Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Bobine

 
Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 aug. 2009 20:51 
Weet iemand welke vervangende type Bobine passend is voor een 500A van '79?
Hoe zit het met de doppen, ik begrijp dat in de originele een weerstand zit. Is die nodig of kan ik vervangend NGK Doppen gebruiken b.v.?
CX500A 1979

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 aug. 2009 00:10 
Hallo EJ,

dan kan je beter op zoek naar een zelfde CX bobine , andere werken waarschijnlijk niet met de CDI. Links en rechts verschillen alleen in kleur van het draadje.

WEMOTO in de UK verkoopt vervangers geloof ik.

Bougiekappen zonder weerstand is OK, maar als je een stuk andere kabel wil gebruiken dan wel met een koperen kern

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 27 aug. 2009 07:17 
Ok Helder. Ik had het idee dat ik, net als bij mijn bejaarde auto beter gewoon een nieuwe kon kopen, gewoon omdat die dingen al best oud zijn. Voor de CDI is dus een bepaalde interne weerstand belangrijk?

Als ik een nieuwe CDI ga plaatsen (Ignitech) zal dat geen probleem zijn denk ik. Ik zal ze eens vragen hoe dat zit...
CX500A 1979

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 aug. 2009 08:58 
De bobine bepaalt wat voor bougie kabel of kap nodig is, niet de CDI. En er zwervern vast nog wel bobines bij de lezers hier. Ik heb er ook misschien nog wel eentje.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver toto

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 aug. 2009 14:44 
Bobines heb ik ook nog verscheidene liggen. Af te halen in HHW voor weinig.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver ejfrolich
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 27 aug. 2009 18:36 
ha Toto,

HHW??
Stuur ff een pbtje als je wilt
CX500A 1979

Schrijver RoelAkkerman
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 aug. 2017 12:56 
Beste CX rijders,
Kan iemand mij vertellen welke kleur draad voor welke bobine is. De draadkleuren zijn geel en rose. Welke kleur is voor welke zijde van de motor.
Met vriendelijke groet,
Roel

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 aug. 2017 13:52 | Aangepast door: Hansv 
Marcobecker schreef op 14 april 2015 :
Laten we bij cdi unit beginnen. rose en geel dat is ontsteking links en rechts.

En dat lijkt aardig te kloppen met de schema's

Maar ook schreef Metroboy in 2010 :
de rechtse bobine rose draad 1,74 v wissel spanning en de linker bobine gele draad 1,70 v wissel spanning.

Maar als ik het goed heb is het op mijn CX : Rechts is Rose en Links is Geel

Harmony,
Hans.
( die af en toe andermans resultaten citeerd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 aug. 2017 15:57 
Zou het daadwerkelijk wat uitmaken op een 2 pitter?
4 maakt een verschil, immers 1+4 en 2+3... maar hier, vraag het mij af, vast iemand die het weet.

Schrijver RoelAkkerman
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 aug. 2017 16:23 
Beste certifiable,
Dit pdf bestand geeft een toelichting op arbeidsdiagrammen, klepdiagrammen en ontstekingsvolgordes.
Ook voor 2 cilinders lijn, boxer, V motoren zijn er variaties afhankelijk van de krukasvorm enz.
kleppendiagram PDF

Schrijver RoelAkkerman
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 aug. 2017 17:23 
Beste Hans en Metroboy,
Dank je voor de info. De motor doet het met Rose Rechts en Geel Links (andersom heb ik niet geprobeerd.

Ik heb de bobines vervangen door andere gekocht via AliExpres 2 bobines voor 27 euro en twee bougiedoppen voor 31,50 bij Japparts.
Ik zie op marktplaats prijzen voor bobines en bougiedoppen die echt over de top zijn. En dan de verhalen over de 5k ohm weerstand. Het is even zoeken maar er zijn werkende alternatieven.

Opmerking Bobines; De originele bobines hebben een lage primaire weerstand en een redelijke standaard secundaire weerstand. Het is dus even zoeken naar een bobine met gelijke waarde. Ik heb daarvoor deze gevonden. HIGH PERFORMANCE Motrocycle Ignition coil PW50 PW 50 for Honda CBF125 CBR125 CR125 CR500 CR250 CR450 57mm from centre to centre. De praktijk zal uitwijzen hoe deze zich houden. Echter de ontwikkeling van de bobines is zo geïnnoveerd (nieuwe isolatie om windingen, andere windingsmethoden, betere inductie effecten) dat de bobines compacter zijn en sterker. Dat zelfs de bobines geodkoper zijn dan de bougiedoppen en het tweedehandsaanbod op marktplaats.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 aug. 2017 22:33 
Hallo Roel,
Het is een oud draadje, uit 2009, waarop je gereageerd hebt. Ik hoop dat het juiste antwoord ook gegeven is, anders moet je misschien een nieuw onderwerp/draadje openen. Er is veel kennis van CX-en op dit forum, ook al is het soms op vakantie......
En als je dat dan toch doet, en ook als je dat niet doet natuurlijk, stel je dan even voor, wel zo aardig......
De gebruiker Metroboy heeft overigens sinds mei 2013 niet meer gepost op dit forum.

Harmony,
Hans.
( helpt eerst, gaat dan pas vragen stellen...... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver RoelAkkerman
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 aug. 2017 23:23 
Beste Hans,
Prima om mij even voor te stellen. Kan je dan even aangeven waar ik dat zou moeten doen?
Roel

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 aug. 2017 08:28 
Roel,

Je kunt een nieuw item aanmaken in het forum 'algemeen'
Bovenaan deze pagina vind je het knopje 'forums' (let op niet forum, maar forums met een extra S )
Wanneer je daarop 'klikt' komt er aan de rechterkant van het scherm een lijstje met de diverse forumnamen,
Algemeen, Techniek, Vraag en aanbod etc...
Klik op 'algemeen'en dan krijg je een lijst met onderwerpen. Maar rechts, boven het aantal pagina's, staat ook "nieuw onderwerp'Klik dat aan en je kunt een nieuw onderwerp starten, bijv. 'Voorstellen nieuwe CX rijder' of 'Ik ben ook hier'of ....

Succes !!


Harmony,
Hans.
( was ooit ook nieuw hier ...... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver GL5
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 18 aug. 2017 23:13 
Hallo Roel,

Graag hoor ik wel hoe de bobines het houden.
Heb zelf al veel uit china gehaald.
Voor elec fiets en honda scooter.
Lampen etc.
Zit hier en daar heel goed spul tussen.

Gr.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bobine

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven