer soepel moet worden? Veel gassen en afremmen dan maar, haha!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 juli 2008 22:55 
Meter zal wel goed zijn. Ik gok op een vuile (verroeste) binnenkabel.

Kabel vervangen, is snelste, makkelijkste, kost het minste (nou, beetje dan)


Harmony,
Hans.
( die van een afstand technisch probeert te zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver gompie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 juli 2008 22:55 
Je ziet het verkeerd, je hebt gewoon een trage motor...!

Het is een mechanische aandrijving.
Aangezien het om de snelheidsmeter gaat zou ik in 1e instantie de teller los van de kabel houden en de kabel schoonmaken/flink volgooien met WD40 of soortgelijke bende.
Als de teller dan nog hetzelfde resultaat geeft zal het inderdaad slippend gedeelte zijn van de meter zelf.
Hoe een custom teller eruit ziet weet ik niet.
Dirk (die alleen een Euro en diverse A's gehad heeft)
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver gompie

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 juli 2008 00:23 
Vandaag een heel stuk in m'n eentje gereden (nee, ik heb geen eend...!)
Kan ik lekker denken...

Ik gok erop dat die kabel wel goed is.
Anders zou de kabel met zichzelf in de knoop komen, of plots na rust/stilstand versneld gaan draaien om het aantal toeren in te halen.

Vanuit de diepste spelonken van deze internetpagina:
Hou ons op de hoogte.
Dirk
Rookworst zonder R is ook worst!

Schrijver Steve
Gast 
#5 | Geplaatst: 15 juli 2008 16:42 
kabel ziet er wel ok uit, vettig, dus zal wel draaien. Ik heb voor de gein eens een accuboor op het einde van de kabel gezet, om te kijken wat er gebeurt. Op volle snelheid linksom wijst de teller continue 15km/u aan en reageert nog steeds traag. Ik denk dat de wijzer een soort demper heeft, die door de leeftijd (hardgeworden vloeistof/vet?)steeds meer dempt?

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 juli 2008 22:51 
@ steve.
Ben onlangs nog met een custom bezig geweest en ook gereden.
Een stop of noodstop zette de meter direct op 0.
Ik denk dat je toch ergens een probleem in je meter hebt.

Greetzzz pjot. ( die wel tellers heeft maar helaas niet voor custom)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Sjoerd van den Biggelaar
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 okt. 2017 22:04 
Ik zal eens even een uit topic van bijna 10 jaar oud omhoog slingeren. Ik heb nu hetzelfde probleem. snelheidsmeter is erg traag, het duurt al een aantal seconden voordat hij reageert, en als ik ineens stil ga staan, zakt de teller nog terug terwijl ik al lang stil sta.

De kabel heb ik al losgehaald, ziet er perfect uit en werkt goed op de toerenteller. Ook de kilometers en de trip teller draaien netjes, alleen de snelheidsmeter is dus erg traag.

Het heeft allemaal goed gewerkt, totdat ik voorzichtig nieuwe lampjes in de cockpit heb geplaatst. Toen heeft de teller wel een tijd ondersteboven gelegen.

Iemand enig idee?

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 25 okt. 2017 22:58 
De teller werkt met een soort draaiende magneet. Misschien is er, doordat hij op zijn kop lag, vuil in gekomen dat nu de werking vd meter vertraagt.
Welk type motor/teller heb je het over?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Sjoerd van den Biggelaar
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 okt. 2017 08:26 
Het gaat om een cx500b met de tellerunits in de behuizing met de koplamp.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 26 okt. 2017 10:33 | Aangepast door: brinkcx 
De wijzer van de teller wordt "meegenomen" door een magneetje dat rondgedraaid wordt met de tellerkabel. Er is wat demping om trillen te voorkomen en daar heeft jou meter nu waarschijnlijk teveel van.

Aangenomen dat de aandrijving (tandwielkastje op wielas, kabel, lagertje onderin meter) goed in orde is doe je daar weinig aan, het zit in de meter. Openmaken en schoonmaken kan natuurlijk, maar een verse meter is de makkelijkste oplossing.

Wat je nog zou kunnen proberen is meter even op de kop leggen en wat dunne olie in de aandrijving doen, langs de buitenrand, om dat lagertje in de behuizing te smeren, maar heel spaarzaam anders vervuilt de meter intern. Zal waarschijnlijk niet helpen maar nu werkt 'ie ook niet goed.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 snelheidsmeter is traag

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven