Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wanneer kleppen stellen CX500C ?

 
Schrijver g3mmulder
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 aug. 2002 19:14 | Aangepast door: Moderator 
Dag beste lezer(s).

Ik ben zelf in het bezit van een Honda CX 500c bouwjaar '85. Vorig jaar een grote beurt gehad.

Nu, ongeveer 3000 km verder, denk ik de kleppen te horen. Misschien verbeeld ik mij dit en is dit geluid normaal. N.b. bij die grote beurt is ook de ketting + spanner vervangen.

Ik las via deze (prachtige site) dat er veel ouwe rotten van CX gebruikers bij zitten die meer dan 100 soms 200 duizend met deze soepele machine hebben afgelegd. Ik moet zeggen dit geeft vetrouwen in mijn aankoop. Die van mij heeft 65.000 gelopen. Net ingereden?

Hoe dan ook. Is er een regel/ervaring met het stellen van kleppen?
Moet dit om de 5 duizend km of één keer per jaar?
Of is dit een "gevoelskwestie".

Wie o wie kan mij (en medelezers) hier meer iets meer over vertellen?

Alvast dank voor je reactie!

Vriendelijke CX-groet

Menno.

Schrijver joker
Gast 
#2 | Geplaatst: 16 aug. 2002 22:27 
Ha Menno,
Tja noem jij het maar oude rot, ik rij al 20 jaar CX. Misschien heb ik wel geen geld voor wat anders ! Hi,hi, nee hoor geweldig ding, gaat nooit weg. Kleppen stellen is m.i. trouwens inderdaad een gevoelskwestie. Check je kleppen als jíj denkt dat je CX niet meer zo lekker loopt, stellen kan altijd nog. En laten we eerlijk zijn, is er een motor waar je makkelijker bij de kleppen kan ? Eh...,inderdaad BMW, maar de CX is toch een goede tweede !
Aan de andere kant, ondanks de door de vloeistofkoeling beloofde stilheid van het blok, kent een CX toch écht wel mechanische bijgeluiden. Daar moet je niet te overspannen mee om gaan. Zoals Pirsig al zei over knikkers...(Pluis het prikbord maar eens uit, zeker het oude)

Mijn CX heeft zich, na 20 jaar op deze manier te zijn onderhouden, 2 keer op alternatieve wijze thuis laten brengen. D.w.z. op een karretje. Niet slecht toch ? Eén keer door een volmáákt lege accu, en die keer dat mijn big-end lagerschalen besloten wilde liefde te bedrijven op en rond mijn krukas. Dat gaat niet lang goed.

Dús ! Gewoon lekker tuffen, knallen kán ook, en goéd blijven luisteren.

Groeten, Ron

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 aug. 2002 21:10 
Menno,

ik zou mij pas echt zorgen gaan maken als ik geen mechanische geluiden uit het CX blok meer hoor.
Ik stel de kleppen en de handmatige ketingspanner op het moment dat ik het te erg vindt ratelen (zo meestal om ongeveer 5000 km). De volle Rickman kuip versterkt het mechanische geluid overigens behoorlijk zodat ook na het stellen van de kleppen/spanner nog altijd wat te horen is (de nokslepers ?). En trouwens de koppeling(skorf) die is uitgevoerd als balansas kan er ook wat van!!

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 sept. 2002 21:58 | Aangepast door: kaspar 
Beste technici,
Nu ben ik wel benieuwd: moet je nieuwe pakkingen monteren voor het stellen van de kleppen? Of haal je gewoon de deksel van de kop eraf en monteer je die daarna gewoon weer?
Ben benieuwd, Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver coenox

Voorzitter 
#5 | Geplaatst: 29 sept. 2002 20:27 
Gewoon eraf halen en opnieuw monteren. Kan een aantal keren voordat je aan nieuwe pakkingen toe bent.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver CMO
Gast 
#6 | Geplaatst: 10 okt. 2002 19:42 
Beste CXérs,

Reagerend op de vraag over het kleppen stellen. Stel je kleppen om de 5000 km, het is erg simpelen stel de kleppen af op de volgende maat :Inlaat 0.1 mm en uitlaat 0.15 mm. Je zult in alle manuals krappere waarden vinden, maar deze waarden heb ik van een Hondadealer om de volgende reden: Voelermaten van 0.1 en 0.15 mm zijn vrij makkelijk verkrijgbaar en je heb een kleine marge over m.b.t. te krap afstellen (strakke kleppen = verbrande kleppen) Je kunt tegelijkertijd dan ook de nokkenasketting spannen. Dit blijft een zwak punt bij de oudere types (met de handmatige spanner) En mijn ervaring m.b.t. kleppenstellen zijn goed: Na 148.000 km het blok losgetrokken voor een volledige revisie: alleen de nokkenas is toen vervangen wegens lichte slijtage op de nokjes !!! (met alrijd een klepspeling van 0.1 en 0.15 mm)

Succes

CMO

Schrijver niekvdh
Gast 
#7 | Geplaatst: 12 okt. 2002 16:22 
Bij mijn motorzaak hebben ze de voelmaat van .12 op een rol zitten, en ze vonden het geen probleem daar een stukje voor mij af te knippen. Het probleem met .15 is dat dit toch 25 % te ruim is. Dan heb je dus steeds een klap, en dat resulteert in slijtage van de nokken. En lichte slijtage bestaat niet. Op de nokken zit een verharde laag, en zodra je daar doorheen bent, gaan ze als een slijpschijf door je klepstoters heen. (ook een kwaal van oude CX-en trouwens). Zodra je slijtage ziet, is je nokkenas bijna dood. Verder ben ik het volledig met je eens dat te strakke kleppen het allerslechtst zijn.

Niek

Schrijver CMO
Gast 
#8 | Geplaatst: 13 okt. 2002 08:20 
Beste Niek,

M.b.t. tot de 25% afwijking. Dit is in principe maar een derde mm!! Iedereen heeft een eigen manier van "voelen". Zo zullen 10 mensen op een rij met een voelerplaat van 12 mm de klep nooit exact op 12mm afstellen.
Ik heb altijd op 15 mm gesteld. Wel dat het voelerplaatje met enige kracht eronderdoor getrokken moest worden. Deze kracht is voor mij niet in een waarde uit te drukken. Wel is een feit dan mijn toenmalige CX er in ieder geval 150.000 km mee heeft gereden. En nooit een probleem gehad.
En zoals ik in de vorige mail heb geschreven heb ik het advies gekregen van een zeer gerenomeerde Honda dealer. (de eigenaarzelf notabene) Hij deed ook de CXén op 10 en 15 stellen.

Succes

CMO

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wanneer kleppen stellen CX500C ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven