Het verhaal van de olieaftapvijs
Bij de laatste oliewissel was het dan eindelijk zover: sleutel van 12 erop en ..oei, blijkbaar wat te vast gezet de laatste keer. Iets harder duwen en dan ..jakkes, de sleutel draait door en de kop van de bout is eraan! Het oliefilter moet er toch af, dus maar de grote middelen aangerukt: een grote waterpomptang met nog lekker scherpe tandjes. Door die juist op de randen van de flens van de bout te zetten komt er eindelijk toch beweging in en kan ik het filterhuis losmaken. Maar wat nu met de bout?


Oeps.. Dolgedraaid

Via de site wordt de raad gegeven een nieuwe te kopen. Misschien is dit wel niet zo duur maar ik vind het geen prettig idee om terug zo een klein boutje van 12 te moeten gebruiken de volgende 20 jaar! Daarom besluit ik een andere oplossing te kiezen. Ik zal mijn oude olieaftapvijs 'upgraden' door de afgesleten bout rond af te vijlen en er een grote moer op te laten lassen. Aan dat rondvijlen was niet zo heel veel werk! De sleutels van mijn voorgangers en van mijzelf hebben het meeste werk al gedaan. Ik moet alleen de randjes nog wat bijvijlen met een zachte ijzervijl. Het resultaat is een rond stompje met een diameter van 12 mm.


Kop rondgevijld

Daarna even zoeken in mijn doos moeren. De meest geschikte kandidaat is een mooie grote moer waarop een sleutel van 19mm past. Mijn grootste boor is gelukkig juist een maat 12. De veiligste manier om de moer uit te boren is om ze gewoon in de sleutel onder de boorstandaard te houden. In geen tijd is ze doorgeboord. Na nog links en rechts wat bij te vijlen aan de aftapbout past alles mooi op mekaar.


Grote moer passend gemaakt

Belangrijkste stap: iemand zoeken die 'fijn' genoeg kan lassen om de moer op het stompje van de bout vast te zetten. Eén van mijn collega's blijkt thuis een half-automaat te hebben en die wil het precisiewerkje wel doen. Twee dagen later krijg ik het resultaat te zien: alles is mooi toegelast en hij heeft zelfs al met de slijpschijf het teveel aan lasnaad weggeslepen.


Laswerk - klaar!


Rest nu nog één probleem: door de verhitting zal de nieuw gelaste moer waarschijlijk heel snel gaan roesten. Gelukkig is er in onze buurt een klein bedrijf dat ijzer en koper chromeert. Ik moet wel alle delen van de aftapvijs die niet behandeld mogen worden goed met electra-tape afplakken en zorgen voor een koperen aansluiting die als haak zal dienen om de aftapbout in de chromeerbaden te hangen. Na wat huisvlijt kan ik het werkstuk afgeven. 3 dagen later is alles klaar. Totale kostprijs: 3 Euro! Nu heb ik een olieaftapvijs die veel langer dan 20 jaar zal meegaan!

Rupert Vanderhaegen


:: print deze pagina