Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   
 

nieuwe verlichting.

 
 
Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#31 | Geplaatst: 19 dec. 2017 12:00 
Nu heb ik het internet afgestruind maar bij "R012D1WJ"krijg ik steeds "geen resultaat"
Weet iemand waar ik die kan bestellen....... of heeft iemand ze toevallig liggen dat ik
ze over kan nemen??

Adiõs pjotter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 19 dec. 2017 13:13 | Aangepast door: erikcx 
Ha Pjotter,

Ik ben geen expert.... (mogelijk verbeteren die mij straks... )
Maar via deze site zag ik ook een link waar bijvoorbeeld deze -klik hier- te koop is. ik neem aan dat die doet wat hij moet doen....

Groet Erik

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#33 | Geplaatst: 19 dec. 2017 13:32 
Dank je erik.
Dit zou hem zo maar eens kunnen zijn.....
Ik wacht nog even met bestellen tot er iemand (en dan denk ik aan HansV )een bevestiging plaatst.

Greetzzzz pjotter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 19 dec. 2017 13:37 | Aangepast door: erikcx 
Op de zelfde site vind je ook mooie bevestigings dingen . Ziet er handig uit....

Groet Erik

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#35 | Geplaatst: 19 dec. 2017 22:20 
Nee, dat is 'm niet... dat is een enkel maak contact, normaal open (vandaar die NO). Heeft 4 pootjes, relais op schema HansV dus 5.
Wat je nodig hebt is een 12v auto-type relais met 1 wisselcontact, 10Ampére of meer.

Die zijn in vele maten en soorten verkrijgbaar, als je gewoon bij de auto-onderdelen-boer vraagt heeft die vast wel iets geschikts. Daar gaan dan 5 pootjes uitsteken, met de nummertjes zoals op het schema van HansV. Neem geen onnodig zwaar relais, dat is alleen maar lastig.
Type nummers of zo heb ik ook niet, zelf gebruik ik gewoon de eerste die ik tegenkom.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 20 dec. 2017 13:49 
Dan zou dat deze moeten zijn.....

Maar Brink,
In het schema van HansV staat een 5 pins relais waar een pin niet van word gebruikt (87a in schema).
Waarom een 5 punts relais kopen en dan een pin niet gebruiken?
Als ik dan naar de werking van een 4 pins relais kijk lijkt mij dat je er exact mee kan wat de bedoeling is, vandaar dat ik nieuwsgierig ben waarom je een wissel relais beter lijkt?

En nog even on topic:
Als je lampen zo slecht branden is er een probleem met de elektra.....
Daar zou ik zeker verder naar kijken: zijn al je stekkers schoon, groen/witte oxidatie van de koperen contacten in de stekkers komt veel voor bij motoren van de CX leeftijd. Dit zorgt voor slecht contact, dus minder doorgifte van stroom.
Ook een beschadigde draad die vlak bij het frame hangt of er tegenaan komt kan veel stroom verlies geven (zonder dat de boel er direct uit vliegt)
Ook zou ik na het schoonmaken van de stekkers meten of de 12 volt uit de gelijkrichter wel 12 volt is.....
Iets minder dan 12 volt voor in je CX is geen punt maar wat jij noemt vind ik een aanwijzing dat er mogelijk ergens te veel weerstand in je draadboom zit (slecht contact oid) wat veel warmte kan geven... eventueel gevaarlijk veel.....

Succes!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#37 | Geplaatst: 20 dec. 2017 14:22 | Aangepast door: Hansv 
Tja, dat vijf-punts relais..... Moeilijk geval.

De keuze voor een vijfpunts ralais is het gevolg van een aantal, bij toeval samenkomende omstandigheden. Niet alle omstandigheden zijn technisch van aard, ook sociologische en monetaire aspecten speelden hun rol in de uiteindelijke beslissing. Overleg met de achterban leverde inzichten op, die al dan niet werden meegenomen in de uiteindelijke overweging om ten gunste van een vijf-pens relais te beslissen. Daarnaast heeft de in het verleden opgedane ervaring met een vijf-pens relais , toegepast om de effectieve lichtopbrengst van het achterlicht te verbeteren een rol gespeekt in de uiteindelijke keuze.
Je leest het : er is duidelijk over nagedacht.

Samenvattend komt het hier op neer:
"Hallo winkel meneer, ik zoek een relais, 12 volt, 1x maak. O, heb je alleen 1x om? Is ook goed."

En zo is het gekomen

Ik ben niet bang van een extra contactje.....

Harmony,
Hans.
( heeft het uitgezocht, maar nog niet gemonteerd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 20 dec. 2017 14:51 | Aangepast door: Hansv 
Oh, nog even een aanvulling...
Een kleine 400 mtr verderop zit "Eijlander" een grote, zo niet de grootste electronica zaak in de omgeving. Daar hebben ze het relais.
Aansluiting met 6,3 mm pootjes, max vermogen 30Amp. en het werkt ook nog op 12 volt. Precies wat ik toendertijd zocht.
Kijk HIER maar ...

Harmony,
Hans.
( .krijgt geen vergoeding voor reclame maken, helaas.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 20 dec. 2017 22:28 
Eh, het kan geloof ik beter 1 hand blijven, die van HansV...... Pjot, Hopelijk snap je het nog .... sorry

en @erikcx :

ja het is inderdaad een oplossing voor contact problemen veroorzaakt door veroudering. Dat los je niet echt even op met schoonmaken enz. Zo'n connectortje bv. oxideert niet alleen op het contact vlak maar ook de kabel aansluiting om maar eens wat te noemen. En de kabels zelf gaan er ook niet op vooruit. Aan de schakelaars en het contactslot hebben we dan nog niks gedaan.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#40 | Geplaatst: 20 dec. 2017 23:09 
Weet ik Frans.... Maar ik heb genoeg gesmolten stekkers gezien.....
En 4 volt verdwenen is wel veel.....

Schrijver GL5
Forum Lid 
#41 | Geplaatst: 21 dec. 2017 13:21 
In de koplamp van mijn scooter zit nu een 8 Watt ledlamp via alie, paar euro.
Lichtbeeld is niet perfect, maar werkt beter dan de 55W origineel.
Heb een doos-ijn types laten overkomen en ga die eens proberen.
Maar ik wil geen 55W meer. De dynamo ontzien.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#42 | Geplaatst: 23 dec. 2017 19:54 
Ik heb ook maar eens wat schakelspul gehaald. Want ja, een schema ontwerpen, en de praktijktesten aan een ander overlaten toont natuurlijk niet het vertrouwen in het eigen kunnen. Binnenkort eens kijken hoe ik het heel erg netjes ingebouwd krijg.
Ik heb al een paar ideetjes, maar of de financiele middelen dat ondersteunen? Anders prop ik de boel gewoon in de kuip, op een verloren plekje.

Harmony,
Hans.
( die soms netjes werkt, maar meestal gewoon effectief bezig is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#43 | Geplaatst: 24 dec. 2017 22:40 | Aangepast door: Hansv 
Aanvulling op mijn vorige post:
Met wat spul eens iets geprobeert. Misschien komt er nog een kastje omheen, misschien ook niet, waarschijnlijk komt er wel een montage plankje tussen de beide relais en het connector blokje.
Het geheel, zoals het nu in elkaar is geschoven zou in een doosje van 90x75x55 kunnen passen.
aansluitblok relais
De volgorde van de aansluitingen op het connectorblokje is:
pen 1 - R1/87 - witte draad naar koplamp, dimlicht
pen 2 - R1/85 - witte draad vanaf groot/dimlicht schakelaar
pen 3 - R1/30 R2/30 - rode draad naar beide relais, 12 volt voedingspanning voor lampen
pen 4 - R1/86 R2/86 - groene draad, massa van beide relais spoelen
pen 5 - R2/87 - blauwe draad naar koplamp, groot licht
pen 6 - R2/86 - blauwe draad vanaf groot/dimlicht schakelaar


Harmony,
Hans.
( even wat afleiding .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#44 | Geplaatst: 10 jan. 2018 13:49 
Tja.... wat voor de 1 afleiding is zou voor de ander wel eens verwarring kunnen zijn.
Na mijn heerlijke zon overgoten kerstvakantie in Spanje ga ik nu de (schakel) draad maar weer op pakken.

Ik heb het volgende gevonden als mijn zaakje in delft niet heeft wat ik zoek.
https://www.winparts.nl/sensoren-elektronica/relais/c876/relais-12v/p605171.html

Graag even een reactie of dit de goede is.

Adiõs pjotter.... (die altijd een achterdeurtje in bouwd)
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#45 | Geplaatst: 22 jan. 2018 00:23 
Laatste update.

Na 2 dagen draden trekken om alles weer in de originele kleuren te krijgen en daarna de juiste verbindingen
maken tussen schakelaar, relais, en verlichting werkt alles weer perfect. voldoende licht opbrengst en ook
het groot licht werkt weer.

Ik dank iedereen voor zijn of haar input.
Mijn speciale dank gaat uit naar HansV voor het schema en perfecte uitleg en de eind controle tijdens de
nieuwjaarsbijeenkomst.
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Pagina  Pagina 3 van 3:  « Vorige  1  2  3 
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 nieuwe verlichting.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven