Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Kilometertellerkabel stuk?

 
Schrijver g3mmulder
Gast 
#1 | Geplaatst: 29 sept. 2002 19:22 
Dag CX-rijders,

Afgelopen dagen heb ik op mijn CX 500c '84 vanaf Huizen een ritje naar Zeeland (Vlissingen) gemaakt. Geweldig rijden (met 16 coll. van mijn werk) en natuurlijk mooi weer.
Heerlijke wendbare fiets. Tijdens het rijden zag ik de kilometernaald steeds meer naar links uitwijken. Dus snelheid minderen terwijl ik rond de 110 km/u reed. Uiteindelijk viel de naald terug in de nul-stand.
Thuis even de kabel gedemonteerd.
De binnenkabel kun je eruittrekken.
Geen schade / breuk kunnen constateren. Wanneer ik de kabel aan een kant in het wiel monteer, zie ik de binnenkabel toch draaien wanneer ik het wiel ronddraai. Wanneer ik de kabel in de teller monteer en ik draai aan de binnekabel, zie ik de tellernaald toch "omhoog" komen.
Ondanks alles weer monteren (schoongemaakt / olie etc.) blijft de tellernaald bewegenloos in de o-stand.

Ra.. ra... hoe kan dit?

Heeft dit toch met een versleten tellerkabel te maken?
Mijn CX heeft er inmiddels 60.000 km opzitten.

Is hier iemand die mij tips /ervaringen kan delen?

Alvast dank voor je (jullie) reactie!

Vr. groet,

Menno Mulder.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 sept. 2002 20:16 
Menno,

het kan zijn dat de km teller een defect heeft. Meer waarschijnlijk lijkt mij dat de binnenkabel uit de km teller is 'gevallen' (toen de buitenkabel nog gemonteerd was). Zaten de schroeven van de buitenkabel nog wel helemaal vastgedraaid?
Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat het 'topje' van de binnenkabel beneden/boven is afgebroken. Dat zie je niet gelijk, de kabel zelf lijkt intact maar is toch kapot *te kort geworden)

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver g3mmulder
Gast 
#3 | Geplaatst: 30 sept. 2002 19:59 
Dag Hans.

Dank voor je reactie.
Inmiddels heb ik de storing kunnen verhelpen.
Niet de kabel of teller was defect doch het ronde "schijfje"in het wiel was een beetje uitgelubberd. De twee uitstulpingen, die het tellerwieltje in de velg moeten draaien waren een beetje weggesleten. Ze waren net zover weggesleten totdat er geen grip meer was voor het doen ronddraaien van het andere gedeelte waar de kilometerteller zit gemonteerd.
Remklauwen los. Wiel er gedeeltelijk uitgehaald en de zaak even "kritisch" bekeken. Al gauw zag ik de vermoedelijke oorzaak. Het ronde plaatje uit het wiel gepeuterd. Een beetje buigen aan de twee uitstulpingen en de zaak weer gemonteerd. Leuk werk trouwens om zelf een storing te kunnen verhelpen zonder dat dit een eurocent kost.

Kortom het tellertje werkt weer!

Op naar de honderdduizend kilometers.
Ik heb er alle vertrouwen in.

Vriendelijke CX-groet,

Menno Mulder.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Kilometertellerkabel stuk?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven