Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Een Upgrade

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 18 jan. 2018 22:38 
Het is lange tijd (nou ja, twee maanden) ernstig stil geweest rondom de Rode Rakker en diens avonturen.
Maar er is weer een nieuw hoofdstuk in deze 'never ending story' !

Ik heb een niet zo heel kleine aanpassing gedaan aan de verlichting, een upgrade, zeg maar.
Lees er meer over in het nieuwe hoofdstuk van mijn beroemde, of is het beruchte? motorlogboekje....

Harmony,
Hans
( en hij zeide: 'er zij licht', en er was licht ...... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hans Brune

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 jan. 2018 19:34 
Mjammie, weer een technisch verhaal van Hans. Tijdje op gewacht maar nu weer heerlijk leesplezier. Hans dank. grt, Hans (om in Hans' stijl te blijven: (die graag smult....).

Schrijver stefan
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 jan. 2018 20:53 | Aangepast door: stefan 
Mooi werk!

Maarre... Hoe staat het nu met de lumen aan de voorzijde?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 jan. 2018 22:48 | Aangepast door: Hansv 
Goeie vraag Stefan,

En eerlijk gezegd, ik heb het niet gemeten, en meten is weten. Maar het lijkt me toch een helderder licht te geven. Misschien moet ik er eens een test schakelaartje tussen zetten.....

Wat ik wel weet is dat mijn Joke zei: 'he, wat zijn je knipperlichten helder...' Dus die zijn in elk geval ge-upgraded

Harmony,
Hans.
( nooit klaar met knutselen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 jan. 2018 23:37 
Nou Hans,

een Rooie Rakker die helder knippert.... het moet niet gekker worden....

Maar hoe had je gedacht lumens te meten?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 jan. 2018 00:02 
brinkcx:
Maar hoe had je gedacht lumens te meten?

Weegschaaltje, denk ik. Met een zwart bakje erop natuurlijk, en een klein gaatje waardoor ze er niet meer uit kunnen. Dat stop je alle lumens erin die uit de koplamp vallen. Die veeg je op met stoffer en blik, en gooit ze in het zwarte bakje. Met een trechtertje natuurlijk, want anders passen ze niet in het kleine gaatje. En dan weet je hoeveel lumens er in zaten. Moet je wel een juist gecalibreert lumens weegschaaltje hebben. Daar zoek ik nog even naar......

Goed, zo niet dus. Er zijn Lux meters, maar die heb ik niet. Simpelste methode lijkt me op het oog, schakelaartje om/om en wat is helderder. Een andere eenvoudige manier is om er een LDR voor te hangen (als ik die nog ergens kan vinden) en de weerstand van dat ding op te nemen. Het gaat me niet om de lumen, maar om de simpele 'wat is helderder, en is het meetbaar.

Er zullen vast nog wel andere methoden zijn....... En die weet ik niet. Maar dit forum kennende zullen velen mij graag adviseren, waarvoor dank, en anderen kan het geen moer (of schroef) schelen, waarvoor dank.

Harmony,
Hans.
( men meet torens naar hun schaduw..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 jan. 2018 00:35 
Hmmmm... een moderne camera zal ook op de één of andere manier licht meten... net eens gekeken, er zijn appjes voor de telefoon en zo die zoiets kunnen. Misschien kan je daar wat mee?

Plezier, Frans

(met meet lichtjes naar hun appje dan maar)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Michaelr

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 jan. 2018 11:28 
Micha uit Hannover die heeft zijn zwarte Gl voorzien van LED verlichting, zowel RAW als gewone verlichting en remverlichting, geweldig om te zien.....en HansV... top! Om de vertrouwde Rooie Rakker het mooie licht te geven....kom het een keer bewonderen
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 jan. 2018 12:46 
Zojuist een testje uitgevoerd.
Benodigdheden:
1- CX met gemodificeerd licht
2- test-overbruggingsschakelaar
3- min of meer wit plankje
4- camera op statief

Test opstelling:
De test-overbruggingsschakelaar wordt zo aangesloten dat in stand 1 de 'oude' situatie wordt hersteld, waarbij het relais niet schakelt. Let op: het relais wordt wel ingeschakeld, maar levert geen spanning aan de koplamp. In de stand 2 wordt de koplamp via het relais van spanning voorzien.
( schema op aanvraag beschikbaar )
Het witte plankje wordt op een metertje van de CX geplaatst, in de baan van de koplamp lichtbundel.
De camera wordt op de plaats gericht waar de koplamp het plankje treft.

Test verloop
A- De test-overbruggingsschakelaar wordt in stand 1 gezet, waarbij de koplamp op de 'oude' manier van spanning wordt voorzien.
B- Er wordt een foto gemaakt van de plaats waar de lichtbundel van de koplamp het plankje raakt
C- De test-overbruggingsschakelaar wordt in stand 2 gezet, waarbij de koplamp via het schakelcontact van het relais van spanning wordt voorzien. Dit is de nieuwe situatie
D- Er wordt een foto gemaakt van de plaats waar de lichtbundel van de koplamp het plankje raakt

Bij vergelijk van de beide foto's uit stap B/D blijkt dat de lichtopbrengst van de koplamp aanzienlijk is verbeterd.
Van de foto B wordt de linkerzijde, en van de foto D de rechterzijde genomen, en deze worden als een enkele afbeelding naast elkaar gezet.

En dat geeft het volgende resultaat:
koplamptest

Waaruit geconcludeerd mag worden dat de ombouw/modificatie/upgrade/whatever een succes is.

Harmony,
Hans.
( pfff....dat photoshop-gedoe om de resultaten aan te passen aan wat ik wil kost wel erg veel tijd zeg !! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Een Upgrade

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven