juli 2005

Duitsland en Oostenrijk

1e Dag | 16-07
Vandaag om 08.30 vertrokken richting Duitsland het doel is om in Bad Durkheim het tentje voor de 1e keer op te zetten. We hadden besloten om het eerste gedeelte over de autobaan te gaan om wat meer tijd bij de volgende stop te hebben.

Om 14.30 aangekomen op de Knaus camping na 393 km en 6uur onderweg de motoren hebben zich zeer goed gehouden voor het eerst op de snelweg voor dit aantal km. De camping is goed en zuiver een het eten in het restaurant smaakte uitstekend, morgen weer verder richting Bodensee (Lindau).

2e dag | 17-07
Na toch wel 369 km aangekomen in Lindau we zouden geheel binnen door gegaan zijn vanuit onze vorige stop maar vanwege de tijd die we daarvoor kwijt zouden zijn met de helft ingekort.
De uitgestippelde route wat verlegt zodat we niet door Karlsruhe hoefde dus zijn we +/- 18 km door Frankrijk gereden en bij Baden Baden weer Duitsland in o ja in Frankrijk hebben ook politie met laser gun`s langs de weg staan niet voor ons maar voor de dikke BMW `s.

Van uit Baden Baden is de schwarzwald route (weg 500) aan te raden een zeer mooi voor te toeren en met snelheids controle (alweer)voor de buikschuivers op die weg. We blijven hier 2 nachten op de camping om Lindau weer eens te bekijken en dinsdag gaat het richting Innsbruck.

3e dag | 18-07
Rustdag voor de motor`s wij zijn vandaag naar het schier eiland Lindau gelopen +/- 4.5 km het was lekker warm helaas `s middags om +/- 4 uur regen en onweer hopelijk is het mogen droog als we weer verder gaan.

4e dag | 19-07
Vandaag toch de tent nat ingepakt regenkleding aan en rijden maar, ik heb een route uitgezet via de Duitse alpen strasse (allgau) weg 308 en 199 in de richting van Innsbruck.
Deze weg is zeer aan te bevelen maar is het mooiste als het droog en helder is, hierna de fernpass genomen weg 179,189 en 171 waar het eindelijk droog geworden was, de motor`s en wij hebben hier toch wel van genoten
Na 226km aangekomen op de camping in Weer 25 km voorbij Innsbruck.

5e dag | 20-07
Vandaag niet veel gedaan kleren gewassen (Henny) en met de motor naar Innsbruck gegaan om een luchtbed met pomp te kopen omdat ik slecht slaap op de matjes (Henny) de grond is te hard of het matje te dun vandaag 51km.

6e dag | 21-07
`s nachts heeft het wat geregend `s morgens nog bewolkt, dus zijn we naar swarovski geweest en een paar oorbellen gekocht (Henny).
`s middags weer lekker warm en maar meteen een ritje gemaakt naar de achensee met een bezoek aan Pertisau en toch nog 75 km gemaakt deze dag.

7e dag | 22-07

Na alles droog in gepakt te hebben verder gereden via een mooie route weg 171 en 170 door het Brixendal en ja wel het begon weer te regenen.
Door Kitzbuhl naar Mittersill op weg 168 naar Bruck aan de voet van de Grossglockner daar weer de camping op, en deze is best een luxe muziek op de wc !!! deze dag 130 km.

8e dag | 23-07
Vertrokken van de camping om 10.00 uur naar de Grossglockner alpenstrasse prachtig maar toch wel duur om er over te rijden € 17 per motor maar ja je wilt het toch mee maken na het een paar maal met de auto gedaan te hebben.
Als motorrijder moet je op het motor trefpunt Edelweiss Spitze op 2571 meter geweest zijn.

De CX deed het goed maar de XS van Henny had wat problemen om boven te komen (lucht benzine verhouding samen met de hoogte).
Jammer dat het weer niet mee zat mist hier boven, vanwege de tijd niet meer naar de kaizer franz Josefs hohe gegaan maar meeteen door naar Villach over weg 106 en 100 ook zeer mooi en aan te bevelen en vandaag weer 179 km er bij.

9e dag | 24-07
Op ons gemak ontbeten, na de regen en onweer gisteren avond is het weer vandaag heerlijk +/-25 gr.
Met de motor`s naar Velden (een soort van zandvoort) aan de Wortersee gegaan en maar meeteen helemaal rond gereden met wat terras werk en nog het dorpje Ossiach bezocht aan de Ossiachersee vandaag 93 km.

10e dag | 25-07
Vandaag zijn we Villach in gegaan en het ouderlijke huis bekeken van onze vriend die daar zijn jeugd jaren heeft doorgebracht en nu bij ons in het dorp woont.
Villach is een mooie stad en meestal is er wel iets te doen zoals nu door het gehele centrum straat theater, vanavond lekker gegeten wat klaar gemaakt is op de kant en klaar weg werp BBQ.
Vandaag 43 km

11e dag | 26-07
Vandaag was het erg warm we zijn lui geweest in de zon gelegen en gehangen.
Ik ben wel een stukje wezen rijden rondom het meer +/- 25 km maar het was eigenlijk te warm morgen rijden wij richting Wenen.

12e dag | 27-07
We zijn vandaag weer verder gegaan in de richting Wenen van uit de camping via weg 93 naar Gurk, daar is een stop bij de Dom de moeite waard en de weg er naar toe ook.
Daarna weg 317 gevolgd in de richting van Judenburg daarna was het even zoeken naar de goede weg.
Omdat we niet de autobaan wilden nemen en de weg nr`s niet altijd aangegeven staan gaat het wel eens fout. Maar zoals Jan van Wilma zegt je kunt in Europa niet verdwalen alleen omrijden wat we dus ook een stukje gedaan hebben.

Nu we de goede richting weer gevonden hebben met hulp van de lokale bevolking zijn we na een bakje koffie in Leoben aan gekomen. Het beoogde tussen station Bruck a.d Mur waar we in plaats van het tentje op zetten de keuze genomen hebben om een blokhutje te nemen met `s morgens een ontbijt buffet. En het restaurant was ook zeer goed waarbij we het geluk hadden dat we er op woensdag waren dan is het n.l pizza dag maar dan met die dingen uit de houtoven lekker!!
Toch weer 207 km gehad vandaag.

13e dag | 28-7
Vertrokken vanuit de blokhut richting Wenen het was al bloedje heet onze zomerjasjes kwamen goed uit anderen rijden ook hier met t shirt en korte broek!!!!.
Hoe dichter dat we bij Wenen komen werd het landschap ook vlakker maar de route blijft wel mooi.
Onderweg gestopt bij een supermarkt om goedkoop heel wat vocht naar binnen te werken.

En dan Wenen binnen rijden het lijkt Parijs wel (wat ik er vroeger van gezien heb) stoplicht na stoplicht en natuurlijk altijd op rood als wij er zijn.
Bij hotel info gevraagd naar de weg van de camping en of je wil of niet je moet de autobaan op zonder vignet anders zou het niet gelukt zijn om er te komen binnen uur of 2

14e dag | 29-7
Vandaag de motor`s laten staan en naar het centrum van Wenen geweest met de metro, we hadden wel pech bijna alles stond in de steigers of afgezet voor het wielrenen, ze waren bijna alle gebouwen aan het schoon maken. Het is die dag ook ontzettend warm en de gebouwen zijn toch wel enorm groot, we zijn heel het centrum rond gelopen en veel gezien incl de staats opera van binnen.

Maar we gaan nog eens `n keer terug om de rest te zien en hopelijk zonder de steigers en op een andere manier, de camping Neue Donau viel vies tegen met de nadruk op vies en `s avonds waren er veel muggen we zijn lek gestoken en om +/- 2100 uur in de tent te zitten met alles dicht met een temperatuur van +/- 25 gr is geen pretje. Dus na twee nachten daar door gebracht te hebben heb ik het reisdoel maar verandert en gaan naar Salzburg.

15e dag | 30-7
Vertrokken uit Wenen een grote opgave om er uit te komen, we hadden de keuze uit de autobaan weer zonder vignet of via de een richtingswegen die altijd de verkeerde kant op gaan. De keuze was dus snel gemaakt de autobaan (die al meteen begon langs de camping) en dus maar een route gemaakt via de A1 maar halverwege een omleiding natuurlijk de A1 was verder afgesloten voor onderhoud.

Nu via de A21 geleid en dus ook een stuk uit de richting als je eigenlijk na de A1 weg 1 moet hebben, net buiten Wenen de autobaan af (toch pas na +/-20 km) dus maar weer een doorsteek gemaakt op zoek naar weg 1 en gevonden nu op weg naar st Polten. En het was weer zoeken als je op je routerol weg nr`s en plaatsen hebt staan (over genomen van een Oostenrijkse kaart)die ze niet op de borden hebben staan maar met de wijsheid van Jan van Wilma in gedachten de goede weg gevonden en gehouden.

De weg was prachtig en maakte weer veel goed na 245 km aan gekomen op de camping in Pettenbach wat ook het doel was, maar toch wel met een bij smaakje we waren onder tussen in de richting huiswaarts gekomen.

16e dag | 31-7
Vandaag rond gereden bij Gmunden (traunsee) op ons gemak (nog niet anders gedaan) rond gereden koffie gedronken enz enz.
Er was niet veel te doen ondanks het hoogseizoen misschien omdat het zondag is en het is wat raar weer geen zon en rond de 20 gr maar wel droog.
De stand van vandaag 128 km.

17e dag | 01-08
Joepie vandaag is het weer prachtig strak blauwe lucht we zijn naar Hallstad (Hallstadtersee) gereden `n mooie weg veel bochten (heerlijk) `t meeste langs het water.
Daar wat rond gelopen het stadje bekeken een rondvaart gemaakt het was `n fijne vakantie dag met 176 km.

18e dag | 02-08
We gaan Pettenbach weer verlaten en het wordt de dag van de kortste rit naar Salzburg maar toch lang zal bij blijven.

Na het starten van de motoren sloeg die van Henny af, na een aantal keren proberen deed hij of zij het nog steeds niet ik de bril en de helm afgezet en ook geprobeerd ook niets dan maar even de benzine kraan in de pre stand gezet en hop er zat weer leven in het blok vuiltje misschien?

Helm op en weg wezen tot op 1 km van de camping kwam ik tot de ontdekking dat ik iets vergeten was mijn BRIL!!! op me neus te zetten en gewoon achter op de motor laten liggen.

Stoppen en kijken hij lag er dus niet meer achter op dus weer terug naar de camping en maar kijken naar de grond of de bril ergens lag dus niet.

Bril gevonden bij de ingang van de camping maar ja er was al iemand over heen gereden dus ik zat met een kapotte bril dan maar verder met de zonnebril op de neus (ook op sterkte).

Via weg 120, 145 en 158 langs div meeren of wel see`en, een mooie weg maar ik denk dat ze hier niets anders hebben.

In Salzburg was het weer zoeken naar de camping een stond wel op de kaart (de nieuwe) maar is er niet meer dus maar een andere opgezocht niet al te ver van het centrum.

19e dag | 03-08
Vandaag zijn we naar het centrum van Salzburg gelopen, het was een bewolkte dag maar we hebben er 45min over gedaan terwijl ze op de camping zeiden dat het ruim 5km was.

Door de stad gelopen mozart museum in geweest, catacombe bij het slot in geweest(dooie boel) en op tijd koffie gedronken en gegeten `s middags nog zelfs warme chocolademelk met rum gedronken (aan te bevelen).

Toen we weer terug liepen begon het te miezeren we hopen dat het morgen beter is dan wordt de terug reis definitief echt ingezet.

20e dag | 04-08
Vroeg vertrokken voor de reis terug vanuit Salzburg, en weer een stukje zwart gereden over de autobaan richting de grens naar Munchen vanwege de tijd niet binnen door zoals we gewend waren maar over de autobaan.

Route Salzburg, Munchen, Stutgard, Karlsruhe en dan bij raststatte Bruchsal geslapen in het hotel bij de autobaan.

Lekker bed en tv eigen douche met wc en `s morgens lekker ontbijt van daag 477 km gehad.

21e dag | 05-08
Na het ontbijt alles weer opgeladen en vastgezet voor de laatste km naar huis.
Verder via de 61 richting Venlo maar het is toch Heerlen geworden met een tussen stop in Valkenburg waar mijn zoon op het terras zat (toevallig) dus er maar even bij gaan zitten. Daarna maar vlug richting huis (de lucht van de stal komt in de neusgaten) en niet binnen door wat we van plan waren vanwege de regen.

Na 465 km weer goed heel thuis aangekomen.

De totale balans van deze vakantie:

• Totaal 3632 km
  • 4 Cx`s gezien in het voorbij rijden
  • 1 Noor op de camping in Salzburg die een CX c thuis had staan en die maar meteen ingelicht over de site en hij er niet van bewust was dat er ook in Noorwegen en club van de CX bestaat.
  • Maar 9 Nederlandse motorrijders tegen gekomen en maar 4 hiervan gesproken (waar zijn ze toch allemaal naar toe)
  • De Duitsers het liefst maar een rijbaan willen gebruiken ook met een file en dat is zover als mogelijk LINKS.
  • Het weer zit hier niet mee het was in Oostenrijk beter.

De motoren hebben zich zeer goed gehouden en de XS 400 te licht bevonden in de bergen (gaan op zoek naar een andere )de CX toppie.

Defecten:

• De Yamaha XS een defecte toerenteller en 200cc olie bijgevuld.