Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dynamo problemen

 
Schrijver reinier
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 sept. 2002 15:06 | Aangepast door: Moderator 
EN TOEN HAD MIJN CX LAST VAN EEN ZOGENAAMDE BONKENDE CILINDER AAN DE LINKER KANT.Dat werd de cdi-unit doormeten (voor zover mogelijk).De drie grote blokstekkers op het achterspatbord geven de mogelijkheid een 8-tal weerstanden door te meten.Helaas klopte er een niet met de strikte gegevens uit het boek.Dat bleek de dynamostator te zijn en dat betekent dat deze als geheel moet worden vervangen. EEEErg leuke klus dus! Motorblok gedemonteerd -die staat nu op een verrijdbaar meubelplankje- en het achterste carterdeksel er af.De stator is nu helemaal los en ik zie al enkele barsten in het harsomhulsel zitten .Niet voor niks alle moeite gelukkig. Maar nu! Een nieuwe kost bijna 500 Euro! Sommige motorzaken werken met een centraal in NL geregelde revisie op basis van ruil (je koopt eengereviseerde en levert je defecte onderdeel daar voor in en betaalt zo alleen voor de revisie ,kosten 160 euro) En dan tweede hands , wat ik nu eerst probeer . Kost 90 euro. Twee sloperijen ben ik afgeweest maar er klopt steeds iets niet aan deze spoelen als ik met de multimeter aldaar twee weerstanden doormeet en vergelijk met het boek. Zijn deze nu ook stuk of zijn ze van een later bouwjaar ?
Ik heb de volgende vraag voor bezitters van cx-en van na 81 : In hfdst. 4 par. 4 van het handboek staan weerstanden .Wie wil eens nagaan of ze overeen komen?
Groen-Blauw 77-95
Groen-Wit 387-473
Oranje-Groen 95-116
Lichtblauw-Groen 95-116
Oranje/Rood-Groen 81-99
Lichtblauw/Rood-Groen 81-99
Iemand verder nog ervaring met Dynamo-onderdelen ?
Reinier

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 sept. 2002 17:54 
Hoi Reinier,

Mijn ervaring met de stator is: KOOP DEZE ALLEEN NIEUW/GEREVISEERD.
Over een paar maanden (als je geluk hebt!) moet je alsnog een nieuwe stator monteren.Dat is mij 1 keer overkomen; dus nooit weer.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Frans
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 sept. 2002 22:50 
Hoi Reinier,

Onder het hoofdstuk dynamo staat een artikel'vervangen dynamo'. Dit is een verslag wat Theo had ingestuurd over het vervangen van de dynamo.
Onderaan staat een link naar een bedrijf wat gereviseerde dynamo's levert. Ik zou eens op hun site kijken.

Schrijver Jan Mulder
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 sept. 2002 00:29 
Een alternatief voor de echte armoedzaaiers:
ik heb bij mijn vorige motor, een Yamaha XZ550 twee keer een stator zelf gewikkeld. Oude stator afwikkelen en goed tellen en noteren welke richting en aantallen windimgen er op zitten. Blikpakket goed schoonmaken (bijvoorbeeld met stralen), opnieuw isoleren met twee-komponenten epoxy (kneedbaar staal) en wikkelen maar. Let op dat je bij een elektro-revisiebedrijf de goede dikte draad koopt en van een soort die flink kan buigen voordat de isolatie loslaat. Al met al heel wat uurtjes werk maar kosten ongeveer 25 euro. Wees er alleen op voorbereid dat je eerste poging het mischien maar 10.000 km volhoud. Wie weet heeft iemand hier bij de CX ook ervaring mee. Dat stators van veel motoren vroeg de geest geven schijnt te liggen aan de spanningsregelaar. Die beperkt op vrij domme manier het voltage tot 14.5 volt als het toerental van de motor hoger wordt. Mensen die vaak langere tijd 140 of 150 rijden lopen lopen meer risico. Op een doorgebrande stator wel te verstaan.
Jan

Schrijver reinier
Gast 
#5 | Geplaatst: 1 okt. 2002 13:42 
Bedankt voor jullie reacties, tweedehands lijkt me nu met jullie ervaring erbij link worden . Dan maar wat duurder uit (en weer thuis)
Reinier

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dynamo problemen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven