Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

HELP!!!

 
Schrijver Ben
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 mei 2018 15:31 | Aangepast door: Ben 
Beste forumleden!
Ik ben 1,5 jaar geleden begonnen aan de ombouw van een 1983 CX650E!
De motor startte en liep prima maar was qua vering en uiterlijk wel aan een upgrade toe.

Inmiddels is de ombouw (andere voorvork, remmen, tank, zitje, uitlaat, verlichting etc) tot dirt-tracker voltooid.
Motor ook een beurt gegeven. Nieuwe bougies, olie, filter, koelvloeistof etc.
Van de oude bougies was de linker zwart/roetig en de rechter netjes bruin.
Heb de carbs ultrasoon gereinigd.

Toen ik vorig jaar net voor de winter de motor startte om eens naar het nieuwe uitlaatgeluid te luisteren bleken de carburateurs en benzinekraak te lekken.
Toch heeft ie toen even gelopen.
Van de winter de o-ringetjes op de buisjes tussen de carbs vervangen en nieuwe benzinekraan gemonteerd. Geen lekkage meer!
Echter nu wil iet niet meer starten. Heb Li-ion accu gemonteerd en de startmotor draait als een tierelier rond. Echter wil ie niet aanslaan.
Geen enkel teken van leven.

Vonk leek niet heel fel en inmiddels de bougiekappen vervangen. (weerstandjes eruit gehaald) Vonk lijkt niet veel beter geworden.
(beetje gelig en lijken zich wat te verplaatsen tussen de electrode en de brug)
Vroeg me af of ie wel benzine kreeg. Toen ik startte zonder bougies zag ik uit de rechter cilinder een nevel spuiten. Op een wit papiertje een beetje donker van kleur. (olie waarschijnlijk maar rook ook naar benzine) Na even doorstarten was de nevel verdwenen. De linker cilinder blijft droog.
Inmiddels een dag later kwam er weer wat lichtbruine nevel uit de linker cilinder. (wel veel minder als gister)

Vonk nog het zelfde maar starten ho-maar! Nog steeds geen enkel teken van leven.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Hoe kan ik checken of ie uberhaupt benzine krijgt??
Hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen.

Bij voorbaat dank!!

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 mei 2018 15:43 | Aangepast door: erikcx 
Ha Ben.
Die vonk klinkt als te weinig..... Bobines?

Verder kan je proberen te starten met snelstart (remreiniger), soms moet de motor gewoon even op gang worden geholpen. Dan start hij daarmee waarna de benzine het over neemt.

Dat er nevel uitkomt klinkt als benzine (en een beetje oude prut waardoor het donker was).
Olie word niet snel een nevel, te dik.
Begrijp ik het goed dat je zowel uit de linker als de rechter nevel zag komen?
Als je zonder bougies start kan je meestal ook bij de cilinder ruiken of er benzine genoeg is...

Nog een simpele vraag: komt er benzine uit de tank/benzinekraan?
Dus ook: is de vacuĆ¼m leiding aangesloten?

Succes!
Erik

Schrijver Tom

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 mei 2018 19:56 
,Zitten de inlaatrubbers van je luchtfilter goed dicht? Als ie gelopen heeft en de carbs zijn nu schoner, zal de benzinetoevoer wel meevallen. Zelf had ik een van de rubbers niet helemaal goed sluitend gemonteerd, zelfde verhaal. Draaien als de malle maar starten ho maar... Misschien een makkelijk begin... Succes!

Schrijver Ben
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 mei 2018 20:22 
Hi Tom en Erik!!! Bedankt voor jullie racties.
Kan het bijna niet geloven..... Na de losse luchtfilters evenverwijderd te hebben spoot ik wat remmenreiniger in de inlaten....
In 1 keer aanslaan. Nog een keer gedaan en wederom resultaat. Vervolgens de tank er weer op en....
Hij slaat direct aan. Kennelijk had eea toch een zetje in de goede richting nodig.

Die nevel kwam alleen uit de rechter cilinder. Lijk ook daarvan de oorzaak gevonden te hebben:
Het lijkt of dat er olie van onder het klepdeksel in de bougieschacht loopt. Ondanks dat ik de beide rubber pakkingen vernieuwd heb lijkt de ronde pakking om de bougieschacht te lekken. Nu de bougie erinzit loopt er (ipv de cilinder in) een klein beetje olie uit het overloop-gaatje aan de buitenzijde van de kop.
Hoop dat het idd de pakking is en niet een scheurtje in het metaal van deksel of kop. Morgen maar even het deksel eraf halen en kijken. Iemand die dit euvel herkend??

Ik ga idd ook even de boutjes van de inlaatrubbers natrekken. Hij 'klapte' een beetje in de uitlaat (incl steekvlam ) . Zou idd valse lucht kunnen zijn.

Beetje bij beetje komen we er!!

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 7 mei 2018 21:10 
De pakking rondom het bougiegat lekt hoogst waarschijnlijk. Dat komt vaker voor! Een scheur in het metaal van de kleppendeksel kan, maar lijkt mij vele malen minder waarschijnlijk. Kleppendeksel los, de boel goed schoonmaken en controleren of de bougiegat pakking goed in de uitsparing in het deksel valt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Ben
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 mei 2018 22:32 
Inmiddels de eerste testrit gedaan vandaag. Reed en schakelt prima. Denk wel dat de carburateurs wellicht niet synchroon staan want het blok draait wat onregelmatig en schuddend. Meest opvallend daarbij was dat de linker cilinder kennelijk veel koeler draait dan de rechter want de nieuwe RVS uitlaatbochten verkleurden verschillend. De linker bleef gewoon rvs kleurig en de rechter verkleurde donker.
Neem aan dat dat ook terug te herleiden is naar de afstelling van de carburateurs?

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 HELP!!!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven