Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

12 volt regelaar

 
Schrijver Satria
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 12 sept. 2017 12:48 
Beste Mensen

De zwarte draad van de 12 volt regelaar, wat voor een voltage moet ik meten, als de motor niet loopt. waarom vraag ik dit, mijn neutraal lampje en dat van de olië en remlicht van de achter rem zitten op deze zwarte draad aangesloten en doen dus niks. Ik meet momenteel tusse de aarde en de zwarte draad niks, is dit normaal, motor staat wel op contact.
Satria

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 12 sept. 2017 14:57 | Aangepast door: Hansv 
Als het contact aan staat behoor je op de zwarte draad 12volt (ongeveer) te meten. Zwart is namelijk de draad waarop, na dat je het contact op AAN hebt gezet, de spanning van de accu komt. Voedingsspanning na contactslot.
Tevens is zwart ook de draad die de spanningsregelaar verteld hoeveel er geladen moet gaan worden.
En inderdaad zitten ALLE verbruikers/signaalgevers op zwart aangesloten.

Spanning gaat vanaf de accu via de rode draad het slot in, zwarte draad komt vanaf het slot. Zit verder niets tussen.
Slot, en/of slot connector nakijken....

En het kan ook nog de hoofdzekering zijn, natuurlijk. Dan gebeurt er ook heel erg weinig. LET OP: de originele glaszekering kan defect zijn, ook al ziet het er niet zo uit. (weet ik uit ervaring ).

Ik ga er vanuit dat je geen wijzigingen hebt aangebracht in de draadboom om er een cafe-racer van te maken, want dan weet ik het niet.....

Succes !

schema
CX500 SCHEMA

Harmony,
Hans.
( heeft het ooit uitgezocht )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Satria
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 sept. 2017 16:45 
Je hebt inderdaad twee zwarte draden, één van het contactslot, en één van de spanningsregelaar. Alles wat op de zwarte draad van het contactslot zit werkt, alles wat op zwarte draad van de spanningsregelaar zit, werkt niet. Dus spanningsregelaar kapot?
Satria

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 sept. 2017 17:07 | Aangepast door: Hansv 
Satria:
Dus spanningsregelaar kapot?

Nee, ik denk dat je een denkvoutje maakt. De zwart die met de spanningsregelaar is verbonden is GEEN voedende draad, maar een detectie draad. De spanning komt niet vanaf de spanningsregelaar, maar gaat er naartoe

Als oliedruk lampje, en neutraal lampje niet werken (en waarschijnlijk de temperatuurmeter 7 volt circuit ook niet (dat zie je niet) ) dan is er een storing, denk ik, in het bruine stekkerblok in de koplamp (CX500zab)

Het gekke is dat je zegt dat ook de achterremschakelaar niet werkt. maar dat zit aan de andere kant van dat bruine stekkerblok, en volgens mij op dezelfde 'zwart' als de spanningsregelaar.

Doet het knipperlicht het nog wel ??
En de claxon ??
En het voorrem schakelaar/licht

Zijn alles stekkertjes aangesloten onder het zadel ?

Harmony,
Hans
( die toch even diep moet nadenken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Satria
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 sept. 2017 20:10 
Het knipperlicht en claxon voorremschakelaar/licht en de temperatuurmeter doet het ook.
Satria

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 sept. 2017 23:14 
Tja.....
Ik gok erop dat het twee problemen zijn, ook al lijkt het er maar eentje.

Heb je al geprobeerd om de achterrem-lichtschakelaar door te verbinden? Zwart van uit de kabelboom naar groen/geel uit ( of weer in) de kabelboom door verbinden. Als het goed is zit er een mannetje en een vrouwtje aansluiting aan de aansluiting van de schakelaar. Door verbinden, contact aan, moet het remlicht het doen. Als dat werkt, remlicht schakelaar vervangen.

In principe geld dat ook om te kijken of Oliedruk Neutraal het doen.
Paars/blauwe draad aan massa leggen ( Oliedruk schakelaar overbruggen ), contact aan, moet de oliedruk lampje aan gaan.
Groen/rode draad aan massa leggen ( Vrijstand schakelaar overbruggen ), contact aan, moet het vrijstand lampje aangaan.

En werkt dat allemaal niet, dan weet ik het op afstand ook niet meer.....

Harmony,
Hans.
( die 'hands-on' toch makkelijker vind met fout-zoeken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 sept. 2017 12:51 
Nou ben ik toch wel twee beetjes nieuwsgierig het staat met het probleem / de uitdaging met betrekking tot de spannende electrische toestand van je CX. Nog nieuws, of is het gewoon nog steeds iets geks en onverklaarbaars ?

Harmony,
Hans.
( vind onverklaarbaar wel interessant op een CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 12 volt regelaar

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven