Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vervuiling brandstofketen?

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 mei 2018 23:42 | Aangepast door: Pschee01 
Enkele jaren geleden heeft de stator van mijn 80-er CX500c de geest gegeven. Vervangen door een nieuwe van Marco B. en gelijk een revisie-set voor de carburateurs bij hem gekocht. Pas vorig jaar alles gemonteerd. Laadstroom is weer prima! De laatste maanden heb ik toch een probleem; de motor start weliswaar probleemloos en loopt 95% van de tijd als in zijn beste dagen. Eén zwak punt: even flink het gas open en dan hapert de zaak. Niet goed oppikken en even onregelmatig lopen. Is gevaarlijk als je snelheid moet maken.

Ik kan makkelijk 95 à 100 km/u rijden (verder ga ik zelden) maar dat moet met heel geleidelijk gas geven. Omdat de motor prima start en op die snelheden prima draait, denk ik dat de ontsteking in orde is. Ik verdenk vervuiling in de brandstofketen: tank, kraan en carburateurs. De tank heeft drie jaar met benzine erin in de garage gelegen. Daarna goed gelopen met de nieuwe stator en gereviseerde carbs.

Inmiddels een reiniger in de benzine gemengd maar dat hielp niet.Deze carburateurs zijn voor mij ingewikkeld: ik werk met Amals uit de jaren '50 en '60 en die snap ik min of meer. Bij de revisie heb ik niet ultrasoon gereinigd maar die mogelijkheid heb ik wel. Marco kan het probleem waarschijnlijk oplossen maar hij zit zover weg; ik woon in Tilburg. Ik hecht erg aan deze motor. Ik heb er drie: AJS 500 uit 1956 en een Triumph 650cc twin van 1972. De CX is mijn "default' motor; ik heb er 32.000 km probleemloos mee gereden en wil dat nog jaren volhouden.

Wie heeft er een advies?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 mei 2018 09:09 | Aangepast door: JiMi 
Pschee01:
Ik kan makkelijk 95 à 100 km/u rijden (verder ga ik zelden) maar dat moet met heel geleidelijk gas geven.

Kun je nog wel boven de 5000 toeren uit komen? Ik heb op voorhand het gevoel dat het aan de stator ligt doordat je stelt dat je geleidelijk gas moet geven. Dat is niet normaal.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 mei 2018 09:44 
Pschee01:
Ik kan makkelijk 95 à 100 km/u rijden (verder ga ik zelden) maar dat moet met heel geleidelijk gas geven

En dat is tot op de laatste punt en komma precies, 100% wat ik ooit op een Cx ook heb gehad. Het ding startte als een tierelier, en binnen de bebouwde kom en op de normale binnendoor weg was er helemaal niets aan de hand. Ook op de snelweg kon ik redelijk meekomen, tot aan de 100-105, soms zelfs even 110 lukte het, door maar met zorg de gashandel bedienen, want als ik iets te snel opendraaide was het jammer, maar daar doen we niet aan.....

Terug na vijf dagen Frankrijk werd er een Ignitech besteld en gemonteerd..... Geen problemen meer gehad, en de huidige eigenaar heeft er geen omkijken naar.

Dus : Ignitech plaatsen, toch iets met je stator.

Harmony,
Hans.
( die het eens is met JiMi )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 mei 2018 12:25 
Wat doet de motor wanneer je de choke intrekt? Trekt hij dan wel goed op?

Wanneer heb je de bougies veranderd? Zijn die nog goed?

En anders zou ik ook kijken of je boven 5000 toeren komt of niet zoals jimi zegt.. Dan zal het stator zijn. Zou de volgende test in ieder geval eens doen.

motofaction.org/honda-cx-gl/how-to-check-test-stator-honda-cx500/

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 mei 2018 20:56 
volgens mij ook een stator probleem, boven de 5000 toeren haperen duidt hierop.
nb

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 mei 2018 15:28 
Ok vanuit gaan dat het een cx500c is met cdi.
Bij het plaatsen van een nieuwe stator kan het zomaar zijn dat de cdi een tik gekregen heeft.
Volle spanning ,door de nieuwe stator en een oude cdi
En dat de cdi hierdoor is overleden.
Even een andere er in hangen en je weet het.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 mei 2018 21:15 
Dank voor jullie adviezen. De bougies zijn nieuw en ik heb beide bougiekappen door 100% nieuwe vervangen en zonder weerstand gemonteerd. Ik zal zoeken naar de CDI-unit van mijn vorige CX500C. Die moet nog wel ergens liggen. Zo'n Ignitech kost geen fortuin maar voordat ik hem koop, wil ik weten of daar inderdaad het probleem ligt. Ik begrijp dat de montage minder om het lijf heeft dan de vervanging van de stator.

Bij mijn Triumph ben je met de vervanging van de stator met een goed uur wel klaar. Bij de CX is het een ander verhaal. Gaat mijn technische vaardigheden te boven. Zijn de ervaringen met de Ignitech echt beter? Wat voor type heb je nodig voor een CX?

Groet,

Peter van der Schee
Tilburg

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 mei 2018 21:25 
probeer eerst maar eens uit met een andere cdi, mocht het niet beter worden dan zul je het beste een igni bestellen,
in nederland hebben jimi en ik dat gedaan, misschien nog aanwezig in duitsland of engeland.
bij de buitenlandse clubs dus.
je kunt ze ook per 1 in tsechie bestellen, ze zijn dan wat duurder,
je hebt nodig het type voor honda cx 500a.
dat staat trouwens ook keurig op hun site, gr norby
nb

Schrijver norby
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 mei 2018 22:39 
peter, voor het juiste type van de honda cx kun je het beste jimi vragen, ik meende DC -CDI two cylinder .
nb

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 mei 2018 22:58 
De DC-CDI-P2 is het inderdaad. Meer informatie staat in het oude topic over de groepsaankoop:
Groepsaankoop Ignitech ontsteking
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 mei 2018 18:59 | Aangepast door: Pschee01 
Ik heb vandaag een andere CDI gemonteerd, van mijn vorige CX, die nooit problemen heeft gegeven. Is een erg eenvoudig werkje: Honda heeft in de bedrading de kleuren en contacten uitgevoerd op een manier die demontage en vervanging zelfs voor mij in een kwartier te doen is. Geeft helaas geen verbetering, dus ik ga nu de brandstof aanpakken. Het zou wel heel gek zijn als beide CDI's kapot zijn, zeker als de huidige altijd feilloos heeft gewerkt.

Is zo'n Ignitech op termijn toch een verstandige aankoop? Mijn CX is op de markt misschien geen fortuin waard maar ik ben gek op die motor en wil hem graag nog jaren gebruiken. Moet dan wel 100% betrouwbaar zijn.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 mei 2018 19:59 
De Ignitech is op zich een prima aankoop. Alleen de reden waarom je hem gaat gebruiken is omdat je stator (vermoedelijk) niet goed meer is. De Ignitech omzeilt dat probleem. Het ligt echter in de lijn der verwachting dat ooit, en wanneer weet niemand, de andere spoelen ook stuk gaan en dan zul je evengoed nog een andere stator moeten plaatsen. Dus 100% betrouwbaar? Nee. Maar je kunt wel meteen rijden. En het blok kan lekker blijven zitten.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 8 mei 2018 20:01 | Aangepast door: MAST 
Een Ignitech is zeker een verstandige aankoop als je nog jaren gebruik wil maken van je CX. Er zijn cx'en bekend die een werkende cdi hadden, en bij plaatsing van een ignitech toch merkbaar beter gingen lopen. Je kan proberen of er iemand bij jou in de buurt zijn ignitech even wil uitlenen. Dan weet je het zeker als de motor met die ignitech dan wel oppakt.
En ik zou de statortest voor de zekerheid doen. Meten is tenslotte weten.
Er zijn nieuwe stators gemonteerd, die al vrij snel weer problemen gaven. Een klein foutje bij montage van die dingen kan daar al toe leiden.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 8 mei 2018 20:37 
Ik kan die nieuwe stator makkelijk even nameten (bij de oude gedaan en je zag gelijk dat het mis was) maar ik verwacht daar geen probleem. De dynamo heeft nog maar net 2000 km gelopen. Ik heb laadstroom zat en de accu blijft prima op spanning. Bougiekappen nieuw en zonder weerstand. Nu dus een tweede CDI getest. Zal de ontsteking niet zijn.

Ik ga eerst maar het benzinetraject nalopen. Op termijn is het waarschijnlijk goed een Ignitech te monteren. Zijn er mensen die er één kwijt willen?

Groet,

Peter van der Schee

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vervuiling brandstofketen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven